TelldusLive fungerar inte

Moderator: Telldus

riro
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by riro »

... happened very suddenly and didn't follow the predicted capacity needs curves
Kanske dags att kolla på en molnbaserad server?

Mycket smidigt när man vill kunna utöka kapacitet "on the fly".

(I Azure kan man testköra några maskiner utan kostnad)
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by jorang »

Live er fremdeles ikke oppe å stå. Har 2 av 4 sensorer som ikke oppdateres nå. Har restartet både net og sensorene uten å lykkes med å få dem opp i stabil drift.

Finnes en status update på Live?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Von Schnitzel »

jorang wrote:Live er fremdeles ikke oppe å stå. Har 2 av 4 sensorer som ikke oppdateres nå. Har restartet både net og sensorene uten å lykkes med å få dem opp i stabil drift.

Finnes en status update på Live?
Hmmm... Jag blir lite fundersam om hela felet ligger i Live, är du säker på att din Tellstick fungerar som den ska? Jag har också haft problem med Live-tjänsten senaste veckan, främst med delays på kvällarna, men inte upplevt att det var helt nere och inte haft så stora problem som du haft. Är det bara jag som haft tur? Körs Live på olika servrar?

Hur som helst så MÅSTE Live naturligtvis fungera och leverera stabilt!
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by jorang »

Har to stk Telldus Net - på to ulike lokasjoner.

På den ene lokasjonen var 2 av 3 sensorer døde antakelig pga en driftsforstyrrelse på NET/Live som falt sammen med et strømbrudd. Den ene fortsatte å oppdatere seg etter strømbruddet, mens de to andre var døde. I løpet av mandag ble det igjen liv i de to som manglet. Dermed er alle i stabil drift der nå

På den andre lokasjonen er det 2 av 4 som oppdaterer som de skal, mens de andre to oppdateres en gang i blant. Gjerne 4-5 timer imellom. Den ene av disse står ute slik at batteriene er kalde (om dette har noe å si vet jeg ikke), den andre står på andre siden av en veggen hvor Net er installert - ca 1m unna....

Senderne er CO 36-1797 og virker fint mot annet utstyr.

Forstå det den som kan....
______________________________
Mvh/ BR JoranG
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by pleterrobin »

Efter att ha läst lite här i denna tråden, så börjar jag kanske se en liten förklaring till att min Oregon sensor inte fungerar som den ska.

Trodde först det var batterierna då min sensor inte sitter för nära min NET, använder den för att mäta min yttertemperatur.
Provade först med att sätta sensorn på fönsterbläcket så nära min NET som möjligt, kanske inbillning kanske en tillfällighet, men tyckte det hjälpte lite.
Men sen stendog sensorn, värdemässigt i alla fall. Fick inget värde överhuvudtaget.
Bytte batterierna och ställde ut den på bläcket igen, lite bättre blev det men fortfarande uppdateras värdena i Live väldigt varierande.
Ibland får jag värde med 1-5 minuters mellanrum. Ibland tar det timmar innan det kommer en uppdatering.

Eftersom jag delar den sensorn/värdet på temperatur.nu så är det bra om det uppdateras som det ska, för att säkerställa ett tillförlitligt mätresultat.
Ser inte så bra ut att temperaturen står på samma gradtal i flera timmar i sträck. Rätt osannolikt, temperaturen ändras ju hela tiden.
Var på väg att skicka tillbaka min sensor till butiken jag köpt den i och tillämpa garantin på den. Men som sagt, efter att ha läst här så kanske jag ska ha lite is i magen med just det eftersom problemet verkar ligga någon annanstans.

Vad jag även såg i tråden, så förstår jag det som att det övervägande Oregon sensorerna som strular, Clas Ohlsons är det inga problem med.
Likadant för min del, jag har 2 sensorer från CO och 1 från Oregon. CO:s sensorer har kass räckvidd vilket 'är konstaterat sedan långt tidigare ja, men dom strular inte utan uppdateras 1 gång i minuten. Medan som jag tidigare skrivit, sensorn från Oregon har sitt helt egna liv.

Någon som känner igen sig i detta? Någon som har mer information om problemet?' Något man kan göra?

// PR
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

pleterrobin wrote:
Vad jag även såg i tråden, så förstår jag det som att det övervägande Oregon sensorerna som strular, Clas Ohlsons är det inga problem med.

Jeg har overveiende CO, pluss noen fraTeknikmagasinet og en Kinesisk NoName. Alle slutter å oppdatere seg med jevne mellomrom.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by pleterrobin »

tronde wrote:
pleterrobin wrote:
Vad jag även såg i tråden, så förstår jag det som att det övervägande Oregon sensorerna som strular, Clas Ohlsons är det inga problem med.

Jeg har overveiende CO, pluss noen fraTeknikmagasinet og en Kinesisk NoName. Alle slutter å oppdatere seg med jevne mellomrom.

Mycket mystiskt. Mina CO uppdaterar sig som sagt hela tiden, men så har jag dom rätt nära min Net också.
Däremot hade ett flera timmars avbrott i natt på min Oregon och under morgonen, har den uppdaterats när den själv känner för det. Ibland efter 10 minuter, ibland efter en timme =( Fast jag har den så nära mitt hus som det bara är möjligt, precis utanför fönstret. Hade den ca 10 meter längre bort förut.
Då kanske det är fel på min Oregon ändå. Får testa att ta in den inomhus och se hur den uppför sig då, annars får jag reklamera den.
Dom som kollar på min station på temperatur.nu kommer att undra vad som händer när det helt plötsligt blir över 20 grader där jag bor =)
bjornh
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by bjornh »

Slik jeg skjønner det, så har dere samme problem som jeg. Dette er en Oregon THGN132N. Nå har den ikke sendt målinger siden 17:00 i går (19 timer). Vanligvis tar det 2-4 timer før den starter igjen. Noen ganger har jeg flyttet den til steder med vesentlig forskjellig temperatur (feks utendørs), og da virker det som den sender igjen.
Den står nå på min hytte (stuga), så får se i morgen når jeg skal dit om det er noe feil med den. Bruker den til å styre varmen, så jeg kan ikke ha det slik.

Update: Satte på ekstra varme. Som jeg har merket tidligere, så begynte den å sende når temperaturen endret seg. Finner ikke noe dokumentasjon på at det skal være slik...
Attachments
Skjermbilde 2012-11-14 kl. 12.39.02.jpg
Skjermbilde 2012-11-14 kl. 12.39.02.jpg (187.14 KiB) Viewed 9740 times
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Goktytan »

Ok då va det dax igen hos mig ligger live nere för tillfället.
inget händer.............. ska prova att starta om min .net så får vi se.
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Goktytan »

och nu går det igen
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

bjornh wrote:Den står nå på min hytte (stuga), så får se i morgen når jeg skal dit om det er noe feil med den. Bruker den til å styre varmen, så jeg kan ikke ha det slik..
Kan du skicka ett supportärende på detta? Skulle vilja undersöka din TellStick Net närmare.
Goktytan wrote:och nu går det igen
Det var inget generellt problem med Telldus Live!, var det styrning som inte fungerade eller sensorer som inte togs emot? Du får också gärna skicka ett supportärende om detta är ett återkommande problem.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
bjornh
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by bjornh »

Har Tellstick Duo. Hva evt ønsker du jeg skal sende?
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Goktytan »

stefan.persson wrote:
bjornh wrote:Den står nå på min hytte (stuga), så får se i morgen når jeg skal dit om det er noe feil med den. Bruker den til å styre varmen, så jeg kan ikke ha det slik..
Kan du skicka ett supportärende på detta? Skulle vilja undersöka din TellStick Net närmare.
Goktytan wrote:och nu går det igen
Det var inget generellt problem med Telldus Live!, var det styrning som inte fungerade eller sensorer som inte togs emot? Du får också gärna skicka ett supportärende om detta är ett återkommande problem.

Det är lätt att gnälla men det räckte och starta om den så gick det efter en stund, märkte det då det var svart på ett par ställen hemma när jag kom från jobbet.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Nu funkade inte live fr mig. Jag fick släcka manuellt, dvs med att rycka ut sladden

/K
Vibes
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Vibes »

kenthie wrote:Nu funkade inte live fr mig. Jag fick släcka manuellt, dvs med att rycka ut sladden

/K
Det här är bara patetisk.. ska gå och lägga mig nu och har många lampor kopplade överallt.. såklart ska Live ska ligga nere för femti elfte gången! :banghead: :banghead:
Blir så jävla trött.. (va ni än håller på med) hur svårt ska det vara att spegla sidan på en annan oberoende server eller ha någon form a backup för guds skull?
Det här är ju falsk marknadsföring så det bara smäller om det! :banghead:

//riktigt besviken kund!
Post Reply