Vilken TellStick skall jag välja att köpa?

Moderator: Telldus

Post Reply
Discotime
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Gothenburg-Sweden

Vilken TellStick skall jag välja att köpa?

Post by Discotime »

Hej.

Jag är ny här på forumet och har lite funderingar/frågor angående inköp av Tellstick.

Jag har under kvällen läst en del inlägg här på forumet och känner mig nu ännu mer vilsen.

Frågan är vilken av produkterna jag skall köpa, TellStick Duo eller TellStick Net?

Kommer till att börja med endast styra och schemalägga belysning med hjälp av dagsaktuella
brytare från Proove. Men vill i framtiden även kunna ta emot tex data från en väderstation m.m.

Helst vill jag inte ha någon dator påslagen dygnet runt, utan istället använda min router
från ComHem. Men jag vill inte heller släppa på funktionaliteten i framtiden. Har en
bärbar dator som skulle kunna vara på. TellStick Net verkar inte idag vara helt färdigutvecklad.
Jag hade oxå tänkt att använda min HTC-telefon för styrning.

Idag har jag oxå ett antal trådlösa IP-Kameror inkopplade till routern. Frågan är om de
skulle kunna ställa till med problem om man köpte tex TellStick Net?

Tar tacksamt emot era synpunkter och erfarenheter.

Hej då
Michael
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilken TellStick skall jag välja att köpa?

Post by Dowser »

Gällande valet mellan duo och net avstår jag från att säga något mer om än att din analys verkar korrekt.
IP-kameror är inget problem, så det behöver inte påverka ditt val. (Har själv 9 ip-kameror och en net)
Kalabra
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken TellStick skall jag välja att köpa?

Post by Kalabra »

Jag kör Tellstick Net till min belysning, både via olika typer av scheman och manuellt via telefonen och jag är mycket nöjd!
Har också ett par sensorer som ger mig aktuell temperatur.
För mig är det inte ett alternativ att ha en dator igång när jag inte är hemma.
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilken TellStick skall jag välja att köpa?

Post by Dowser »

Om du dock vill ta mot fjärrkontroller, typ magnetsensorer som jag själv primärt vill använda telldus till så är det kört och oklart när/om det kommer fungera.
(jag använder X10 och plugwise för el-styrning och 1-wire för övriga sensorer)
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilken TellStick skall jag välja att köpa?

Post by Dowser »

Nu är det betydligt mer klart, enbart mottagning av sensorer stöds. Eventuellt stöd för mottagning av andra enheter ligger långt i framtiden om det blir av. Hoppas det underlättar ditt val.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken TellStick skall jag välja att köpa?

Post by Jaxån »

Annars så kan man köpa en Rapsberry Pi och köra Duo från. Den drar under 5W (5V, 1A micro-USB-telefonladdare för drift).
Då använder den nätverk och ingen extern hårddisk (bara intern SD-minnne som hårddisk).

Men notera att man behöver vara beredd att lära sig Linux, eftersom det inte finns MS Windows till den.
Post Reply