Oregon Scientific uppdateras sällan

Moderator: Telldus

Post Reply
evvas
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Oregon Scientific uppdateras sällan

Post by evvas »

Jag har tre Oregon Scientific (THGR238N och THGR228N) men min Tellstick Live uppdaterar inte värderna särskilt ofta, kan något hjälpa mig att felsöka? Jag tror inte det handlar om avstånd till mätana eller att det är väggar mellan. Jag har till och med testat att ställa alla tre sändarna brevid min Live och får samma resultat.

Ibland updateras en mätare av live.telldus.com ~5e minut medans andra mätare inte uppdateras alls på 12-24 timmar. Vid 12 tiden idag hade jag följande "last updated"
* 10e Juli 22:18
* 11e Juli 11.20
* 11e Juli 11.56
Vilken av mätarna som uppdateras oftast/mest sällan varierar från dag till dag
davvel
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon Scientific uppdateras sällan

Post by davvel »

Hej,

Jag upplever precis samma fenomen med min THGN122N, går oftast flera timmar mellan uppdateringarna. Mina 2st clasohlson verkar aldrig missa en enda uppdatering, de å andra sidan skiljer kraftigt i uppmätt värde (>10 procentenheter RH)
relnah
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon Scientific uppdateras sällan

Post by relnah »

Jag upplever ungefär samma sak, men jag har en ny DUO och jag håller mig lokalt på min server, Live är inte inblandat. Problemet har jag beskrivit mer i detalj här http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2137

Men i stort så får jag ibland in värden kanske två gånger i minuten, ibland så är det uppehåll på flera timmar. Min sensor är THGN228N.

/Relnah
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Oregon Scientific uppdateras sällan

Post by Zapper »

Jag har en väderstation från c/o som jag har haft 1-2 år och sånna saker har jag märkt måste bero på yttre faktorer. Denna går också på 433 MHz men jag använder basenheten som följer med som har usb för att läsa in datan med det lilla programmet weatherpoller. Ibland så kan den missa mottagningar från 20 min till uppemot 12 timmar vilket jag gissar är om nån granne som använder ngt på samma frekvens. Det har ibland varit perioder då dessa störningar uppkommit ofta men oftast så kan det gå flera månader utan en enda störning. Ngt som skulle vara lite otroligt är om man skulle orka kolla upp störningarna mot solstormar om det kanske har någon inverkan, vet dock ej hur mkt det stör denna elektronik och frekvenser på så korta avstånd, detta kanske nån radioamatör vet bättre.
Post Reply