PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

riso
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by riso »

Får detta fel medelande!

Code: Select all

Error: Unknown column 'd.systempluginname' in 'on clause'
SELECT hp.id, hp.xposition, hp.yposition, hp.deviceid, hp.tempsensor, hp.groupid, hp.macroid FROM houseplan hp WHERE (hp.deviceid = -1 OR (hp.deviceid IN (SELECT d.id FROM devices d INNER JOIN systemplugins sp ON sp.pluginname = d.systempluginname)))
efter konfiguration av användere vid installation av den senaste svn versionen.
Har kört sql query scriptet "update_2_0_2_to_3_0.sql" innan installations försöket.

När kan man väntas se en release av version 3.0?
Enligt din roadmap så skulle det vara 2012-04-30..
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

riso wrote:Får detta fel medelande!

Code: Select all

Error: Unknown column 'd.systempluginname' in 'on clause'
SELECT hp.id, hp.xposition, hp.yposition, hp.deviceid, hp.tempsensor, hp.groupid, hp.macroid FROM houseplan hp WHERE (hp.deviceid = -1 OR (hp.deviceid IN (SELECT d.id FROM devices d INNER JOIN systemplugins sp ON sp.pluginname = d.systempluginname)))
efter konfiguration av användere vid installation av den senaste svn versionen.
Har kört sql query scriptet "update_2_0_2_to_3_0.sql" innan installations försöket.

När kan man väntas se en release av version 3.0?
Enligt din roadmap så skulle det vara 2012-04-30..
Hej,

Om du kört alla rader i update skriptet skall det vara ok. Det som behövs för att fixa problemet är det om du ser på rad 2. Datumet som ses i roadmappen har blivit satt rätt länge sen och är inget att ta fasta på. Det är en del kvar att fixa före jag kan släppa 3.0, men det tar sig. Något nytt datum vill jag inte lova, men så fort jag vet mera kommer jag att informera er!
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
riso
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by riso »

Fick det fungera i svn V.998!

Har nuvarande svn stöd för RF temperatur/relativ fuktgivare? eller kommer den få stöd för det vid release? nu när duon finns!

Mobil interfacet har blivit riktigt bra m.m, dimm slidern fungerar bättre på mobiler.

Tack för ett grymt interface.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

riso wrote:Fick det fungera i svn V.998!

Har nuvarande svn stöd för RF temperatur/relativ fuktgivare? eller kommer den få stöd för det vid release? nu när duon finns!

Mobil interfacet har blivit riktigt bra m.m, dimm slidern fungerar bättre på mobiler.

Tack för ett grymt interface.
Hej,

Super att du fick det att fungera. Det som finns i SVN kan vara ostabilt och kan från commit till commit variera med om det fungerar elr ej.

Angående DUO så är det ngt som inte kommer att finnas inbyggt i HA utan det kommer att vara en fristående applikation istället. En bra början på det finns med.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
riso
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by riso »

Det låter bra att funktonalitet för duon jobbas på.
Då det börjar bli intressant vad man kan göra med dubbel riktad kommunikation.

Behörigheten för energi förbrukning var default satt till 4 så jag kom inte åt det först innan jag ändra det till 3 i sql databas för den sidan men så kanske det skall vara!

Trevlig future kanske kan vara iframtiden där man har en sida där man ser hur års förbrukningen skulle påverkas om man ändrade driftiderna för tänd släck!
hansh
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by hansh »

är väldigt nöjd med homeautomation men har stött på problem med temperaturgraferna från mitt 1-wire nät. Misstänker att jag saknar något paket. Jag kör homeautomation 2.0.2 med weather parser 0.4 på min unraid server(bygger på slackware). Om jag klickar på en temperatursensor på planlösningen får jag en fin popup graf, men om jag klickar på en av graferna under temperaturfliken får jag bara upp ett vitt fönster. Något tips på vad jag kan sakna eller vad som kan vara fel?

EDIT.
Var bra trött imorse. Såg nu att det var precis samma fel(bugg) som urk hade för ett par sidor sedan och att det skall vara fixat i nästa version. Får ge svn ett nytt försök.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

hansh wrote:är väldigt nöjd med homeautomation men har stött på problem med temperaturgraferna från mitt 1-wire nät. Misstänker att jag saknar något paket. Jag kör homeautomation 2.0.2 med weather parser 0.4 på min unraid server(bygger på slackware). Om jag klickar på en temperatursensor på planlösningen får jag en fin popup graf, men om jag klickar på en av graferna under temperaturfliken får jag bara upp ett vitt fönster. Något tips på vad jag kan sakna eller vad som kan vara fel?

EDIT.
Var bra trött imorse. Såg nu att det var precis samma fel(bugg) som urk hade för ett par sidor sedan och att det skall vara fixat i nästa version. Får ge svn ett nytt försök.
Gött att du hittade felet och vaknade till :D Kommer att försöka jobba för en releasebar version av HA här nu så fort som möjligt.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
hansh
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by hansh »

Jag sparkade igång senaste svn versionen(1006) igår kväll. Riktigt imponerad. Det mobila gränsnittet har fått sig en ordentlig facelift även om det nu går lite väl trögt på en lite äldre androidplatta. Stöd för fler 1-wire sensorer var väll en av de saker som jag saknade i förra versionen(2.0.2) som nu finns med. Aktiveringen med google kalendern fick jag inte att fungera, men det kan nog bli riktigt användbart.
Graferna kommer upp som dom ska när man klickar på dem, men när jag slår på en brytare får jag dubbla poster i loggen.

riktigt trevligt interface

//hansh
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

hansh wrote:Jag sparkade igång senaste svn versionen(1006) igår kväll. Riktigt imponerad. Det mobila gränsnittet har fått sig en ordentlig facelift även om det nu går lite väl trögt på en lite äldre androidplatta. Stöd för fler 1-wire sensorer var väll en av de saker som jag saknade i förra versionen(2.0.2) som nu finns med. Aktiveringen med google kalendern fick jag inte att fungera, men det kan nog bli riktigt användbart.
Graferna kommer upp som dom ska när man klickar på dem, men när jag slår på en brytare får jag dubbla poster i loggen.

riktigt trevligt interface

//hansh
Kul att du tagit dig an SVN versionen, dock ett varningens ord, där kan finnas buggar då det som finns i SVN inte är helt genom testat.

Det där med dubbla poster, gäller det någon padda elr är det på datorn?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
hansh
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by hansh »

tom_rosenback wrote: Kul att du tagit dig an SVN versionen, dock ett varningens ord, där kan finnas buggar då det som finns i SVN inte är helt genom testat.

Det där med dubbla poster, gäller det någon padda elr är det på datorn?
Utvecklingsversioner ska vara buggiga ;) ......men det är alltid trevligt att se vad nytt som är på gång.
De dubbla posterna är på servern.

Code: Select all

# 	Enhet 	      Status 	Datum 	Användare 	IP
1 	claesolsson 	på 	Idag @ 15:36	local 	192.168.0.102
2 	claesolsson 	på 	Idag @ 15:36	local 	192.168.0.102
3 	1Vardagsrum 	på 	Idag @ 15:35	local 	192.168.0.102
4 	1Vardagsrum 	på 	Idag @ 15:35	local 	192.168.0.102
5 	claesolsson 	av 	Idag @ 15:35	local 	192.168.0.102
6 	1Vardagsrum 	av 	Idag @ 15:35	local 	192.168.0.102
7 	claesolsson 	på 	13.6.2012 18:03	local 	192.168.0.106
8 	1Vardagsrum 	på 	13.6.2012 18:03	local 	192.168.0.106
9 	claesolsson 	på 	13.6.2012 18:03	local 	192.168.0.106
10 	1Vardagsrum 	på 	13.6.2012 18:03	local 	192.168.0.106
Igår (13/6) klockan 18:03 tryckte jag "stäng av alla" från mobilen, fick post 10,9,8 och 7 i loggen.
Idag släckte jag dem var för sig, genererar bara en post var i loggen.
Tända var för sig genererar 2 poster vardera.
Jag kör 2.0.2 och testar svn parallellt på samma server.
gus
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by gus »

Hej!
Jag har installerat HA på mitt nyinköpta Raspberry Pi och det fungerar riktigt bra förutom att vissa körningar i schemaläggaren försvinner intermittent. De syns alltså inte i kommande händelser. Om jag återskapar alla schemor kommer de tillbaka och körs enl plan. Vore tacksam om jag kunde få lite guidning om hur jag skall felsöka detta.

Tack på förhand!
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

hansh wrote:
tom_rosenback wrote: Kul att du tagit dig an SVN versionen, dock ett varningens ord, där kan finnas buggar då det som finns i SVN inte är helt genom testat.

Det där med dubbla poster, gäller det någon padda elr är det på datorn?
Utvecklingsversioner ska vara buggiga ;) ......men det är alltid trevligt att se vad nytt som är på gång.
De dubbla posterna är på servern.

Code: Select all

# 	Enhet 	      Status 	Datum 	Användare 	IP
1 	claesolsson 	på 	Idag @ 15:36	local 	192.168.0.102
2 	claesolsson 	på 	Idag @ 15:36	local 	192.168.0.102
3 	1Vardagsrum 	på 	Idag @ 15:35	local 	192.168.0.102
4 	1Vardagsrum 	på 	Idag @ 15:35	local 	192.168.0.102
5 	claesolsson 	av 	Idag @ 15:35	local 	192.168.0.102
6 	1Vardagsrum 	av 	Idag @ 15:35	local 	192.168.0.102
7 	claesolsson 	på 	13.6.2012 18:03	local 	192.168.0.106
8 	1Vardagsrum 	på 	13.6.2012 18:03	local 	192.168.0.106
9 	claesolsson 	på 	13.6.2012 18:03	local 	192.168.0.106
10 	1Vardagsrum 	på 	13.6.2012 18:03	local 	192.168.0.106
Igår (13/6) klockan 18:03 tryckte jag "stäng av alla" från mobilen, fick post 10,9,8 och 7 i loggen.
Idag släckte jag dem var för sig, genererar bara en post var i loggen.
Tända var för sig genererar 2 poster vardera.
Jag kör 2.0.2 och testar svn parallellt på samma server.
Får försöka debugga detta, men tyvärr verkar det inte upprepas på mina enheter... Kollar över det.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

gus wrote:Hej!
Jag har installerat HA på mitt nyinköpta Raspberry Pi och det fungerar riktigt bra förutom att vissa körningar i schemaläggaren försvinner intermittent. De syns alltså inte i kommande händelser. Om jag återskapar alla schemor kommer de tillbaka och körs enl plan. Vore tacksam om jag kunde få lite guidning om hur jag skall felsöka detta.

Tack på förhand!
Hej,

Tror att ditt problem har något att göra med rättigheterna till CRON/AT. Kan det vara så webusern (www-data) har rätt att köra AT men inte CRON? Kolla över dina at/cron .allow/.deny filer. Det tyder lite på det eftersom återskapa schemor fungerar, men sen när det tänkta CRON jobbet skall uppdatera AT jobbena så fungerar det inte eftersom det inte finns något CRON jobb.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
gus
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by gus »

tom_rosenback wrote:
gus wrote:Hej!
Jag har installerat HA på mitt nyinköpta Raspberry Pi och det fungerar riktigt bra förutom att vissa körningar i schemaläggaren försvinner intermittent. De syns alltså inte i kommande händelser. Om jag återskapar alla schemor kommer de tillbaka och körs enl plan. Vore tacksam om jag kunde få lite guidning om hur jag skall felsöka detta.

Tack på förhand!
Hej,

Tror att ditt problem har något att göra med rättigheterna till CRON/AT. Kan det vara så webusern (www-data) har rätt att köra AT men inte CRON? Kolla över dina at/cron .allow/.deny filer. Det tyder lite på det eftersom återskapa schemor fungerar, men sen när det tänkta CRON jobbet skall uppdatera AT jobbena så fungerar det inte eftersom det inte finns något CRON jobb.
Du har säkert rätt, skumt är det. JAg har en AT.deny, där fick jag tidigare ta bort www-data, men någon cron finns inte där. Testade att ta bort daemon, dock utan resultat.

Hur ser kommandot ut som körs när AT jobben uppdateras? Vore intressant att köra det separat
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

gus wrote:
tom_rosenback wrote:
gus wrote:Hej!
Jag har installerat HA på mitt nyinköpta Raspberry Pi och det fungerar riktigt bra förutom att vissa körningar i schemaläggaren försvinner intermittent. De syns alltså inte i kommande händelser. Om jag återskapar alla schemor kommer de tillbaka och körs enl plan. Vore tacksam om jag kunde få lite guidning om hur jag skall felsöka detta.

Tack på förhand!
Hej,

Tror att ditt problem har något att göra med rättigheterna till CRON/AT. Kan det vara så webusern (www-data) har rätt att köra AT men inte CRON? Kolla över dina at/cron .allow/.deny filer. Det tyder lite på det eftersom återskapa schemor fungerar, men sen när det tänkta CRON jobbet skall uppdatera AT jobbena så fungerar det inte eftersom det inte finns något CRON jobb.
Du har säkert rätt, skumt är det. JAg har en AT.deny, där fick jag tidigare ta bort www-data, men någon cron finns inte där. Testade att ta bort daemon, dock utan resultat.

Hur ser kommandot ut som körs när AT jobben uppdateras? Vore intressant att köra det separat
Jobbet som körs av CRON är

Code: Select all

php run.php command=updateschedules
Kolla om det finns ngt sådant jobb i crontab, du kunde även testa att su www-data och då kolla cron, får du då access fel, så är det något med .allow / .deny filerna för CRON.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Post Reply