Köra Telldus net lokalt

Moderator: Telldus

Post Reply
karlj
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Köra Telldus net lokalt

Post by karlj »

Jag har kollat i roadmap för utveckling men inte riktigt förstått om eller när Telldus Net kan finnas med en lokal lösning, dvs inte köra mot Telldus live.

Det skulle väl lösa en massa prestandaproblem som utvecklarna verkar lägga mycket tid på och öppna upp för att andra kan utveckla nya lösningar. Som jag fattar det behöver man bara kunna ställa in en ny URL på sin Telldus net som den kommunicerar med. Dagens API verkar bra och med lite mer stöd för lokala lösningar kanske bördan lättar.

I vissa trådar klagas det en hel del på att det är en beta-produkt, vilket det kanske kan ses som på vissa sätt. Samtidigt finns det här forumet och en tydlig open source tanke som åtminstone jag tycker är sympatisk och vill stödja. Jag kan mycket väl tänka mig att utveckla själv (och dela med mig) om det fanns möjlighet till en lokal lösning.

Det vore kul att få veta lite mer om förutsättningarna rent hårdvarumässigt om vad som krävs för en lokal lösning. Finns dem redan idag eller eller behövs en lokal server för att få igång det. Har sett att det finns enkla och billiga lösningar (typ Raspberry Pi) numera för att hålla igång en server hemma, vilket skulle passa mig. Ännu bättre förstås om det kunde byggas in en enkel processor i Telldus net hårdvara (kanske redan finns?).

Jag har också funderat på hur det kan funka rent affärsmässigt. En produkt som kostar knappt 1000 kr inkl moms och som kräver en central server låter inte som att det går att hålla igång hur länge som helst. Varför inte ha en abonnemangsmodell på central server och en gratis lösning för en lokal server? Nästan lite märkligt att det ens finns utvecklare som jobbar heltid (antar jag) med detta givet prissättningen.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Köra Telldus net lokalt

Post by micke.prag »

Har du läst vårt blogginlägg?

Även detta kan vara av intresse http://developer.telldus.com/wiki/Java (läs under TellStickNet)
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Hugonet
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köra Telldus net lokalt

Post by Hugonet »

Borde det inte finnas någon hybridlösning - mellan lokalt och molnlösning? Ett enkelt schema kan man ju göra på Live - men sedan borde väl Tellstick Net kunna hålla reda på vad klockan är och utföra schemat? Då kan servrarna användas till att berätta för mitt lokala system när det blir kallare, mörkare, eller när elen blir dyrare.
Post Reply