Ny Net idag och Tellstick, sommarstugan och hemma

Moderator: Telldus

Post Reply
JoGi
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Net idag och Tellstick, sommarstugan och hemma

Post by JoGi »

Iår var det äntligen dags att fixa fjärrstyrning och övervakning av sommarstugan via mobilnätet.

Har köpt en Dovado 4gr häromdagen och en Tellstick Net som kom idag.
Till det har jag köpt några Nexa brytare samt 2 st temperaturmätare Esic från Clas Ohlson som jag läste ska fungera med Tellstick.
Kör även Remotestick (köpt) på mobilen.

Sedan tidigare har jag en Tellstick (vanliga) inkopplad hemma via USB-porten på min server.

Hur fungerar det egentligen med 2 olika enheter, syns ju ingen skillnad i Live eller i Remotestick vilken av mina 2 tellsticks jag jobbar med just nu.
Efter att ha lagt till enheter i Telldus Live och funderat på om båda Telldus orginal samt min nya Telldus Net kommer skicka samma data så har jag nog fattat grejjen.
Man kan normalt inte lägga till enheter i Live om man inte har en Net, och enheter på min ordinarie sticka kan endast göra i Telldus Center på servern.
Korrekt?

Isåfall borde detta kanske framgå, Live vet ju att jag både har en Net och enheter kopplade via TelldusCenter på min USB-sticka. Kan göras tydligare där när man väl har 2 eller flera enheter.

Det är en nackdel då det kommer bli väldigt många enheter som gör helt olika saker. En släcker en lampa i vardagsrummet hemma medan knappen under sätter på elementet i sommarstugan.

När sedan sonen på 8 år använder sin Android för att styra belysning, sambon och även jag så kommer det vara ett helt projekt att leta upp rätt knapp att trycka på. Och gäller att inte klicka fel som kanske slår på strålkastaren på gräsmattan i stugan när man ska släcka lampan här hemma.

För det första bör det införas någon information vilken av enheterna som listas som är kopplade till vilken tellstick plats/enhet. För jag ser ingen skillnad på raderna som styr mina enheter på Tellstick eller på Tellstick NET.

Sedan behövs det någon slags kategori system. Från början var det enkelt med att slå på lampor som förekommer som ikoner överallt. Men det är så mycket annat man kan styra. I mitt fall styr jag Lampor såklart men även on/off på webbkameran för omstart. Även min router hemma, när servern tappar internet en längre stund startar min server om routern. Och vissa styr kaffebryggaren osv osv.
Därav skulle allt behöva kategoriseras för att enkelt hitta rätt
- Sommarstugan
--- Element
----- Sovrum 1
----- Sovrum 2
----- Vardagsrum
--- Belysning
----- Sovrum 1
----- Sovrum 2
--- Elektronik
----- Webbkameran
--- Apparater
----- Kaffebryggarebn
- Hemma
--- Belysning
----- Gästtoalett
osv osv...

Med det så blir det svårare att göra fel och slå på ett element när man egentligen skulle slå på en lampa.

Sedan som jag skrev köpte jag även 2 st temperaturgivare som jag läst ska fungera i forumet.
Men nu ser jag inte hur jag ska få de att läsas av och börjar fundera på om jag gjort en stor tabbe och köpt en Tellstick NET.
Den givaren fungerar bara i Duo? Åtminstone just för tillfället.
Jag tog ju för givet att fungerar en enhet på Tellstick så är det rakt av, för hela plattformen jobbar med samma teknik och då är kabel som kopplas in i Tellsticken inte av intresse. Men tydligen inte?

Lite saker efter jag precis haft min Net några minuter här hemma. Något säger mig att jag får flera anledningar att återkomma då jag sätter allt i skarp drift i sommarstugan nästa helg.
Power650
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Net idag och Tellstick, sommarstugan och hemma

Post by Power650 »

Hej!
I Remotestick kan du läga till sidor. Så gör en sida för värme, sommarstuga, hemma ex..
JoGi
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Net idag och Tellstick, sommarstugan och hemma

Post by JoGi »

Nu börjar saker klarna kring hur hela setupen blir när man både kör en ordinare Tellstick samt en Tellstick NET.
Allt man konfigurerar på Live gäller bara Net-enheten.

Enheterna läggs till på olika platser och det har dykt upp 2 nya knappar efter NET:en har kopplats på.
Dels sensorer och även schemaläggaren som jag inte riktigt noterat.

Sensorerna lägger man alltså inte till manuellt som jag trodde utan de dyker ju automatiskt upp i sensorlistan och då alla som den detekterar och så väljer man bort de man inte vill visa.
Den menyn var inte solklar och att sensorerna själva dyker upp var heller inte lätt att fatta först.

Så nu har den hittat en av mina 2 sensorer den andra vägrar dyka upp som enhet även fast den står brevid.
Ser att flera har problem och det är väl bara att lämna den åter till Clas Ohlson för byte och hoppas på turen.

Men önskemålet att kunna kategorisera och träd-strukturera alla enheter kvarstår. Behovet kommer bara öka för kategorisering destå mera enheter som dyker upp på marknaden framöver och användningsätten.

Ang. Remotestick så har jag helt missat eller inte tills nu haft behov av konfigurera "Sidor". Får kolla om det kan vara en lösning. Tack för infon Power650.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Net idag och Tellstick, sommarstugan och hemma

Post by gein »

I RemoteStick finns möjligheten att lägga in en bild (t.ex. en planlösning som man tar fram på annat håll) och sedan placera ut enheter och sensorer på bilden. Jag tycker själv att det går så otroligt mycket snabbare att hitta rätt enhet om man har det visuellt framför sig istället för en lång lista med namn på enheter. Det kanske kan vara en lösning på Android-sidan.
Post Reply