Ny Tellstick.Net användare...

Moderator: Telldus

Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Jag har nyss fått min Tellstick.Net (via m.nu) och uppdaterat till firmware 4.
Den dyker upp fint i Telldus Live.

Men två typer av enheter får jag inte till.
Nexa LML-710 dörrklocka och Nexa LMST-606 magnetkontakt.

Tellstick'en blinkar blått och fint när den tar mot signalerna från den, men där tar det stopp.

Kommer Live få stöd för dessa enheter någon gång senare eller finns det något basalt problem med dessa typer av enheter?
Alternativt: Går det att logga trafiken som kommer till Tellstick.Net från en dator på samma nätverk?
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by kenthie »

Dowser wrote:Jag har nyss fått min Tellstick.Net (via m.nu) och uppdaterat till firmware 4.
Den dyker upp fint i Telldus Live.

Men två typer av enheter får jag inte till.
Nexa LML-710 dörrklocka och Nexa LMST-606 magnetkontakt.

Tellstick'en blinkar blått och fint när den tar mot signalerna från den, men där tar det stopp.

Kommer Live få stöd för dessa enheter någon gång senare eller finns det något basalt problem med dessa typer av enheter?
Alternativt: Går det att logga trafiken som kommer till Tellstick.Net från en dator på samma nätverk?


Det är fler än du som frenetiskt väntar på att följande skall dyka upp i Tellstick Net:
Nexa LML-710 dörrklocka
Nexa LMST-606 magnetkontakt
Nexa LMDT-609 IR inomhus
LBST-604 / Skymningsrelä
samt fler prylar. Det är egentligen då det blir riktigt kul!

/K

PS. Jag vet att andra programvaror kan se dem, men jag vill verkligen få upp dem i NET. Ds
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Finns det några indikationer på när de kan bli implementerade?
(Typ veckor/månader/år)

Finns det något vi användare kan göra för att påverka tidplanen?
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Inget svar alls?
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by kenthie »

Alla väntar på detta!

/Kent
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by stefan.persson »

Mottagning av fjärrkontroller, dit även magnetbrytare, rörelsesensorer och skymningsrelä hör i detta fall då de agerar som fjärrkontroller, i Telldus Live! ligger näst i tur av de större funktioner som är på gång. Det är så pass färdigt att alla Telldus Live!-servrarna redan är uppdaterade och förberedda. Vi har dock gjort ett upphåll i förberedelserna p.g.a. de prestandaproblem som vi haft i Telldus Live! och vi har lagt all tid på olika åtgärder kring detta. Av samma anledning kommer vi också att rulla ut denna funktion väldigt försiktigt så att vi kan justera för den ökade belastningen efter hand. Vi vet redan nu att vi måste programmera om en del på api.telldus.com och live.telldus.com innan vi kan sjösätta det. Säkert är i all fall att tyvärr inget kommer att hända inom de närmaste veckorna, eftersom vi måste vara full styrka när vi gör detta, och tidsåtgången beror också på om ifall fler problem med Live!-servrarna uppstår.

Del två handlar om att kunna agera på inkomna signaler, t.ex. slå på en mottagare när signal kommer från en fjärrkontroll eller en rörelsesensor. Detta är inte färdigplanerat, exempelvis möjligheten att sätta villkor för denna styrning och hur detta ska göras användarvänligt. Här är det ännu svårare att komma med en tidsuppskattning.

Jag önskar att vi kunde ge mer definitiva besked.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by kenthie »

Trevligt att veta att det kommer !

Jag längtar redan

/K
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Kanon!
Det var precis den typen av information jag hoppades på!

Det är fullt förståeligt (och helt rätt) att ni prioriterar prestanda framför features...
Att semester påverkar utvecklingshastigheten är också rätt acceptabelt. ;)

Någon gång när ni har bättre med tid vore det trevligt med liknande information i en roadmap.
TheEndless
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by TheEndless »

Väntar också ivrigt på detta, fick just min TNet och saknar de ovan nämnda funktionerna avsevärt. Något steg närmare en roadmap?
Ankan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Ankan »

Precis köpt en också, och undrar hur det går.
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

stefan.persson wrote:Säkert är i all fall att tyvärr inget kommer att hända inom de närmaste veckorna, eftersom vi måste vara full styrka när vi gör detta, och tidsåtgången beror också på om ifall fler problem med Live!-servrarna uppstår.
Nu har det gått några veckor och jag misstänker att även era semestrar är slut.
Kan vi få någon ny höftad tidsuppskattning?
Chrisdyb
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Chrisdyb »

Har det kommet noen dato for når denne funksjonen er tilgjengelig?
Tror der er mange som venter i spenning!
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny Tellstick.Net användare...

Post by Dowser »

Ja, nu har vi väntat tre veckor på någon form av status-rapport på något som var färdigutvecklat i sommras...

Jag tror vi är många som mer och mer ångrar oss att vi köpte en .net istället för duo.
(Vilket också påverkar våra rekommendationer till våra bekanta)

Jag hoppas intensivt att ert nya samarbete för produktionen kommer innebära att ni kan lägga mer energi på att behålla era befintliga kunder.
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Goktytan »

Dowser wrote:Ja, nu har vi väntat tre veckor på någon form av status-rapport på något som var färdigutvecklat i sommras...

Jag tror vi är många som mer och mer ångrar oss att vi köpte en .net istället för duo.
(Vilket också påverkar våra rekommendationer till våra bekanta)

Jag hoppas intensivt att ert nya samarbete för produktionen kommer innebära att ni kan lägga mer energi på att behålla era befintliga kunder.

:clap: :clap: :clap: håller med, det är mycket snack o liten verkstad.
Chrisdyb
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny Tellstick.Net användare...

Post by Chrisdyb »

Ingen respons i fra offisielt (TELLDUS) hold?
Post Reply