PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

salmonsalar wrote:Tack för infon.
Nu verkar dock det inte funka alls för mig... inga lampor tänds enligt schema längre,
Kan man se vilka job som är planerade med at eller crontab?
Har provat atq men inget kommer upp.
hmmm. blevinget bra detta...
Need some support!
AT kollar du med ATQ kommandot så det är rätt, crontab kollar du du med "crontab -u www-data -l".

Har du kollat så att .deny/.allow filerna för at och crontab är korrekta?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

tom_rosenback wrote:
salmonsalar wrote:Tack för infon.
Nu verkar dock det inte funka alls för mig... inga lampor tänds enligt schema längre,
Kan man se vilka job som är planerade med at eller crontab?
Har provat atq men inget kommer upp.
hmmm. blevinget bra detta...
Need some support!
AT kollar du med ATQ kommandot så det är rätt, crontab kollar du du med "crontab -u www-data -l".

Har du kollat så att .deny/.allow filerna för at och crontab är korrekta?
atq ger inget alls, borde se nåt planerat för ikväll, åtmionstone om jag kollar schemaläggaren i HA.
crontab -u www-data -l ger inget heller, eller bara detta:
  • pi@raspberrypi /etc $ crontab -u www-data -l
    must be privileged to use -u
    pi@raspberrypi /etc $ sudo crontab -u www-data -l
    # Edit this file to introduce tasks to be run by cron.
    #
    # Each task to run has to be defined through a single line
    # indicating with different fields when the task will be run
    # and what command to run for the task
    #
    # To define the time you can provide concrete values for
    # minute (m), hour (h), day of month (dom), month (mon),
    # and day of week (dow) or use '*' in these fields (for 'any').#
    # Notice that tasks will be started based on the cron's system
    # daemon's notion of time and timezones.
    #
    # Output of the crontab jobs (including errors) is sent through
    # email to the user the crontab file belongs to (unless redirected).
    #
    # For example, you can run a backup of all your user accounts
    # at 5 a.m every week with:
    # 0 5 * * 1 tar -zcf /var/backups/home.tgz /home/
    #
    # For more information see the manual pages of crontab(5) and cron(8)
    #
    # m h dom mon dow command
Däremot får jag ut

SHELL=/bin/sh
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
  • # m h dom mon dow user command
    17 * * * * root cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly
    25 6 * * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily )
    47 6 * * 7 root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly )
    52 6 1 * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly )
när jag kör

Code: Select all

sudo crontab -l
samt

Code: Select all

crontab -l
Nåt verkar gått snett när jag packade upp filerna till /www/HA och inte till /www/HA/parser som man skulle...
kan man backa de filerna i /www/HA igen (om de skrivits över)
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

salmonsalar wrote:
tom_rosenback wrote:
salmonsalar wrote:Tack för infon.
Nu verkar dock det inte funka alls för mig... inga lampor tänds enligt schema längre,
Kan man se vilka job som är planerade med at eller crontab?
Har provat atq men inget kommer upp.
hmmm. blevinget bra detta...
Need some support!
AT kollar du med ATQ kommandot så det är rätt, crontab kollar du du med "crontab -u www-data -l".

Har du kollat så att .deny/.allow filerna för at och crontab är korrekta?
atq ger inget alls, borde se nåt planerat för ikväll, åtmionstone om jag kollar schemaläggaren i HA.
crontab -u www-data -l ger inget heller, eller bara detta:
  • pi@raspberrypi /etc $ crontab -u www-data -l
    must be privileged to use -u
    pi@raspberrypi /etc $ sudo crontab -u www-data -l
    # Edit this file to introduce tasks to be run by cron.
    #
    # Each task to run has to be defined through a single line
    # indicating with different fields when the task will be run
    # and what command to run for the task
    #
    # To define the time you can provide concrete values for
    # minute (m), hour (h), day of month (dom), month (mon),
    # and day of week (dow) or use '*' in these fields (for 'any').#
    # Notice that tasks will be started based on the cron's system
    # daemon's notion of time and timezones.
    #
    # Output of the crontab jobs (including errors) is sent through
    # email to the user the crontab file belongs to (unless redirected).
    #
    # For example, you can run a backup of all your user accounts
    # at 5 a.m every week with:
    # 0 5 * * 1 tar -zcf /var/backups/home.tgz /home/
    #
    # For more information see the manual pages of crontab(5) and cron(8)
    #
    # m h dom mon dow command
Däremot får jag ut

SHELL=/bin/sh
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
  • # m h dom mon dow user command
    17 * * * * root cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly
    25 6 * * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily )
    47 6 * * 7 root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly )
    52 6 1 * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly )
när jag kör

Code: Select all

sudo crontab -l
samt

Code: Select all

crontab -l
Nåt verkar gått snett när jag packade upp filerna till /www/HA och inte till /www/HA/parser som man skulle...
kan man backa de filerna i /www/HA igen (om de skrivits över)
Din crontab ser inte rätt ut och om inte ATQ ger något så är det nog något med rättigheter som ställer till det.

Förstår jag dig rätt med att du har haft det att fungera men efter installering av WP så slutade det att fungera?

Fortsättningsvis, har du kollar at.deny/at.allow samt cron.deny/cron.allow filerna. Om www-data användaren finns i deny filen(rna) så fungerar det inte.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

tom_rosenback wrote:
Din crontab ser inte rätt ut och om inte ATQ ger något så är det nog något med rättigheter som ställer till det.

Förstår jag dig rätt med att du har haft det att fungera men efter installering av WP så slutade det att fungera?

Fortsättningsvis, har du kollar at.deny/at.allow samt cron.deny/cron.allow filerna. Om www-data användaren finns i deny filen(rna) så fungerar det inte.
japp, det la av efter jag försökte lägga in WP.
såg att www-data låg med in at.deny, tog bort den nu, dock är det inget jag ändrat utan det verkar ju funkat innan med detta med.
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

nu verkar det funka, åtminstone ger atq numera nåt som tidsmässigt stämmer med mitt schema i HA.
fick avaktivera händelser i HA och aktivera den igen, då kom den upp.

Dock ger inte crontab nåt. Har för mig man skall ha nåt som pekar på configuration.php i crontab.
skall man lägga in det själv eller gör HAdetutomatiskt?

Edit: nu ligger run.php i crontab igen...
får testa packa upp parse igen och följa instruktionen nu.
Zetat
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by Zetat »

Jag håller just nu på att koppla in en trådlös temperatur mätare. och får det inte riktigt att fungera.
Kör på en raspberry pi

1. Den visar -204 grader någon som vet om man kan ändra detta, eller varför den visar det (och den visar inte luftfuktighet)?

2. När jag går in på temperaturer får jag följande felmeddelande: "font file "/usr/share/fonts/truetype/verdana.ttf" is not readable or does not exist." och om jag kör en ls /usr/share/fonts/truetype/ får jag upp "droid freefont ttf-dejavu"

3. Jag kan inte lägga till temperaturgivaren på sidan.
skriver in följande: temperaturgivare: balkong serienummer: fineoffset-temperature-2 (det som står under sensor-serial i databaseen) ordning: 1
och får upp följande felmeddelande: Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
UPDATE tempsensors SET name = "Balkong ", serial = "fineoffset-temperature-2", sort = "1" WHERE id =
Känns som att den vill uppdatera och inte lägga till temperaturgivare?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

Zetat wrote:Jag håller just nu på att koppla in en trådlös temperatur mätare. och får det inte riktigt att fungera.

1. Den visar -204 grader någon som vet om man kan ändra detta, eller varför den visar det (och den visar inte luftfuktighet)?

2. Har fått den till att skicka in temeperturen manuellt till databasen, men inte via crontab har skrivit in följande i crontab: */5 * * * *php /var/www/parser/parser.php
men det tycks inte skicka iväg något. (har kollat i /etc/at.deny och /etc/cron.deny och det är tomt i båda)

3. Jag kan inte lägga till temperaturgivaren på sidan.
skriver in följande: temperaturgivare: balkong serienummer: fineoffset-temperature-2 (det som står under sensor-serial i databaseen) ordning: 1
och får upp följande felmeddelande: Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
UPDATE tempsensors SET name = "Balkong ", serial = "fineoffset-temperature-2", sort = "1" WHERE id =
Känns som att den vill uppdatera och inte lägga till temperaturgivare?
1. Visar den -204 om du kör tdtool --l också i kommando prompten?
2. Finns php kommandot i pathen? dvs fungerar det att skriva php /var/www/parser/parser.php "varsomhelst"?
3. För att få in sensorer i HA så skall du efter en lyckad parsning klicka på "Uppdatera temperaturgivare" under längst ner på Sensor konfigurationssidan.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Zetat
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by Zetat »

tom_rosenback wrote:
Zetat wrote:Jag håller just nu på att koppla in en trådlös temperatur mätare. och får det inte riktigt att fungera.

1. Den visar -204 grader någon som vet om man kan ändra detta, eller varför den visar det (och den visar inte luftfuktighet)?

2. Har fått den till att skicka in temeperturen manuellt till databasen, men inte via crontab har skrivit in följande i crontab: */5 * * * *php /var/www/parser/parser.php
men det tycks inte skicka iväg något. (har kollat i /etc/at.deny och /etc/cron.deny och det är tomt i båda)

3. Jag kan inte lägga till temperaturgivaren på sidan.
skriver in följande: temperaturgivare: balkong serienummer: fineoffset-temperature-2 (det som står under sensor-serial i databaseen) ordning: 1
och får upp följande felmeddelande: Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
UPDATE tempsensors SET name = "Balkong ", serial = "fineoffset-temperature-2", sort = "1" WHERE id =
Känns som att den vill uppdatera och inte lägga till temperaturgivare?
1. Visar den -204 om du kör tdtool --l också i kommando prompten?
2. Finns php kommandot i pathen? dvs fungerar det att skriva php /var/www/parser/parser.php "varsomhelst"?
3. För att få in sensorer i HA så skall du efter en lyckad parsning klicka på "Uppdatera temperaturgivare" under längst ner på Sensor konfigurationssidan.
1. Ja det gör den
2 + 3: Har fått det att fungera men får istället upp ett felmeddelande när jag går in på temperaturer (kör raspberry pi) "JPGrapherror: 25049: font file "/usr/share/fonts/truetype/verdana.ttf" is not readable or does not exist." och om jag kör en ls /usr/share/fonts/truetype/ får jag upp "droid freefont ttf-dejavu"
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

Zetat wrote:
tom_rosenback wrote:
Zetat wrote:Jag håller just nu på att koppla in en trådlös temperatur mätare. och får det inte riktigt att fungera.

1. Den visar -204 grader någon som vet om man kan ändra detta, eller varför den visar det (och den visar inte luftfuktighet)?

2. Har fått den till att skicka in temeperturen manuellt till databasen, men inte via crontab har skrivit in följande i crontab: */5 * * * *php /var/www/parser/parser.php
men det tycks inte skicka iväg något. (har kollat i /etc/at.deny och /etc/cron.deny och det är tomt i båda)

3. Jag kan inte lägga till temperaturgivaren på sidan.
skriver in följande: temperaturgivare: balkong serienummer: fineoffset-temperature-2 (det som står under sensor-serial i databaseen) ordning: 1
och får upp följande felmeddelande: Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
UPDATE tempsensors SET name = "Balkong ", serial = "fineoffset-temperature-2", sort = "1" WHERE id =
Känns som att den vill uppdatera och inte lägga till temperaturgivare?
1. Visar den -204 om du kör tdtool --l också i kommando prompten?
2. Finns php kommandot i pathen? dvs fungerar det att skriva php /var/www/parser/parser.php "varsomhelst"?
3. För att få in sensorer i HA så skall du efter en lyckad parsning klicka på "Uppdatera temperaturgivare" under längst ner på Sensor konfigurationssidan.
1. Ja det gör den
2 + 3: Har fått det att fungera men får istället upp ett felmeddelande när jag går in på temperaturer (kör raspberry pi) "JPGrapherror: 25049: font file "/usr/share/fonts/truetype/verdana.ttf" is not readable or does not exist." och om jag kör en ls /usr/share/fonts/truetype/ får jag upp "droid freefont ttf-dejavu"
1. Då måste du nog fråga Telldus gänget om dom skulle ha några tips.
2+3. Kopiera fonterna från /var/www/temperature/ttf till /usr/share/fonts/truetype
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

tom_rosenback wrote:
1. Du skall inte behöva ersätta några filer, bara packa upp innehållet i zippen till ex HA-root/parser
2. Parsern kör du manuellt mha följande kommando från terminalen (samma kommando använder du i crontab också)

Code: Select all

php /var/www/parser/parser.php
3. Angående pathen i parser_config.php så har du uppfattat rätt, sen för att aktivera TelldusDuo så tar du bort // framför den raden, dvs

Code: Select all

// $systems[] = "telldusduo";
blir

Code: Select all

$systems[] = "telldusduo";
4. Sen behöver du konfigurera /var/www/parser/system_config/telldusduo.php, i denna behöver du "vitlista" de sensorer du vill parsa. I telldusduo.php står det kommenterat rätt noggrant hur du skall göra för att vitlista en sensor.
I Readmefilen står det inslutet:

Code: Select all

Notes:

If using TelldusDuo sensors in combination with 2.0.2 or older of HomeAutomation, update your database by running the following queries:

ALTER TABLE `houseplan` CHANGE `tempsensor` `tempsensor` VARCHAR (50) DEFAULT '-1' NULL  COLLATE utf8_general_ci;
ALTER TABLE `temps` CHANGE `sensor_serial` `sensor_serial` VARCHAR (50)  NULL  COLLATE utf8_general_ci;
ALTER TABLE `tempsensors` CHANGE `serial` `serial` VARCHAR (50)  NULL  COLLATE utf8_general_ci;	
Vad innebär det? Jag kör 2.0.2, säger den när jag trycker Om i HA.
Har kört allr nu och whitelistat sensorer men får inte upp några sensorer i HA när jag startar det.
Är det detta sista ovan som behöver göras med?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

salmonsalar wrote:
tom_rosenback wrote:
1. Du skall inte behöva ersätta några filer, bara packa upp innehållet i zippen till ex HA-root/parser
2. Parsern kör du manuellt mha följande kommando från terminalen (samma kommando använder du i crontab också)

Code: Select all

php /var/www/parser/parser.php
3. Angående pathen i parser_config.php så har du uppfattat rätt, sen för att aktivera TelldusDuo så tar du bort // framför den raden, dvs

Code: Select all

// $systems[] = "telldusduo";
blir

Code: Select all

$systems[] = "telldusduo";
4. Sen behöver du konfigurera /var/www/parser/system_config/telldusduo.php, i denna behöver du "vitlista" de sensorer du vill parsa. I telldusduo.php står det kommenterat rätt noggrant hur du skall göra för att vitlista en sensor.
I Readmefilen står det inslutet:

Code: Select all

Notes:

If using TelldusDuo sensors in combination with 2.0.2 or older of HomeAutomation, update your database by running the following queries:

ALTER TABLE `houseplan` CHANGE `tempsensor` `tempsensor` VARCHAR (50) DEFAULT '-1' NULL  COLLATE utf8_general_ci;
ALTER TABLE `temps` CHANGE `sensor_serial` `sensor_serial` VARCHAR (50)  NULL  COLLATE utf8_general_ci;
ALTER TABLE `tempsensors` CHANGE `serial` `serial` VARCHAR (50)  NULL  COLLATE utf8_general_ci;	
Vad innebär det? Jag kör 2.0.2, säger den när jag trycker Om i HA.
Har kört allr nu och whitelistat sensorer men får inte upp några sensorer i HA när jag startar det.
Är det detta sista ovan som behöver göras med?
Precis, om du använder ex. phpMyAdmin så skall du ta dessa 3 ALTER rader och köra dem mot HA databasen.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

OK,
Nu var det ju ett bra tag sedan jag installerade och pillade med SQL databasen, kommer inte ens ihåg vad den heter...
jag antar jag skall köra mysql först
och sedan use <databasen>;
och sedan köra kommandona?
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

salmonsalar wrote:OK,
Nu var det ju ett bra tag sedan jag installerade och pillade med SQL databasen, kommer inte ens ihåg vad den heter...
jag antar jag skall köra mysql först
och sedan use <databasen>;
och sedan köra kommandona?
Ok, löste det hela.
show databases; var ju ett bra kommando i SQL

Men oavsett att jag nu följt alla instruktioner till punkt och pricka så får jag inte upp något val med sensors i HA när jag går dit med webläsaren
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

salmonsalar wrote:
salmonsalar wrote:OK,
Nu var det ju ett bra tag sedan jag installerade och pillade med SQL databasen, kommer inte ens ihåg vad den heter...
jag antar jag skall köra mysql först
och sedan use <databasen>;
och sedan köra kommandona?
Ok, löste det hela.
show databases; var ju ett bra kommando i SQL

Men oavsett att jag nu följt alla instruktioner till punkt och pricka så får jag inte upp något val med sensors i HA när jag går dit med webläsaren
Några tips varför jag inte får upp sensors som alternativ i webgränssittet?
Jag har ställt om rättigheterna på mapparna parser och de under till 777.
root är ägare till mappar och filer.
Inget verkar hjälpa...
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

salmonsalar wrote:
salmonsalar wrote:
salmonsalar wrote:OK,
Nu var det ju ett bra tag sedan jag installerade och pillade med SQL databasen, kommer inte ens ihåg vad den heter...
jag antar jag skall köra mysql först
och sedan use <databasen>;
och sedan köra kommandona?
Ok, löste det hela.
show databases; var ju ett bra kommando i SQL

Men oavsett att jag nu följt alla instruktioner till punkt och pricka så får jag inte upp något val med sensors i HA när jag går dit med webläsaren
Några tips varför jag inte får upp sensors som alternativ i webgränssittet?
Jag har ställt om rättigheterna på mapparna parser och de under till 777.
root är ägare till mappar och filer.
Inget verkar hjälpa...
Gött att du fick in databas uppdateringarna också.

Vad du behöver kolla nu är följande:

1. Testa köra parsern manuellt mha "php parser.php" kommandot. Ser det ut att fungera (det skrivs ut lite info om vad den hittat) så är denna ok.
2. Verifiera att du under Konfiguration => Inställningar har aktivt "Använd 1-wire-temperatur" (namnet skall bytas på denna men funktion förblir densamma).
3. Klicka "Uppdatera temperaturgivare" på Konfiguration => Temperaturgivare sidan.
4. Om steg 1-3 fungerar som de skall så skall du nu ha fått in dina sensorer i listan och kan börja använda dem på planlösningen.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Post Reply