Tellstick .Net

Moderator: Telldus

Post Reply
Yoda
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick .Net

Post by Yoda »

Jag har två funderingar som jag hoppas någon kan ge mig klarhet i ...

1 Vad betyder och används "Unit code" till när man lägger till nya devices (jag har bara lagt till Nexa enheter och har unit code = 1 som default)

2 Varför har jag problem med att signal från Tellstick .Net till en on/off brytare ger signal även till andra. Medföljande fjärr har inga sådana problem när jag provar.

Hade tre Nexa och allt funkade fint tills jag installerade tre till + en utomhusbrytare. Efter mycket krångel och radering av alla enheter och radering av minnet i enheterna fick jag det att funka (trodde jag iaf).
På morgonen ser jag att brytaren för en värmefläkt i krypgrunden är påslagen (vill man gärna ha koll på)

Kan man inte lita på Tellstick.Net eller gör jag fel och måste använda "Unit Code" på något sätt jag inte förstår

Hoppas någon har förklaringar ... :-)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick .Net

Post by micke.prag »

Yoda wrote:1 Vad betyder och används "Unit code" till när man lägger till nya devices (jag har bara lagt till Nexa enheter och har unit code = 1 som default)
Detta är motsvarande knappen på din fjärrkontroll. Varje fjärrkontroll har en unik fjärrkontrollskod och en kod för varje knapp. Du kan låta den vara ett på alla enheter.
Yoda wrote:2 Varför har jag problem med att signal från Tellstick .Net till en on/off brytare ger signal även till andra. Medföljande fjärr har inga sådana problem när jag provar.
Troligtvis har du lärt upp samma mottagare på två koder. Mottagarna har flera minnen så den kan lära sig flera koder. Töm minnet på mottagaren och lär upp den igen på de koder den ska reagera på.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply