tellstick på e-bay

Moderator: Telldus

Post Reply
thomasjo
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tellstick på e-bay

Post by thomasjo »

hej.

satt och kollade lite på e-bay innan och döm av min förvåningn när jag fick för mig söka på tellstick och hittade en i kina som säljer den för 263kr med frakt och där ska finnas 144st. har dock en tellstickdou, men frågan är ju om det är orginal eller en kopia dom säljer,

http://viewitem.eim.ebay.se/TellStick-t ... 79730/item
Herte
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick på e-bay

Post by Herte »

Är inte den på bilden/auktionen förra årsmodellen?

/Carl
Marten0615
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick på e-bay

Post by Marten0615 »

Det är garanterat den vanliga modellen som endast kan sända (runt batch 7-9?) Var det inte dålig räckvidd på dessa om man inte lödde dit en liten antennsladd?

Bra pris dock om man bara behöver en vanlig!

Hur de hamnade där kan vi nog bara spekulera i ;-)
thomasjo
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick på e-bay

Post by thomasjo »

bilden som ligger där är det iaf batch 7 s/n 18.

så antigen så är det ju kopior från frabriken eller liknade skulle jag gissa på. dock så är det rätt intersant hur en privatperson kan ha 144st .
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick på e-bay

Post by krambriw »

Det är tyvärr ett ganska vanligt fenomen med piratkopiering i Kina. Man producerar enligt beställning och sedan har man en parallel produktion för "sidomarknaden". Eller så är det en överproduktion som man prognostiserat felaktigt och som man nu försöker avyttra på det här sättet.

mvh
elf98
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick på e-bay

Post by elf98 »

Eller så är det enheter som inte klarat ordinarie kvalitetskrav och sorterats ut i kvalitetskontroller. Lär kunna bli väldigt svårt att reklamera om/när det blir problem.

Kortet/lödningar ser inte helt friskt ut på den här bilden: http://i.ebayimg.com/00/s/OTYwWDEyODA=/$(KGrHqZ,!iQE7DCc7sy9BPDU2SklRw~~60_1.JPG?set_id=880000500F

Dessutom ser det ut som att höljet är trasigt. Kan iofs ha blivit när de öppnade enheten för att ta kort.

Värt att chansa?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick på e-bay

Post by krambriw »

Värt att chansa?
Oavsett så skall vi väl varken supporta piratkopiering eller försäljning av kasserade enheter (om dom nu inte ens klarade den interna Q-checken i Kina)!?

Var nu seriösa, schyssta och köp från godkända försäljningsställen

mvh
thomasjo
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick på e-bay

Post by thomasjo »

krambriw wrote:
Värt att chansa?
Oavsett så skall vi väl varken supporta piratkopiering eller försäljning av kasserade enheter (om dom nu inte ens klarade den interna Q-checken i Kina)!?

Var nu seriösa, schyssta och köp från godkända försäljningsställen

mvh

klart man ska köpa orginal och från seriösa försäljningsställen. lite därför jag startade tråden, plus att lyfta fram att där kan finnas kopior eller kasserade enheter som kan dra ner telldus namn i skiten tex.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: tellstick på e-bay

Post by micke.prag »

Enheterna på Ebay kommer inte från oss (utsorterade enheter som skulle förstöras) och ingen garanti gäller för dom.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply