Märkliga sensorer i Telldus Live!

Moderator: Telldus

Post Reply
wirran
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Märkliga sensorer i Telldus Live!

Post by wirran »

Köpte min Tellstick Net för nån månad sen och reggade den på Telldus Live! och la upp mina strömbrytare. Allt funkar klockrent inkl scheduling och sånt men på mitt konto under My Sensors fanns två mystiska temperatursensorer från början som inte jag lagt dit. Märker att de skickar data då och då till min Tellstick Net eftersom lampan blinkar blått och kan dessutom få detta bekräftat eftersom jag kan se när detta skedde på sensorerna under My Sensors. Hur sjutton tar man bort dessa och varför låg de där från början? Är min enhet begagnad? Hittar inte var man gör detta i Telldus Live!.
Kör på senaste Safari under Mac OS X 10.7.4.

/Martin
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Märkliga sensorer i Telldus Live!

Post by Dowser »

Är det inte helt enkelt sensorer hos någon granne som du lyckas få in?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Märkliga sensorer i Telldus Live!

Post by tronde »

wirran wrote:Hur sjutton tar man bort dessa och varför låg de där från början? Är min enhet begagnad? Hittar inte var man gör detta i Telldus Live!.
Kör på senaste Safari under Mac OS X 10.7.4.

/Martin
Under listen over sensorer er det en knapp som heter "edit".

Da kommer du til en liste over sensorer hvor du kan krysse av for dem du vil ha i din liste.
wirran
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Märkliga sensorer i Telldus Live!

Post by wirran »

Tack för era svar Dowser och tronde.

Dowser: Räknade ut efter lite funderande att det måste ha varit två grannars sensorer jag får in, mycket riktigt. Smidigt, slipper köpa en egen. De verkar stämma också. Så nice! :D

tronde: Ja, jag förstår hur detta fungerar nu, tack.
Hugonet
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Märkliga sensorer i Telldus Live!

Post by Hugonet »

Jag har också fått in ett helt gäng med temperatursensorer. Hoppas att de inte är hos min granne, för de visar alla -204.7°C. Det låter farligt kallt!
ID: 251 Type: fineoffset. Är det någon som känner igen detta?
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Märkliga sensorer i Telldus Live!

Post by Dale »

Hugonet wrote:Jag har också fått in ett helt gäng med temperatursensorer. Hoppas att de inte är hos min granne, för de visar alla -204.7°C. Det låter farligt kallt!
ID: 251 Type: fineoffset. Är det någon som känner igen detta?
Fineoffset = Kan vara Viking trådlös termometer med klocka från Termometerfabriken Viking AB Eskilstuna säljs av Kjell & Co. Säljs även av Teknikmagasinet under namnet Jenkinsbird. Byggs av Fine Offset Electronics Co. Ltd och då som WH0200
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Märkliga sensorer i Telldus Live!

Post by mikaklin »

Väderstationen från Kjell och extra tempsensor från TM är kompatibla med Tellstick.

Det är nog snarare så att det är en annan sensor (ej kompatibel) som felaktigt tolkas som Fineoffset, bl.a. Prologue från Clas Ohlson kan generera liknande värden...
Post Reply