TelldusLive fungerar inte

Moderator: Telldus

stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Vi beklagar verkligen dessa problem.

Med senaste leveransen av TellStick Net fördubblades i praktiken serverbelastningen. I samband med detta har vi fått justera balanseringen på våra servrar. Det som hänt från torsdags och i helgen är att belastningen vid schemaläggningarna har varit extra hög vid vissa tidpunkter, speciellt handlar det om när många solens upp- och nedgång-schemaläggningar (de är förvånanasvärt ihopklumpade, trots spridningen över olika breddgrader och offset:s) överlappat "absoluta" schemaläggningar. Alltså, om solen går ner klockan 22, så sker detta samtidigt som många absoluttider, eftersom 22 är en vanlig avstängningstid.

Vi jobbar med flera delar för att fixa detta. Till att börja med har vi idag lagt schemaläggningarna på en dedikerad server. Vi kommer att lägga till en ny virtuell server inom några dagar, för att bättre klara topparna. Utöver detta har vi skrivit om vår schemläggningsbackend. Själva utförandedelen kommer att bli mer stabil och envis, bland annat bättre på att se till att kommandot verkligen har kommit iväg ända ut till respektive TellStick Net, idag kan den i vissa fall missa om t.ex. TellStick Net just har bytt server. Vi inför också mycket bättre loggning av schemaläggningar, om en schemaläggning inte utförts kommer vi att kunna gå tillbaka och se varför. I förlängningen kommer detta eventuellt att kopplas till en historik för schemaläggningarna.

Den nya schemaläggningslogiken testas för närvarande, och måste göras så ett tag eftersom det är så känsligt.

Sidan livestatus.nu ger en bra bild av hur upptiden ser ut. April och maj är okej, men juni hittills är vi inte nöjda med. Utöver denna upptidsstatistik kan några upplevt längre perioder av problem när styrning inte har fungerat, då det händer att klienter ibland (runt 3 av 1000) ligger på en annan server än vad systemet tror. Denna bugg jobbar vi väldigt ivrigt med att fixa.

Vad gäller segheten så har vi faktiskt inte märkt av det själva, därför vet vi inte i vilket steg den uppstår. Det är möjligt att det är en konsekvens av problemen ovan, och också löses i samband med dessa.

En stabil Telldus Live!-tjänst har naturligtvis högsta prioritet för oss.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

stefan.persson wrote: Vad gäller segheten så har vi faktiskt inte märkt av det själva, därför vet vi inte i vilket steg den uppstår. Det är möjligt att det är en konsekvens av problemen ovan, och också löses i samband med dessa.

Traceroute gir vel en indikasjon?

11.juni kl 13:55

Sporer rute til olivia.machine.telldus.com [79.99.3.85]
over maksimalt 30 hopp:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 36 ms 36 ms 36 ms 90.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.90]
3 35 ms 34 ms 34 ms 89.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.89]
4 35 ms 34 ms 34 ms 41.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.41]
5 37 ms 36 ms 35 ms 217-13-1-134.dd.nextgentel.com [217.13.1.134]
6 36 ms 35 ms 34 ms 193.156.120.4
7 35 ms 35 ms 34 ms oke1-core-1.gigabiteth4-1.tele2.net [130.244.71.198]
8 40 ms 40 ms 40 ms bck-core-1.gigabiteth0-0-0-2.tele2.net [130.244.38.186]
9 40 ms 56 ms 40 ms gbg-pe-2.tengigabiteth3-3.tele2.net [130.244.68.26]
10 40 ms 39 ms 40 ms gbg-pe-1.tengigabiteth1-2.tele2.net [130.244.52.89]
11 41 ms 41 ms 41 ms gbg-ncore-3.vlan200.tele2.net [130.244.52.166]
12 45 ms 44 ms 55 ms fbg3-ncore-1.vlan106.tele2.net [130.244.52.195]
13 42 ms 43 ms 43 ms fk7-pe-1.gigabiteth6-9.tele2.net [130.244.39.50]
14 47 ms 48 ms 48 ms 79-99-4-2.serverhotell.net [79.99.4.2]
15 48 ms 49 ms 48 ms 79-99-4-11.serverhotell.net [79.99.4.11]
16 48 ms 48 ms 48 ms 79-99-2-30-static.serverhotell.net [79.99.2.30]
17 * * * Foresp›rsel avbrutt.
18 * * * Foresp›rsel avbrutt.
19 * * * Foresp›rsel avbrutt.
eire
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by eire »

:D
Utmärkt!
Bra att Telldus lägger hög prio på att fixa detta!
Ett stabilt Telldus Live är ett måste för att man ska vilja/våga fortsätta använda Tellstick Net!
FreddanB
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelldusLive fungerar inte

Post by FreddanB »

3 dagen i rad som det inte fungerar ???
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

ojoj... nu var det segt...
Bra att ni ordnar detta direkt

/K
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Falkens »

Ja, det är positivt att ni jobbar på det MEN jag kan tycka att man borde vara lite mer på tårna när man vet att man just sålt i väg en j***a massa enheter.

Jag kan även tycka att man borde på något vis skicka ut info om detta för jag har fattat noll varför min schemaläggare inte fungerar och har hela tiden trott att det har men mina mottagare att göra osv. och man kan inte utgå i från att alla sitter här och fattar. Jag har bara 3-4 lampor som tänds och släcks vid vissa tider och det stör mig att de står och lyser under natten (eller jag måste släcka de själv) bara för att NI inte kan uppehålla tjänsten (eller få den stabil tillräckligt snabbt) och jag kan tänka mig de som har flera mottagare som styr det ena och det andra på annan ort, jag kan tänka mig att de finner det störande. Jag får fortfarande en massa "Time Out" och att schemaläggaren inte fungerar som den ska dvs. lampor tänds i 9 fall av 10 men de släcks aldrig och har inte gjort de senaste dagarna och det är lika irriterande varje gång de inte funkar.

Nä, ta till er och våga informera om störningar etc. i dessa tjänster för det skulle underlätta mycket för många. Nu använder inte jag er app utan en annan men att ha push-info till den om störningar eller varför inte till sin mail? Man förstår att saker kan ske... men inte hur länge som heslt
V34
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by V34 »

stefan.persson wrote:Vi beklagar verkligen dessa problem.

Med senaste leveransen av TellStick Net fördubblades i praktiken serverbelastningen. I samband med detta har vi fått justera balanseringen på våra servrar. Det som hänt från torsdags och i helgen är att belastningen vid schemaläggningarna har varit extra hög vid vissa tidpunkter, speciellt handlar det om när många solens upp- och nedgång-schemaläggningar (de är förvånanasvärt ihopklumpade, trots spridningen över olika breddgrader och offset:s) överlappat "absoluta" schemaläggningar. Alltså, om solen går ner klockan 22, så sker detta samtidigt som många absoluttider, eftersom 22 är en vanlig avstängningstid.

Vi jobbar med flera delar för att fixa detta. Till att börja med har vi idag lagt schemaläggningarna på en dedikerad server. Vi kommer att lägga till en ny virtuell server inom några dagar, för att bättre klara topparna. Utöver detta har vi skrivit om vår schemläggningsbackend. Själva utförandedelen kommer att bli mer stabil och envis, bland annat bättre på att se till att kommandot verkligen har kommit iväg ända ut till respektive TellStick Net, idag kan den i vissa fall missa om t.ex. TellStick Net just har bytt server. Vi inför också mycket bättre loggning av schemaläggningar, om en schemaläggning inte utförts kommer vi att kunna gå tillbaka och se varför. I förlängningen kommer detta eventuellt att kopplas till en historik för schemaläggningarna.

Den nya schemaläggningslogiken testas för närvarande, och måste göras så ett tag eftersom det är så känsligt.

Sidan livestatus.nu ger en bra bild av hur upptiden ser ut. April och maj är okej, men juni hittills är vi inte nöjda med. Utöver denna upptidsstatistik kan några upplevt längre perioder av problem när styrning inte har fungerat, då det händer att klienter ibland (runt 3 av 1000) ligger på en annan server än vad systemet tror. Denna bugg jobbar vi väldigt ivrigt med att fixa.

Vad gäller segheten så har vi faktiskt inte märkt av det själva, därför vet vi inte i vilket steg den uppstår. Det är möjligt att det är en konsekvens av problemen ovan, och också löses i samband med dessa.

En stabil Telldus Live!-tjänst har naturligtvis högsta prioritet för oss.

bra med informationen , hur är status just i detta nu ? att logga in på live-sidan funkar fint men jag får inte upp mina devices/sensorer, står i offlineläge. ?

mvh Peter
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

Det må være mer galt enn overbelasting på kveldstid. I dag er det fortsatt svært tregt fra Norge, og det stopper opp på akkurat samme IP som tidligere. Dette er i Sverige, og det er vel veldig nær der Live hostes?
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by petzno »

tronde wrote:Det må være mer galt enn overbelasting på kveldstid. I dag er det fortsatt svært tregt fra Norge, og det stopper opp på akkurat samme IP som tidligere. Dette er i Sverige, og det er vel veldig nær der Live hostes?
Har merket det samme, veldig tregt også på dagtid.
V34
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by V34 »

V34 wrote:

bra med informationen , hur är status just i detta nu ? att logga in på live-sidan funkar fint men jag får inte upp mina devices/sensorer, står i offlineläge. ?

mvh Peter

ingen skugga skall falla på telldus , en switch hade dött och på den satt givetvis telldus .net
och som grädde på moset gick en nas-disk ner med ...alltid är det nått!

/Peter
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

Det er fortsatt sirup fra Norge.

Den siste IP-adressen som svarer på traceroute er 79.99.2.30 som tilhører GleSYS Internet Services AB. Ifølge Telldus er det GleSYS som gir serverplass til Live.
Det har vært slik i flere dager, på flere tidspunkt av døgnet. Da kan man vel utelukke overbelasting av Live-tjenesten.

http://glesys.se/status.php melder at det ikke er problemer med tjenesten nå. Da er det interessant å finne ut hvorfor det er blokkering i deres nett fra Norge.
Jeg anser at dette er noe Telldus må finne ut av, og ikke jeg som kunde av dem.
selig
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by selig »

Använder själv Glesys som serverhotell för ett antal sajter och tjänster. I mina öron låter det som att den virtuella servern fått slut på RAM, vilket medför allehanda besynnerligheter på virtualiseringsplattformen.
I så fall är det dock enkelt att bara speca upp servern med mer minne och i nödfall fler processorer.
Fast då blir det ju en kostnadsfråga...
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by micke.prag »

selig wrote:I mina öron låter det som att den virtuella servern fått slut på RAM
Så verkar inte vara fallet. Vi har övervakning på ram-användningen och vid spikarna har vi mer än en Gb ram ledigt.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej
Jag har mycket höga svarstider mot TelldusLive, får felmeddelande från mobilen om att .... kunde ej kommunicera med Live servern....

Andra som har detta?
Hur går det för Telldus-folket att åtgärda problemen ?

/K
selig
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by selig »

micke.prag wrote:
selig wrote:I mina öron låter det som att den virtuella servern fått slut på RAM
Så verkar inte vara fallet. Vi har övervakning på ram-användningen och vid spikarna har vi mer än en Gb ram ledigt.
Tack för svaret! Jag refererade bara till mina egna erfarenheter och med baktanken att det kanske skulle kunna hjälpa felsöka :-)

Kanon att ni följer upp!
Post Reply