PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

v1.1

Post by janed »

Glad Påsk och ett stort tack!

Har laddat ned och gjort enligt patch-instruktionen (kör Windows XP/XAMPP).
Måste fortfarande ange dubbla slashar för användarnamn och sökvägar.
Fick definiera om enhetstyper.
Fick ladda om "huseplan,jpg" men min konfiguration var kvar när jag gjort det.
Rutan med kommande händelser såg riktig ut med händelser som var programmerade i v1.0
Schemaläggningen och loggen såg riktig ut men när jag försökte lägga till en händelse fick jag följande meddelande, så något har jag gjort fel men förstår inte...

Fatal error: Uncaught exception 'com_exception' with message '<b>Source:</b> Unknown<br/><b>Description:</b> Unknown' in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php:190 Stack trace: #0 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(190): com->Run('JT /CTJ Start...', 0, false) #1 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(675): _exec('JT /CTJ Start...') #2 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(574): addWindowsSchedule('06:00', '-1', '35', 1, false, '', 0) #3 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(500): addSchedule('06:00', '-1', '35', 1) #4 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\index.php(249): addSchedules('35') #5 {main} thrown in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php on line 190

/Janne
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: v1.1

Post by Daniel »

janed wrote:Fatal error: Uncaught exception 'com_exception' with message '<b>Source:</b> Unknown<br/><b>Description:</b> Unknown' in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php:190 Stack trace: #0 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(190): com->Run('JT /CTJ Start...', 0, false) #1 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(675): _exec('JT /CTJ Start...') #2 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(574): addWindowsSchedule('06:00', '-1', '35', 1, false, '', 0) #3 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(500): addSchedule('06:00', '-1', '35', 1) #4 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\index.php(249): addSchedules('35') #5 {main} thrown in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php on line 190
Usch då. Här lovade jag Tom att försöka svara på frågor eftersom han skulle bort, och det första som kommer upp är något skumt Windows-problem som jag inte har en aning om...

Om du aktiverar debugging-läget och försöker igen, vad får du upp då?

/Daniel
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: v1.1

Post by janed »

Daniel wrote:
janed wrote:Fatal error: Uncaught exception 'com_exception' with message '<b>Source:</b> Unknown<br/><b>Description:</b> Unknown' in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php:190 Stack trace: #0 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(190): com->Run('JT /CTJ Start...', 0, false) #1 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(675): _exec('JT /CTJ Start...') #2 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(574): addWindowsSchedule('06:00', '-1', '35', 1, false, '', 0) #3 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(500): addSchedule('06:00', '-1', '35', 1) #4 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\index.php(249): addSchedules('35') #5 {main} thrown in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php on line 190
Usch då. Här lovade jag Tom att försöka svara på frågor eftersom han skulle bort, och det första som kommer upp är något skumt Windows-problem som jag inte har en aning om...

Om du aktiverar debugging-läget och försöker igen, vad får du upp då?

/Daniel
Tack Daniel för att ställer upp på support!
När jag aktiverade debug provade jag att lägga in nya händelser - det gick alldeles utmärkt. De provkördes också i verkligheten.
I schemaläggaren såg jag även de försök som jag gjorde innan när debug var avständ. Det var ju dessa som förorsakade felmeddelandet.
Därefter gjorde jag en modifiering av solstyrd händelse (något som jag tidigare upplevt inte fungera fullt ut på 1.0). När jag sparade, hängde sig sidan totalt. Debug säger ingenting och webläsaren står bara och hämtar.
Första gången (när felmeddelandet kom) provade jag också först att modifiera en solstyrd händelse -> felmeddelande. Därefter skapade jag nya händelser - felmeddelanden. Det kanske var så att allt gick fel efter att försökt modifiera en händelse som var skapad i v1.0. När jag sen satte på debug, så fungerade alltså nya inläggningar, men inte att modifiera.

När jag slutligen startade om sidan står den bara och säger "Hämtar..."
Kan du något knep att få igång utan att behöva göra en helt ny installation?

/Janne
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: v1.1

Post by tom_rosenback »

Först, Tack Daniel!
janed wrote:Fatal error: Uncaught exception 'com_exception' with message '<b>Source:</b> Unknown<br/><b>Description:</b> Unknown' in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php:190 Stack trace: #0 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(190): com->Run('JT /CTJ Start...', 0, false) #1 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(675): _exec('JT /CTJ Start...') #2 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(574): addWindowsSchedule('06:00', '-1', '35', 1, false, '', 0) #3 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(500): addSchedule('06:00', '-1', '35', 1) #4 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\index.php(249): addSchedules('35') #5 {main} thrown in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php on line 190

När jag aktiverade debug provade jag att lägga in nya händelser - det gick alldeles utmärkt. De provkördes också i verkligheten.
I schemaläggaren såg jag även de försök som jag gjorde innan när debug var avständ. Det var ju dessa som förorsakade felmeddelandet.
Därefter gjorde jag en modifiering av solstyrd händelse (något som jag tidigare upplevt inte fungera fullt ut på 1.0). När jag sparade, hängde sig sidan totalt. Debug säger ingenting och webläsaren står bara och hämtar.
Första gången (när felmeddelandet kom) provade jag också först att modifiera en solstyrd händelse -> felmeddelande. Därefter skapade jag nya händelser - felmeddelanden. Det kanske var så att allt gick fel efter att försökt modifiera en händelse som var skapad i v1.0. När jag sen satte på debug, så fungerade alltså nya inläggningar, men inte att modifiera.

När jag slutligen startade om sidan står den bara och säger "Hämtar..."
Kan du något knep att få igång utan att behöva göra en helt ny installation?

/Janne
Fungerade allt som det skulle med debug aktiverat? Om sidan bara säger "Hämtar...", pröva att starta om din server och ladda sidan på nytt, med debug aktivt.

De felmeddelanden du får tyder på rättighets problem till DCOM objektet. Snabb dykte lite i Google angående detta problem och hittade ett par sidor som du skulle kunna kolla och testa för att kanske kunna lösa problemet utan ominstallation av HomeAutomation. Kolla följande länkar och testa det som föreslås.
http://support.microsoft.com/kb/892500
http://www.prtracker.com/support/pr1281.html

Kommer tyvärr att vara borta hela nästa vecka, börjandes från imorgon lördag, så kan tyvärr inte ge någon support då.

Hoppas du får det att fungera!
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: v1.1

Post by janed »

tom_rosenback wrote:Först, Tack Daniel!
janed wrote:Fatal error: Uncaught exception 'com_exception' with message '<b>Source:</b> Unknown<br/><b>Description:</b> Unknown' in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php:190 Stack trace: #0 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(190): com->Run('JT /CTJ Start...', 0, false) #1 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(675): _exec('JT /CTJ Start...') #2 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(574): addWindowsSchedule('06:00', '-1', '35', 1, false, '', 0) #3 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php(500): addSchedule('06:00', '-1', '35', 1) #4 C:\xampp\htdocs\HomeAuto\index.php(249): addSchedules('35') #5 {main} thrown in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php on line 190

När jag aktiverade debug provade jag att lägga in nya händelser - det gick alldeles utmärkt. De provkördes också i verkligheten.
I schemaläggaren såg jag även de försök som jag gjorde innan när debug var avständ. Det var ju dessa som förorsakade felmeddelandet.
Därefter gjorde jag en modifiering av solstyrd händelse (något som jag tidigare upplevt inte fungera fullt ut på 1.0). När jag sparade, hängde sig sidan totalt. Debug säger ingenting och webläsaren står bara och hämtar.
Första gången (när felmeddelandet kom) provade jag också först att modifiera en solstyrd händelse -> felmeddelande. Därefter skapade jag nya händelser - felmeddelanden. Det kanske var så att allt gick fel efter att försökt modifiera en händelse som var skapad i v1.0. När jag sen satte på debug, så fungerade alltså nya inläggningar, men inte att modifiera.

När jag slutligen startade om sidan står den bara och säger "Hämtar..."
Kan du något knep att få igång utan att behöva göra en helt ny installation?

/Janne
Fungerade allt som det skulle med debug aktiverat? Om sidan bara säger "Hämtar...", pröva att starta om din server och ladda sidan på nytt, med debug aktivt.

De felmeddelanden du får tyder på rättighets problem till DCOM objektet. Snabb dykte lite i Google angående detta problem och hittade ett par sidor som du skulle kunna kolla och testa för att kanske kunna lösa problemet utan ominstallation av HomeAutomation. Kolla följande länkar och testa det som föreslås.
http://support.microsoft.com/kb/892500
http://www.prtracker.com/support/pr1281.html

Kommer tyvärr att vara borta hela nästa vecka, börjandes från imorgon lördag, så kan tyvärr inte ge någon support då.

Hoppas du får det att fungera!
Tack för tipsen, Daniel och Tom!
Jag har nu sett att problemet är knutet till Windows-komponenterna, och inte till HomeAutomation 1.1. När jag kör en klient, och när jag startar om så får jag tillbaka sidan.
Jag skall fortsätta skrota runt för att kartlägga. Allt fungerar faktiskt men det ligger kvar gamla schemafiler (till Windows schemaläggare) som skapats tidigare. Dessa exekveras och det är dessa som fick mig att tro att inte minuter gick att ställa in som tidigareläggning på soltider.

Det var snyggt jobbat att få ut v1.1 innan påsk! Tänk inte på HomeAutomation under nästa vecka.......
Hälsningar Janne
beny
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fatal error

Post by beny »

Hej!
Är nybörjare på Homeautomation och har precis installerat Homeautomation 1.1. Har tidigare bara använt Telldus shemaläggaren. Jag kör IIS på WinXP SP2, Telldus stick TS001 och har installerat PHP 5.2.13 och MySQL 5.1.45 efter alla konstens regler (tror jag)!
Jag har importerat alla enheter från Telldus och jag kan styra alla enheterna utan problem.

Nästa steg var för mig att få igång sheduleringen men där får jag samma fel som janed när jag försöker att skapa en ny aktivitet. Felet kommer när jag skapar eller försöker redigera en aktivitet. Om jag efter felmeddelandet går tillbaka till schemaläggaren och tittar så ligger aktiviteten där, den syns också under kommande händelser, men ingen aktivitet skapas i windows Scheduled tasks, och fungerar givetvis inte heller.

Om jag däremot enablar debug mode, så fungera det alldeles utmärkt. Den sparas utan felmeddelande, och det går att redigera den. Det skapas också en post i windows Sheduled tasks och aktiviteten startar när den ska.

Jag har också genomfört ändringarna under Component services enligt länkarna.

För övrigt ett fantastiskt jobb ni lagt ner på denna utmärkta applikation. Bockar och bugar!

Fatal error: Uncaught exception 'com_exception' with message '<b>Source:</b> Unknown<br/><b>Description:</b> Unknown' in C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php:190 Stack trace: #0 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php(190): com->Run('JT /CTJ Start...', 0, false) #1 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php(675): _exec('JT /CTJ Start...') #2 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php(574): addWindowsSchedule('06:00', '-1', '8', 1, false, '', 0) #3 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php(500): addSchedule('06:00', '-1', '8', 1) #4 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\index.php(249): addSchedules('8') #5 {main} thrown in C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php on line 190
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: Fatal error

Post by janed »

beny wrote:Hej!
Är nybörjare på Homeautomation och har precis installerat Homeautomation 1.1. Har tidigare bara använt Telldus shemaläggaren. Jag kör IIS på WinXP SP2, Telldus stick TS001 och har installerat PHP 5.2.13 och MySQL 5.1.45 efter alla konstens regler (tror jag)!
Jag har importerat alla enheter från Telldus och jag kan styra alla enheterna utan problem.

Nästa steg var för mig att få igång sheduleringen men där får jag samma fel som janed när jag försöker att skapa en ny aktivitet. Felet kommer när jag skapar eller försöker redigera en aktivitet. Om jag efter felmeddelandet går tillbaka till schemaläggaren och tittar så ligger aktiviteten där, den syns också under kommande händelser, men ingen aktivitet skapas i windows Scheduled tasks, och fungerar givetvis inte heller.

Om jag däremot enablar debug mode, så fungera det alldeles utmärkt. Den sparas utan felmeddelande, och det går att redigera den. Det skapas också en post i windows Sheduled tasks och aktiviteten startar när den ska.

Jag har också genomfört ändringarna under Component services enligt länkarna.

För övrigt ett fantastiskt jobb ni lagt ner på denna utmärkta applikation. Bockar och bugar!

Fatal error: Uncaught exception 'com_exception' with message '<b>Source:</b> Unknown<br/><b>Description:</b> Unknown' in C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php:190 Stack trace: #0 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php(190): com->Run('JT /CTJ Start...', 0, false) #1 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php(675): _exec('JT /CTJ Start...') #2 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php(574): addWindowsSchedule('06:00', '-1', '8', 1, false, '', 0) #3 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php(500): addSchedule('06:00', '-1', '8', 1) #4 C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\index.php(249): addSchedules('8') #5 {main} thrown in C:\Inetpub\wwwroot\Homeautomation\system\functions.php on line 190
Ytterligare information:
Efter att ha startat om allting (och i debug mode) fungerade schemaläggningen hos mig. I det läget letade jag vidare varför jag fick så konstiga tider på solanpassningen. En schemalagd aktivitet som sker på natten är homeautomation_taskupdater. Denna gick inte hos mig.
Jag hade placerat jt.exe (Windows programmet för schemaläggningen) i en mapp som HomeAutomation hittade. När sedan Windows själv skulle köra jt.exe på natten så fanns den inte i sökvägen. Jag lade den i Windows-mappen och därefter funger taskupdater. Slutligen tog jag bort debug-mode och numera fungerar HomeAutomation 1.1 utmärkt.
En liten sak som jag inte förstår är varför jag måste sätta dubbla slashar (\\) i sökvägarna på sidan för Inställningar.
//Janne
beny
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by beny »

Hej!

Har nu provat att lägga jt.exe i windows-mappen(hade den tidigare i Homeautomation-mappen). Jag har startat om, jag har kört i debug mode, jag har startat om och jag har testat.

Det har blivit skillnad så lösningen är nog i närheten, men det är fortfarande något fel. Man kan beskriva felet och hur det yttrar så här: Det beter sig på exakt samma sätt, förutom att jag inte får något felmeddelande utan det bara hänger sig. När jag klickar på spara-knappen i schemaläggaren så stannar webläsaren och i statusraden står det "Väntar på xxx ..." och där står den hur länge som helst. Sen slutar det med att jag får starta om servern.

Jag har även satt Everybody Read & Execute på jt.exe!

// beny

Ps. Jag skriver bara enkla backslash och det fungerar, men fråga mig inte varför :?
beny
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by beny »

Det finns ett commando i functions.php som anropar jt.exe som lyder

$execStr = "JT /SD \"homeautomation_".$id.$status.".job\""; rad 610

och ett lite längre ner

$execStr = "JT ".

Jag hittar inte att denna variabel? JT är declarerad någonstans, men ersätter jag JT med den absoluta sökvägen till jt.exe så fungerar allt som det ska!

// beny
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Om dimmer(abs)

Post by janed »

Har hittat en liten underlighet i HomeAutomation 1.1: Om en dimmer (abs) ingår i en grupp med on/off switchar sätts dimmern på till rätt värde, men de övriga tänds ej. I loggen står att de fått kommandot "av". Det är väl ett fenomen kopplat till att först stänga av en dimmer (ej abs) för att sedan slå på den. Enkel lösning: gör en egen händelse för dimmern.

//Janne
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

Hej igen efter en härlig vecka vid poolen i Egypten :D
beny wrote:Det finns ett commando i functions.php som anropar jt.exe som lyder

$execStr = "JT /SD "homeautomation_".$id.$status.".job""; rad 610

och ett lite längre ner

$execStr = "JT ".

Jag hittar inte att denna variabel? JT är declarerad någonstans, men ersätter jag JT med den absoluta sökvägen till jt.exe så fungerar allt som det ska!

// beny
JT i sig är ingen variabel, men antar att det fungerat för mig när jag har JT.exe i en Path som är konfad i Windows Environment variables, sry att jag missat detta.
janed wrote:Har hittat en liten underlighet i HomeAutomation 1.1: Om en dimmer (abs) ingår i en grupp med on/off switchar sätts dimmern på till rätt värde, men de övriga tänds ej. I loggen står att de fått kommandot "av". Det är väl ett fenomen kopplat till att först stänga av en dimmer (ej abs) för att sedan slå på den. Enkel lösning: gör en egen händelse för dimmern.

//Janne
Har ingen abs dimmer själv så har bara förlitat mig hittills på de feedbacks jag fått på forumet så därför kan du hitta saker som inte fungerar riktigt som de skall. Skall sätta upp ett schema åt mig för att debugga outputten iaf.

Kommer att fixa dessa till en bug fix release här snarast. Har en del andra små buggar/fixar också som kommer med.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
fredde_900
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by fredde_900 »

Hej och tack för ett väldigt bra program !!

har lite bekymmer enligt nedan :
detta är i linux...

i homeautomation

Code: Select all

Soluppgång idag:	04:54
Solnedgång idag:	18:55

Kommande händelser:
lampa grov entre , på 19:25                 ; Påslag före solnedgång: -00:30   ; task 6
fönster belysning jobb dagar, på 19:55      ; Påslag före solnedgång: -01:00   ; task 1
hemma lampor, på 19:55                      ; Påslag före solnedgång: -01:00   ; task 2
hemma lampor, av 21:55 
fönster belysning jobb dagar, av 22:30
och via ssh :

Code: Select all

55 19 * * 1,2,3,4,7 /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=1 status=1
30 22 * * 1,2,3,4,7 /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=1 status=0

10 18 * * 5,6 /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=4 status=1
59 23 * * 5,6 /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=4 status=0

55 19 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=2 status=1
55 21 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=2 status=0

25 18 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=6 status=1
55 23 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=6 status=0
jag har redigerat lite men de verkar som att man inte kan ha mindre än 1 timme efter solnedgång ?
homeautomation visar som den ska men inte crontab och de är ju crontab som gäller ... :)
jag har ett litet fönster i de rummet så de är därför jag vill att de ska tändas lite tidigare där...

sen har jag funderat på en grej..
skulle de vara möjligt att lägga till ett "tillfälligt" schema ? t.ex :
jag ska upp tidigare en morgon och vill att de ska lysa när jag går upp eller om jag vet att jag kommer hem senare en kväll
och vill att utelampan ska lysa när den i vanliga fall brukar vara släckt. Och när de schemat har använts så tas de bort automatiskt
av homeautomation så att de återgår till dom vanliga schemarna..
hoppas ni förstår vad jag menar :)

/ Fredde
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

fredde_900 wrote:Hej och tack för ett väldigt bra program !!

har lite bekymmer enligt nedan :
detta är i linux...

i homeautomation

Code: Select all

Soluppgång idag:	04:54
Solnedgång idag:	18:55

Kommande händelser:
lampa grov entre , på 19:25                 ; Påslag före solnedgång: -00:30   ; task 6
fönster belysning jobb dagar, på 19:55      ; Påslag före solnedgång: -01:00   ; task 1
hemma lampor, på 19:55                      ; Påslag före solnedgång: -01:00   ; task 2
hemma lampor, av 21:55 
fönster belysning jobb dagar, av 22:30
och via ssh :

Code: Select all

55 19 * * 1,2,3,4,7 /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=1 status=1
30 22 * * 1,2,3,4,7 /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=1 status=0

10 18 * * 5,6 /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=4 status=1
59 23 * * 5,6 /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=4 status=0

55 19 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=2 status=1
55 21 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=2 status=0

25 18 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=6 status=1
55 23 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/tdtool.php task=6 status=0
jag har redigerat lite men de verkar som att man inte kan ha mindre än 1 timme efter solnedgång ?
homeautomation visar som den ska men inte crontab och de är ju crontab som gäller ... :)
jag har ett litet fönster i de rummet så de är därför jag vill att de ska tändas lite tidigare där...

sen har jag funderat på en grej..
skulle de vara möjligt att lägga till ett "tillfälligt" schema ? t.ex :
jag ska upp tidigare en morgon och vill att de ska lysa när jag går upp eller om jag vet att jag kommer hem senare en kväll
och vill att utelampan ska lysa när den i vanliga fall brukar vara släckt. Och när de schemat har använts så tas de bort automatiskt
av homeautomation så att de återgår till dom vanliga schemarna..
hoppas ni förstår vad jag menar :)

/ Fredde
Först till ditt problem. Insåg efter lite testande att man inte kan sätta -00:30 till exempel, det blir 00:30 för själva schemat men sparas nog i databasen som ett negativt värde. Tror att vi också hittat felet, så denna bugfix kommer också att finnas med i den tidigare nämnda bugfix releasen.

Angående tillfälliga scheman, så har vi också funderat på det tidigare. Det är nog helt möjligt att implementera men eftersom vi funderar lite på att bygga om schedulerings motorn lite så är det kanske lättare att spara detta tills dess. Kanske du tillsvidare kan skapa dig ett speciellt skenario, "Åka tidigare till jobbet" elr dylikt och använda detta för "tillfällig" schedulering.

PS. I have now created a thread about HomeAutomation in english as well, here it is http://telldus.se/forum/viewtopic.php?t=633 DS.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
fredde_900
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by fredde_900 »

Hej .
Bra att ni troligen hittat buggen eller felet för att använda -00:30 t.ex
jag har inte behövt använda "tillfällig" schedulering ännu var bara en tanke jag fick om man skulle behöva..
de blir ju ljusare å ljusare nu så de är nästan ljust när man åker till jobbet och inte mörkt när man kommer hem ..
har inte hittat någon lämplig trådlös mottagare att använda till ute lampan vill ju ha kvar dom befintliga strömbrytarna ifall de trådlösa havererar......

har märkt att inte alla lampor tänds när dom ska i schemaläggaren... 2 av 3 tändes på de ena schemat och 1 av 4 på de andra...
verkar inte vara tellsticken då alla funkar när man tänder och släcker dom manuellt i homeautomation..
får nog ta bort och lägga in alla på nytt ...

när man lagt till en egen Scenario verkar den inte gå att ta bort ? eller är de kanske meningen ?
alltid & aldrig kan jag tänka mig inte går att ta bort men dom man gör själv borde väl gå..

kom att tänka på en sak till... kanske skulle finnas en knapp "tänd alla lampor" och "släck alla lampor" ? och där får man välja vilka som tillhör lamp serien..
så behöver inte motorvärmaren eller andra icke lampor startas...

/Fredde
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Daniel »

fredde_900 wrote:har inte hittat någon lämplig trådlös mottagare att använda till ute lampan vill ju ha kvar dom befintliga strömbrytarna ifall de trådlösa havererar......
En sån här kanske? Då kan du ha kvar den "manuella" strömbrytaren också...

http://www.nexa.se/LWMR-210-Inbyggnadsmottagare.htm
fredde_900 wrote:har märkt att inte alla lampor tänds när dom ska i schemaläggaren... 2 av 3 tändes på de ena schemat och 1 av 4 på de andra...
Det kan inte vara relaterat till buggen med fasta dimrar?
fredde_900 wrote:när man lagt till en egen Scenario verkar den inte gå att ta bort ? eller är de kanske meningen ?
Känd och fixad bugg :)
fredde_900 wrote:kom att tänka på en sak till... kanske skulle finnas en knapp "tänd alla lampor" och "släck alla lampor" ? och där får man välja vilka som tillhör lamp serien..
så behöver inte motorvärmaren eller andra icke lampor startas...
Har inte möjlighet att testa just nu, men är du säker på att det inte redan är så? Jag är ganska säker på att Tom har gjort så hans bastu inte värmer upp sig bara för att han vill tända alla lampor. Tom kommer säkerligen att svara på det själv här nedan :D

/Daniel
Post Reply