Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Moderator: Telldus

Post Reply
tommyrob
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by tommyrob »

Hej,
Vill först tacka för en mycket bra om intressant produkt.
Jag kör Tellstick Net och har samtidigt lånat en Tellstick USB av min far (så jag kör med dubbla Tellsticks just nu).
Jag har köpt 5 st inbyggda mottagre (on/off) och 3 st inbyggda mottagare (dimmer) från Jula av märket Anslut.
Dessa kostar ungefär hälften så mycket som Nexas motsvarande inbyggnadsmottagare och fungerar enligt mig mycket bra.
Dessa fungerar mycket bra med Telldus Live, och loggar man in på Telldus Live kan man enkelt lägga till dessa mottagare bland sina enheter.
Jag kan nu styra mina taklampor med både väggströmbrytare (2 knappar) och via mobilen (via Telldus live och "Remote Stick"-appen).

Nu behöver jag hjälp med två punkter:
1)
När man går in i Telldus Center (datorprogrammet), så finns inte märket "Anslut" med då man klickar på lägg till ny enhet (v.2.1.1), vilket är synd. Dessa finns ju med om man loggar in på Telldus Live.
Eftersom jag kör XBMC tillsammans med Light Controller så vill jag att mina taklampor ska tändas/släckas när man pausar en film. Och därför måste de läggas till i Telldus Center eftersom scriptet använder Telldus Center.
Anledningen till att jag kör med både Tellstick Net och Tellstick USB är just att USB versionen stöds av XBMC scriptet som finns att ladda hem. Just nu finns det inget script för Tellstick Net vad jag vet. Går det ordna så att man kan lägga till Julas Anlut mottagare i Telldus Center också?

2)
Julas "Anslut" mottagare finns ju att lägga till om man loggar in på Telldus Live som nämnts ovan. Tyvärr finns endast on/off. Finns det möjlighet att lägga till "Selflearning Dimmer" också.
Jag har testat en hel del och jag har 9 st fjärrströmbrytare av märket Prove (on/off). Tar jag en Proove fjärr kontroll så kan jag programmera en av mina självlärande "Anslut" inbyggnadsmottagre med Proove fjärren. På Telldus live finns även Proove med on/off, dimmer, samt en ringklocka. Jag har provat att välja Proove Dimmer, men mina inbyggnadsmottagre vill inte snappa upp signalen. Går det lägga till Julas "Anslut Dimmer Inbyggnadsmottagre"?

Dessa mottagare är mycket interessanta då de verkar ha god räckvidd, går genom minst två väggar och mottagaren sitter med dålig förutsättning för att snappa upp signalen då den är gömd bakom lampans metalhölje.
Jag har köpt 8 av dessa mottare som jag nämde ovan och kan nu styra hela lägenheten med dessa. Vore trevligt om man kunde få XBMC att interagera med mottagarna, då börjar det bli ett ganska komplett system.
Tack för mig,
Mvh. Tommy Robertson
tommyrob
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by tommyrob »

Jag lyckades lägga in Väggmottagare av fabrikat "Anslut" och med funktion On/Off (ej dimmer) med fjärrkontrollskode 426 i Telldus Center.
Nu tänds lysrören i köket upp när jag trycker på STOP i XBMC, fugnerar klockrent.
Någon som vet om man kan få "Anslut" DIMBAR väggmottagare att fungera med Tellstick Net/Usb?
Mvh. Tommy
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by pethson »

Jag har inte testat själv, men enligt Telldus hemsida skall den ju läggas in som Nexa/Proove men att endast jämna huskoder tydligen skall fungera.
Är däremot mycket nyfiken på ditt resultat då jag tidigare kört enbart Nexa i mitt gamla hus och då bara med deras fjärrkontrollers. Nu har jag en Duo och ett annat större hus, så det är dags för att investera i fler mottagare.

///Peter!
tommyrob
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by tommyrob »

Hej Peter,
Jag läste på forumet här att "Anslut" inte stödjer absolut dimning som t.ex. Nexa gör. Har själv inte fått absolut dimning att fungera med Julas "Anslut" inbyggnadsmottagre.
Däremot kan jag styra mina "Anslut" inbyggnadsmottagre med endast on/off (både dimmer och on/off varianten).
Vill man ha absolut dimning, dvs. man anger i procent (ljusstyrkan) så kan man köpa t.ex Nexa som verkar stödja detta, finns säkert andra fabrikat som kan fungera också, själv vet jag inte vilka men är tacksam för tips!
Mvh. Tommy
tommyrob
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexas inbyggnadsmottagare rekomenderas!

Post by tommyrob »

Har kört med Julas Anlut mottagare ett tag nu och bestämde mig för att lämna tillbaka dem.
De svarar inte alltid på knapptryck från väggströmbrytarna,Tellsticken verkar dock alltid få kontakt med dem. Dessutom kändes väggsändarna plastiga och "vinkliga".
Köpte istället Nexas "lilla" inbyggnadsmottagare (denfyrkantiga) med dimmer för 144:- / st på Misco: LWMR-210. http://www.nexa.se/res/pdf/lwmr2101.pdf
Dessa fungerar mycket bättre och man kan dessutom använda sin original switch med denna. Jag kan t.ex. tända med Tellstick och släcka med original lamp-switchen. Sen kan jag tända igen fast med original lamp-switchen, och släcka med en trådlös fjärrkontroll (Proove). "Ansluts" väggsändare fungerar också att styra Nexa inbyggnadsmottagare. Man kan lära Nexas inbyggnadsmottagre med 6 olika kommandon totalt (typ. tellstick, fjärrkontroll, väggströmbrytare-trådlös etc., rörelsevakt m.m.).
Den dimmar mellan samtliga lägen (upp och ned vid on och off samt mellan procentuella dimlägen). Man kan ställa absoluta dimvärden, t.ex. pausa en film så dimmar den upp till 15% och trycker man på stop så dimmar den upp till 100% istället.
Man kan även dimma med original switchen genom att snabbt slå på och stänga av så startar dimsekvensen, sen slår man på och slår av switchen igen så stannar dimsekvensen.
Rekomenderar dessa framför "Anslut", lite dyrare men fungerar riktigt bra och man kan dessutom behålla original switchen och slipper köpa en extra väggsändare som dessutom kräver batteri. Dessutom är de lätta att koppla in då man inte behöver ansluta nollan! De drar antagligen så lite ström så man kopplar bara på den mellan switchen och den vanligtvis svarata och bruna kabeln i väggen.
Mvh. Tommy
maglin12
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by maglin12 »

hur får du det att fungera med paus o stopp i filmen med en dimmer.....? :shock:
scopett
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by scopett »

Har provat med jula jag med. Supernöjd ett par dagar sedan som tidigare beskrivits fungerar de "buggit".
Mottagaren har de sämsta tänkbara förutsättningar sitter i källaren och ska komunicera med tellsticken 1 våning upp genom betongvägg o trägolv
Men med nexa både som fast och sedan tidigare i vägguttag fungerar det klockrent.
Satsa på Nexa eller proove om det är dåliga förutsättningar
Jula, rusta och dylika må vara halva priset men oxå halva funktionaliteten. Men helt dissar jag inte Jula har deras väggsändare till en lampa men då sitter den bara 1M ifrån mottagaren.....

Om man vill ha en bra tempgivare så kan jag varmt rekommendera Viking Remote Thermo Sensor Art.nr: 34066 (teknikmagasinet)
Får in signalen klockrent på75M inifrån hönshuset
MagnusAnd
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by MagnusAnd »

Är det någon som har tips på billigare inbyggnadsmottagre än Nexas ?
Jag skulle helst vilja byta ut även knappen till en "sändar-knapp", men det betyder ca 400:- per kontakt (sändare plus knapp) och har man då ca 12-14 st man vill byta kostar det en del.
Tack på förhand för tips.
antonholmstedt
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by antonholmstedt »

Som skrivits ovan så har ju Jula en serie som heter Anslut. Jag har en inbyggd Anslut hemma, där inbyggnadsbrytaren sitter i förrådet på tomten för att styra fasadbelysningen på denna. Aldrig strulat för mig så kan rekommenderas! Har även Nexa och har inte upplevt någon skillnad, utöver förstås att Nexa klarar att dimras.
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by gothr2 »

Såg i en post att du styr lysrör.
Vilken mottagare styr lysrör, vad jag hört så kan man inte styra lysrör.
Har i mitt garage 8x36w lysrör som jag har en vanlig knapp till.
Vill väldigt gärna kunna styra med teknikens hjälp....
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by RH_Dreambox »

Nexa LCMR mottagare med relä skall kunna styra lysrör.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by gothr2 »

med relä? Finns det såna med relä eller är det något man bygger på?
lonn2se
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by lonn2se »

Råkade programmera en Jula Anslut dimmbar som Proove istället. Funkar klocka.
Kodade om alla min Anslut till Proove o det fungerar kanon nu, även dimningen
johey
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Julas "Anslut" Inbyggnadsmottagere

Post by johey »

Har precis skaffat en TellStick USB och en hög med olika typer av Anslut-prylar. Kör GNU/Linux och samtliga konfigurerade som Nexa. Mina konstateranden hittills:
  • On/off-varianterna är nobrainers och funkar klockrent. Testat både trepacket 408050 och 2300W-varianten 408052.
  • Vägguttagsdimmern 408051 funkar bara om jag anger den som en on/off-switch. Om jag sätter den som dimbar funkar off men inte on. Däremot funkar learn som on, men det är bättre att sätta den som switch så beter sig användargränssnittet som man förväntar sig.
  • Inbyggnadsdimmern 408053 funkar kalas som dimmer, även med fasta angivelser! Exempel:

    Code: Select all

    tdtool --dimlevel 255 --dim 7 # fullt ös
    tdtool --dimlevel 10 --dim 7 # mycket svagt
    tdtool --dimlevel 100 --dim 7 # något däremellan
    
    och såhär ser min config ut för denna:

    Code: Select all

    device {
      id = 7
      name = "Taklampan i TV-rummet"
      controller = 0
      protocol = "arctech"
      model = "selflearning-dimmer:nexa"
      parameters {
        # devices = ""
        house = "2927864"
        unit = "6"
        code = "0000000000"
        system = "1"
        # units = ""
        fade = "false"
      }
    }
    
  • Mottagare placerade intill varandra fungerar inte så bra. Särar jag på dem någon halvmeter lyder de snällt.
Post Reply