Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Moderator: Telldus

Post Reply
Andy2007
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Post by Andy2007 »

Hejsan!

Vi hyr ut vårt semesterhus och vi undrar om någon kan tipsa om produkter så att vi kan göra följande:

Scenario:
Alla fönster och ytterdörrar i ett rum har en trådlös brytare styrd av TellStick
AC invertern har en trådlös brytare styrd av TellStick

Om ett fönster eller en ytterdörr är öppen och någon försöker sätta på AC enheten så släpper inte Tellstick på strömmen. Detta så att inte kylan/värmen från AC enheten ska gå rakt ut.

Huset har internet via en Dovado router som vi tänkt koppla en TellStick till (TellStick Net eller USB versionen vilken nu är bäst lämpad).

Vilken typ av trådlös (magnet?) brytare kan vi sätta på fönsterna som kan kommunicera med TellStick?
Vilken typ av trådlös brytare kan vi montera på AC enheten som kan kommunicera med TellStick?

Går det ens att göra det vi vill?

Tack på förhand :)
Jerbe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Post by Jerbe »

Andy2007 wrote:Hejsan!

Vi hyr ut vårt semesterhus och vi undrar om någon kan tipsa om produkter så att vi kan göra följande:

Scenario:
Alla fönster och ytterdörrar i ett rum har en trådlös brytare styrd av TellStick
AC invertern har en trådlös brytare styrd av TellStick

Om ett fönster eller en ytterdörr är öppen och någon försöker sätta på AC enheten så släpper inte Tellstick på strömmen. Detta så att inte kylan/värmen från AC enheten ska gå rakt ut.

Huset har internet via en Dovado router som vi tänkt koppla en TellStick till (TellStick Net eller USB versionen vilken nu är bäst lämpad).

Vilken typ av trådlös (magnet?) brytare kan vi sätta på fönsterna som kan kommunicera med TellStick?
Vilken typ av trådlös brytare kan vi montera på AC enheten som kan kommunicera med TellStick?

Går det ens att göra det vi vill?

Tack på förhand :)
Jag tror inte det blir bra. Vilken slags brytare du än sätter på fönster och dörrar så kommer trådlös kommunikation bara signalera förändringar, och missar du en förändring, av vilket skäl som helst, så kommer systemet göra fel. Ska det bli stabilt så behöver du kunna fråga varje sensor om aktuell status.
Andy2007
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Post by Andy2007 »

Jerbe wrote: Jag tror inte det blir bra. Vilken slags brytare du än sätter på fönster och dörrar så kommer trådlös kommunikation bara signalera förändringar, och missar du en förändring, av vilket skäl som helst, så kommer systemet göra fel. Ska det bli stabilt så behöver du kunna fråga varje sensor om aktuell status.
Tack för svaret!

Så vad du vet finns det ingen lösning? dvs inga sensorer som kan berätta ifall de har kontakt med magneten eller inte?
Jerbe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Post by Jerbe »

Andy2007 wrote: Så vad du vet finns det ingen lösning? dvs inga sensorer som kan berätta ifall de har kontakt med magneten eller inte?
Nej, jag känner inte till några sensorer som har både sändare och mottagare på 433MHz (det är ju vad jag anser att krävs i detta fallet). Vill du kan du dock säkert hitta andra system som har dubbelriktad kommunikation. Vill du ändå testa med enkelriktad kommunikation så är det inga svårigheter att hitta magnetbrytare i Nexas sortiment exempelvis.
http://www.nexa.se/LMST606Magnetkontakt.htm
Men som sagt, de skickar en signal när fönstret öppnas och en annan när fönstret stängs. Men man skulle ju kunna tänka sig att låta dem fångas av en mottagare typ Tellstick Duo och om någon av dem senast signalerade "öppen" så vägrar man starta AC'n. Problemet är ju när man missar ett event, då tvingas man kanske gå runt och öppna och stänga alla fönster för att återställa ordningen, vilket säkert känns lite frustrerande efter ett tag :-)
Andy2007
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Post by Andy2007 »

Tack för svaret :)

Jag tror jag provar med 2st magnetkontakter istället för 6st som jag tänkt från början och sätter dessa 2 på de öppningar som används mest.

Däremot undrar jag vad man kan ha för fjärrströmbrytare till en AC inverter som behöver upp till 3000W?
Jerbe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Post by Jerbe »

Andy2007 wrote:Tack för svaret :)

Jag tror jag provar med 2st magnetkontakter istället för 6st som jag tänkt från början och sätter dessa 2 på de öppningar som används mest.

Däremot undrar jag vad man kan ha för fjärrströmbrytare till en AC inverter som behöver upp till 3000W?
Nexa har en utomhus-brytare som ska klara 3500W: http://www.nexa.se/LGDR3500Utomhusmottagare.htm
Den borde funka till en AC på 3000W tycker jag. Men låter det inte väldigt mycket med 3000W? Jag trodde "normalt" för en AC-inverter var att 3000W kyleffekt kräver runt 800W eleffekt eller nått. Det verkar ju väldigt väldimensionerat om du kan få ut ~10kW kyleffekt, vilket är rimligt med 3kW inmatad effekt.
Andy2007
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Post by Andy2007 »

Kanske är 3KW ut som det menas med? Så att den KW som mottagaren behöver kan vara lägre?

Det är en relativt stark enhet som sitter i vårt hus, tyvärr kan jag inte kolla för huset är i Spanien.

Vilken är den starkaste inbyggnads mottagare man kan köpa?

ACn har nämligen ingen stickpropp utan är kopplad direkt så det måste vara en mottagare som man kan koppla emellan ACn och strömmen. Vi ska ha dit en elektriker som ska fixa lite och då tänkte vi han kan fixa detta också :)
Andy2007
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Spara ström med fönsterbrytare och AC Inverter?

Post by Andy2007 »

Någon som kan rekommendera en stark och bra mottagare för inbyggnad?
Post Reply