hjälp med utomhus temp

Moderator: Telldus

Leon Lilytwig
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by Leon Lilytwig »

Jag har fem st tempsändare av tre olika fabrikat. Två st har dykt upp i Telldus Live alldeles av sig själva. Ska kolla om det går att få med alla. Ska rodda litet med det där senare och rapportera vad som funkar och inte. Laddade ner Androidappen "Remotestick" och tempsensorerna syns där med! Lite Coolt.
Jejjemannen
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by Jejjemannen »

SebRaz wrote: Den har jag och den fungerar bra. Jag fick heller inte igång den först, men jag tog av batterilocket och klickade på "Set" några gånger, sedan dök den upp i Live. Kändes som om man behövde starta första sändningen eller något sådant.

Prova det om du inte gjort det redan.
Provade och det hjälpte tyvärr inte!
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Okej. Konstigt. Undra vad det kan vara för fel.
Rekommenderar annars bl.a Oregon THGN228N. Kostar lite mer men verkar vara mycket stabilare och bättre räckvidd. Jämnare kvalité. Man behöver inte köpa tio stycken för att man ska hitta 2-3 som är ok. Tror du förstår min poäng =p
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Ingen som vet hur det har gått med checken varför Teknikmagasinets 02811 inte dyker upp i Live med Tellstick Net?
Annars får jag lämna tillbaka den. Kan ju inte ha en sensor liggandes som inte stöds av Net.
temp2012
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by temp2012 »

Köp en givare från Classe istället, de funkar.
Köpte en 2:a som också funkade.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

temp2012 wrote:Köp en givare från Classe istället, de funkar.
Köpte en 2:a som också funkade.
Hur är täckningen på Classes då? Har för mig någon skrev här i forumet att han köpt en på Teknikmagasinet och en på Classe, ingen av dom funkade.
Trist att det verkar vara så svajjande kvalité på om. Vissa är snorbra, andra kan man inte ens koppla samman.
Nä, det blir inom Teknikmagasinet i morgon och lämna tillbaka den jag köpte där, dom för övrigt ska fungera. Sen knalla över till Classes och ge den senorn en chans att bevisa för mig att den är värd sina 99kr =)
temp2012
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by temp2012 »

Ena är 2m ifrån, andra 5 m med vägg imellan

Båda funkar klockrent
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Låter ju lovande i så fall. Skulle bytt den jag köpte på Teknikmagasinet idag och köpt den Classe har. Självklart kom det ju annat ivägen.
Får ta det efter jobbet i morgon. Låter som sagt fint att många har fått den sensorn att fungera =)
molle
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by molle »

hej nu har jag köpt en från classe och en från teknikmagasinet och jag har samma svar som alla verkar ha,
teknikmagasinets tempgivare har fel batch nummer eller nått och nunkar ej för mig.
classes funkar strålande och den sitter utomhus över 20 meter från min telldus net som sitter inomhus¨.
Det blir att lämna tillbaka skräpet från teknikmagasinet och köpa en till från classe
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by tronde »

molle wrote: classes funkar strålande och den sitter utomhus över 20 meter från min telldus net som sitter inomhus¨.
Hvilket batchnummer har din giver?

Image

Image
molle
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by molle »

så här min ut från classe
Attachments
IMAG0038.jpg
IMAG0038.jpg (101.95 KiB) Viewed 8386 times
1.jpg
1.jpg (219.22 KiB) Viewed 8386 times
molle
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by molle »

det vart inga bra bilder men nummret är 11118428
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by tronde »

molle wrote:det vart inga bra bilder men nummret är 11118428
Takk!
Batchnummer er jo synlig utenpå emnallasjen så det går an å ta med seg rett type i butikken.

Det jeg la ut bilde av kan tydeligvis være en tvilsom batch.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Var på Classe idag (läs söndag) och köpte mig den sensorn som diskuterats här i dom senaste inläggen. Den hade batchnummer 111286031.
Tyvärr trodde jag ju att det skulle vara AAA-batterier jag skulle ha i den, så jag köpte mig hem ett 10-pack av AAA.
Såklart var det ju AA som skulle i som jag självklart med min otur inte hade ett ända av hemma =/
Det blir test av den i morgon i stället när jag fått tag i rätt batterier, återkommer med om min sensor funkar eller inte.

// PR
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Kan meddela att sensorn jag köpte på Classes igår fungerade utmärkt. Enligt mina tester av den idag har den till och med bättre räckvidd än vad min Oregon sensor har. Inte illa pinkat av en sensor som "bara" kostar 99kr. Ja, mycket nöjd är jag. Rekommenderar den starkt.
Trodde förresten inte att den hade visade luftfuktigheten, men det gjorde den.
Nä, det blir att köpa några till snart medan batcharna fortfarande passar till Tellsick Net/Duo
Post Reply