TelldusLive fungerar inte

Moderator: Telldus

Svegarn
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Svegarn »

+1 Rätt less!!
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Dale »

Känns mer och mer att själv är bäste dräng. Har ju bättre upptid på mina gamla hobbyservrar. Går inte lita på Telldus hobbyverksamhet. Dom tar inte sina saker på allvar. :evil:

PS. Står på https://mobile.twitter.com/telldus att det går långsamt. Kan faktiskt hålla med. Inte bara live går långsamt.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Dale »

Verkar vara igång nu eller e det inbillning?
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by peswe »

Dale wrote:Känns mer och mer att själv är bäste dräng. Har ju bättre upptid på mina gamla hobbyservrar. Går inte lita på Telldus hobbyverksamhet. Dom tar inte sina saker på allvar. :evil:

PS. Står på https://mobile.twitter.com/telldus att det går långsamt. Kan faktiskt hålla med. Inte bara live går långsamt.
Det tog "bara" sisådär 10 timmar för Telldus att visa ett livstecken på sin hemsida :evil:
Operational Status
11 dec
Telldus Live! is currently slow. Investigating now.
runediva
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by runediva »

Märkligt att de inte bemödar sig att svara? Det har de ju åtminstone gjort förr!
Väldigt besviken kund! :argue:
4 GB internminne
Windows XP
Tellstick batch 14
TelldusCenter 2.1.1
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by micke.prag »

Orsaken till problemet inatt var åter igen pga av databasen. Vid varje anrop som görs finns ett så kallat värde "number only used once". Det är precis vad det låter, ett värde som bara får användas en gång. Detta är en säkerhetsdetalj som är till för att förhindra att någon obehörig kan styra en enhet. Denna tabell slog tyvärr i ett tak för vad som fick lagras vilket gjorde att övriga databasen blev långsam.
Detta yttrade sig genom att systemet blev oerhört segt. Tyvärr upptäcktes detta inte av våra övervakningssystem och vi fick inte reda på detta förrän imorse. Från ca 7:45 var allt uppe och körde igen. Vi ber om ursäkt för detta.
Vi har självklart gjort flera åtgärder för att det inte ska ske igen. Detta är ett fel vi aldrig upplevt tidigare vilket gör det svårt att förutse.
Problemet påverkade endast vårt "API". Det är systemet som gör att externa applikationer fungerar. Schemaläggaren kunde däremot utföra sina jobb ändå.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by peswe »

micke.prag wrote:Orsaken till problemet inatt var åter igen pga av databasen. Vid varje anrop som görs finns ett så kallat värde "number only used once". Det är precis vad det låter, ett värde som bara får användas en gång. Detta är en säkerhetsdetalj som är till för att förhindra att någon obehörig kan styra en enhet. Denna tabell slog tyvärr i ett tak för vad som fick lagras vilket gjorde att övriga databasen blev långsam.
Detta yttrade sig genom att systemet blev oerhört segt. Tyvärr upptäcktes detta inte av våra övervakningssystem och vi fick inte reda på detta förrän imorse. Från ca 7:45 var allt uppe och körde igen. Vi ber om ursäkt för detta.
Vi har självklart gjort flera åtgärder för att det inte ska ske igen. Detta är ett fel vi aldrig upplevt tidigare vilket gör det svårt att förutse.
Problemet påverkade endast vårt "API". Det är systemet som gör att externa applikationer fungerar. Schemaläggaren kunde däremot utföra sina jobb ändå.
Det är helt oacceptabelt att en hårdvara som är helt beroende av en fjärrserver drabbas varannan vecka av icke "förutsägbara fel".

Detta gör att NET uppdatering till lokal styrning måste ges högsta prioritet!
17 sep 2011 skrev du detta: "Vi kommer öppna upp det för lokal styrning senare. När kan jag inte säga i dagsläget."

Jag tycker du ska revidera det uttalandet till att: Telldus kommer inom en månad att upprätta en Projektplan/tidplan för detta.

/Peter
karlj
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by karlj »

Samma problem här med att det inte går att tända/släcka något ännu, även om sensorerna uppdateras korrekt. Håller med tidigare inlägg om att en lokal serverlösning vore väldigt välkommen.

Samtidigt kan jag tycka att det är svårt att klaga på en tjänst som man inte betalar något för. Det kostar förstås att hålla igång servrar och underhålla en växande användarbas, vilket knappast inköpspriset på produkten kan täcka så länge. Jag skulle gärna betala för att köra mot en stabilare server, men så länge det finns en hyfsat väl fungerande gratislösning kommer ingen att försöka utveckla en alternativ och kanske ännu stabilare lösning.

Jag tycker det är en fantastisk produkt även om tjänsten kan bli bättre på flera sätt. Det är väl tyvärr inte omöjligt att hela tjänsten kan självdö om det inte finns ett tydligt sätt att tjäna pengar, eller så har jag missat något.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by peswe »

karlj wrote: Samtidigt kan jag tycka att det är svårt att klaga på en tjänst som man inte betalar något för. Det kostar förstås att hålla igång servrar och underhålla en växande användarbas, vilket knappast inköpspriset på produkten kan täcka så länge. Jag skulle gärna betala för att köra mot en stabilare server, men så länge det finns en hyfsat väl fungerande gratislösning kommer ingen att försöka utveckla en alternativ och kanske ännu stabilare lösning.
.
Jag håller inte med dig.
Jag anser att det är en hårdvara jag köpt och inte en tjänst i första hand.

Jag har betalt nästan 1000 spänn för denna hårdvara (Telldus NET).
I detta fall är ju tjänsten en förutsättning för att hårdvaran över huvudtaget ska funka, eller hur?
Följaktligen förutsätter jag att denna tjänst ingår i priset. Något annat finns inte skrivet.

Jag trodde att NET i princip var en DUO som gick att köra utan en påslagen dator:
"TellStick Net - The newest product of the TellStick family allows the same functionality1 of TellStick Duo without the need of a running computer. Control your devices from Telldus Live! or your iPhone."
Förstod inte innebörden av den sista meningen fullt ut.
Men jag får väl kanske skylla mig själv som inte gjorde en nogrannare research...

/Peter
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by davka003 »

Grundproblemet är att visst 1000 kr är en del pengar för konsumenten men om man räknarnas telldus får in av den slanten. Moms, produktion, distribution, marginal hos återförsäljare tvivlar jag på att det blir mer än 150 kr över.

Har för mig att telldus live kör på typ 8 servrar senast jag gjorde en api-förfrågan dit. Hosting av detta tvivlar jag går på mindre än 6000 kr i månaden. Detta ger att de måste sälja 40 enheter i månaden bara för att hålla servrar igång. Sen är det ju så att löner är betydligt dyrare då de behöver någon som undehåller systemet. Åtminstone en 20% tjänst lär gå åt till att hålla allt vid liv, backup osv.

Min slutsats är att det inte är en hållbar affärsmodell oberoende vad det står om produkterna på hemsidan. Lika bra att planera för det. (live börjar kosta eller läggs ner).
Tror inte det finns något löfte om att hålla live vid liv k all oändlighet åt de som köpt net. Hur mycket man än tycker det borde vara så.

Ursäkta om jag kliver på några tår eller räknar uselt.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by jorang »

Tror devka003 har helt rett her.

Jeg har nevnt i flere tråder tidligere at jeg er villig til å betale for en stabil og funksjonsrik tjeneste, men da vil det ikke holde med den funksjonaliteten som er i Live! pr dato

Det beste er sikkert å åpne opp slik at brukerne gis anledning til å 'peke' mot en server etter eget valg slik at de som er villig til å betale kan gjøre dette mens andre kan velge å satse på Live!
______________________________
Mvh/ BR JoranG
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: TelldusLive fungerar inte

Post by peswe »

davka003 wrote:Grundproblemet är att visst 1000 kr är en del pengar för konsumenten men om man räknarnas telldus får in av den slanten. Moms, produktion, distribution, marginal hos återförsäljare tvivlar jag på att det blir mer än 150 kr över.

Har för mig att telldus live kör på typ 8 servrar senast jag gjorde en api-förfrågan dit. Hosting av detta tvivlar jag går på mindre än 6000 kr i månaden. Detta ger att de måste sälja 40 enheter i månaden bara för att hålla servrar igång. Sen är det ju så att löner är betydligt dyrare då de behöver någon som undehåller systemet. Åtminstone en 20% tjänst lär gå åt till att hålla allt vid liv, backup osv.

Min slutsats är att det inte är en hållbar affärsmodell oberoende vad det står om produkterna på hemsidan. Lika bra att planera för det. (live börjar kosta eller läggs ner).
Tror inte det finns något löfte om att hålla live vid liv k all oändlighet åt de som köpt net. Hur mycket man än tycker det borde vara så.

Ursäkta om jag kliver på några tår eller räknar uselt.
Du missade min poäng. Jag skulle inte ha köpt en NET om jag förstått vad Telldus LIVE var för något. Jag föredrar en lösning som fungerar även om internet inte funkar. Speciellt med tanke på hur skakig min första månad med Tellstick har varit...
Huruvida prissättningen är tillräcklig eller inte... Jag väljer den produkt som ger mig stabilaste och bäst prestanda för pengen och funderar inte så mycket på om produkten har rätt prissättning.
Brakka
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Brakka »

Ett stort problem är att varje gång det strular med Live så blir min Net oåtkomlig. Även om Live-tjänsten kommer upp igen så gör inte min Net det. För att få den att funka måste den startas om (genom att rycka matningen). Ok att det vid något enstaka tillfälle blir nåt fel på en gratistjänst, men om hårdvaran blir oanvändbar tills man strömcyklar den så är det MYCKET värre. Finns nån lösning på detta?
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by davka003 »

Jag ifrågasatte inte ditt produktval, tycker själv att net låter utmärkt i marknadsföringen men är personligen glad att jag gjorde lite mer research innan köp och insåg live:s problem.

Mitt inlägg syftade generellt på att försöka få folk att förstå problemen att hitta en lönsam affärsmodell som gör att man kan finansiera utveckling av mer funktionalitet och support till befintliga kunder.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Von Schnitzel »

Brakka wrote:Även om Live-tjänsten kommer upp igen så gör inte min Net det. För att få den att funka måste den startas om (genom att rycka matningen).
Fast det där låter lite märkligt, det har jag aldrig behövt göra. Någon annan med samma problem?
Post Reply