Ordningen i Telldus Live

Moderator: Telldus

Post Reply
team_hink_racing
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ordningen i Telldus Live

Post by team_hink_racing »

Jag kör med Telldus Net som jag sedan styr över Telldus Live.

Mottagarna kör jag även med Ansluts fjärrkontroll för att kunna köra på och av utanför den schemalagda tiden. För att hålla ordning på alla mottagarna (mest för tjejen skull) så har jag döpt alla med ett nr i början, 1-16 för fjärren har ju bara nr och inga namn. Allting bra fram tills i dag.

I dag köpte jag 7st nya mottagare. När jag lagt till dessa efter nr 9 på Live sidan och lärt upp alla trycker på uppdatera webbsidan, då lägger sig enhet 1 först sedan 10 11 osv, fint tänkte jag då döper jag om dom till 10 20 och upp till 160. Det hjälper inte utan nått har bestämt att dom ska ligga huller om buller utan någon logic. Vad är det som styr detta?

Samma är det i mitt Remote Stick på telefonen.

Såhär ser det ut i Telldus live efter jag lagt till mina nya enheter idag. Innan låg 1-9 i ordning, nu har nr1 slitigt till sig första platsen och resterande från 9-16.
Image
http://www.ladda-upp.com/bilder/76293/123456

Provade med tex jämna tiotal i början och även öäå abc osv, inget listan vill sortera sig efter.
Image
http://www.ladda-upp.com/bilder/76295/1234567

Detta är slitjobbigt om man ska lägga om alla enheter från den position dom har i listan idag både på Telldus Net + fjärrkontroll radera alla intällningar i mottagarna osv.

Snälla Bullen hjälp mig=)
Todde
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ordningen i Telldus Live

Post by Todde »

Prova 01-09 - 10-20 hoppas det funkar
karlj
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ordningen i Telldus Live

Post by karlj »

Håller med, trist att det inte sorteras idag eller att det går att ordna.

Det finns en ticket om sortering (http://developer.telldus.se/ticket/211). Osäker på om det gäller devices också, där nämns bara sensorer, men det verkar som att det ligger i planen två versioner längre fram.

I Remote stick så funkar sortering, men bara om man trycker på uppdatera symbolen längst upp, då sorteras det om. Första gången man får upp listan är det huller om buller dock.
team_hink_racing
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ordningen i Telldus Live

Post by team_hink_racing »

Sidan sorterar helt på första siffran, döper jag en till 61 lägger den sig efter "6an" i listan. Skit tråkigt, får plocka upp alla mottagare upp till datorn och lära om dom igen, dels pga detta och problemet under.

Men jag vet inte om detta verkar in med dagens bekymmer för nu har alla mina "Anslut" modeller tappat Tellstick net kontakt, funkar bara på fjärren, kan det ha med att jag döpt om dom att göra?

Detta står om man läser vid Kompatibla system just om Anslut
1Please note, Anslut should be configured as Nexa or Proove units, but cannot use all house codes. Only even numbers are allowed, and not all of them either. The house code 426 is for example known to work.

Men jag har fått alla mina "on off" mottagare att fungera när jag väljer först valfri i listan för att sedan välja Anslut i listan igen. Stämmer texten ovan eller är den bara gammal?

Edit: Kom på att jag varit och pillat på Unitcode, därför Tellstick Net behöver "läras upp" igen.
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ordningen i Telldus Live

Post by Von Schnitzel »

Jag fattar nog inte, jag tycker dom ligger i "rätt" ordning, alltså värde för första positionen, andra positionen etc (i hur du namnger dom alltså)? Bokstavsordning alltså. Fast inkluderande "värde" för siffror och mellanslag också. Uselt förklarat, jag vet. Funkar det inte att namnge dom

01 Badrummet
02 Sovrummet
.
.
09 Pingisbordet
10 Hembränningsapparaten
11
etc

Eller har jag missuppfattat något?

Som ett tips alltså. Jag använder inte/sällan Live, bara iPhone-appen Tellevent.
team_hink_racing
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ordningen i Telldus Live

Post by team_hink_racing »

Von Schnitzel wrote:Jag fattar nog inte, jag tycker dom ligger i "rätt" ordning, alltså värde för första positionen, andra positionen etc (i hur du namnger dom alltså)? Bokstavsordning alltså. Fast inkluderande "värde" för siffror och mellanslag också. Uselt förklarat, jag vet. Funkar det inte att namnge dom

01 Badrummet
02 Sovrummet
.
.
09 Pingisbordet
10 Hembränningsapparaten
11
etc

Eller har jag missuppfattat något?

Som ett tips alltså. Jag använder inte/sällan Live, bara iPhone-appen Tellevent.
Tack! Nu kör jag 1-9 med nolla i börja alltså 01-09 och sedan 10-16, funkar perfa!

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/flkjk-973.png
Post Reply