Schemaläggningen tellstick.net / Live

Moderator: Telldus

Post Reply
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Schemaläggningen tellstick.net / Live

Post by Valle »

Hej
Jag är lite sugen på att införskaffa en tellstick.net men är inte säker på vilken funktionalitet man kan få via Live.
Går det i dagsläget eller kommer det i framtiden att gå att schemalägga devices utifrån sensordata?
Alltså om jag har t.ex. Temperaturgivare som skulle kunna styra fjärrströmbrytare på vissa gränsvärden
Ett exempel är t.ex. om man skulle vilja styra en cirkulationspump till en utomhuspool baserat på vilken yttertemperatur man har. T.ex pumpen igång över 19 graders yttertemp, pumpen av under 19 grader. Eller kanske ännu bättre om man kan jämföra värdet mot en annan tempgivare för till/frånslag.
Alltså typ pump på när pooltempen < yttertempen .....

Om jag har ambition att göra sådan mer avancerade styrningar är frågan om det kommer att gå med .net, eller är duo ett bättre alternativ. .net verkar ju så smidig i övrigt, för att slippa ha en dator igång dygnet runt.....

Med vänlig hälsning,
Valle
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggningen tellstick.net / Live

Post by stefan.persson »

Hej!
I dagsläget finns ingen villkorsstyrd styrning via Telldus Live!, men det är klart planerat för framtiden. För tillfället är dock en TellStick Duo med tredjepartsprogram ett bättre alternativ.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggningen tellstick.net / Live

Post by Valle »

Ok...
Men vad pratar vi om för tidsaspekt när vi pratar om framtiden. Är villkorsstyrning för NET aktuellt inom det närmaste månaderna? Eller lär jag få vänta ett år...eller ännu längre?
Det verkar vara ganska mycket som är på gång både gällande hårdvaruleveranser och mjukvaruleveranser... Men det mesta verkar ligga i "framtide" ?

Med vänlig hälsning,
Valle
spid303
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggningen tellstick.net / Live

Post by spid303 »

En lösning för net finns om du har en android enhet och köper apparna remotestick eller locale samt remotestick..

se 3eparts tråden för mer info..

http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?t=1686

lite coolt att kombinera med tts/sms osv om man vill automatisera mera, dock ett extra steg som kan fela.
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggningen tellstick.net / Live

Post by Valle »

Jo, fast då känns en duo, egen server och switchking + switchking appen bättre.
Känns som det är enorma problem med NET och Live Just nu...
Jag tycker det låter som man tagit sig vatten över huvudet gällande Live....
Jag tycker NET hårdvaran verkar extrem lockande... Men inte Live...
Nåja...
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggningen tellstick.net / Live

Post by krambriw »

Jag tycker NET hårdvaran verkar extrem lockande...
Om du tänker ha en egen server så kan du lika gärna ha en DUO. Vitsen med NET bortsett från Live skulle i så fall vara att du kan koppla in den till ett nätverksuttag och på så vis utnyttja redan existerande nätverk. Tyvärr klarar inte NET av detta i dagsläget, den är beroende av Live.

Om du vill så kan man faktiskt även ansluta en DUO via nätverket om man använder sig av en usb->ethernet enhet.

mvh
Post Reply