TelldusLive fungerar inte

Moderator: Telldus

Herte
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Herte »

Jag gläds åt dig Mats. För min del så går det inte ens att logga in på Telldus Live! för tillfället.

Carl
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Herte wrote:Jag gläds åt dig Mats. För min del så går det inte ens att logga in på Telldus Live! för tillfället.
Vi har inga problem alls nu, och vi har inga problem varken att logga in eller klicka runt. På vilket sätt kunde/kan du inte logga in?
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Herte
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Herte »

Jag gjorde en felanmälan hos er och nu ser problemt ut att vara löst, för denna gången.
Som lekman så måste jag nog säga att ni hade något problem och att ni löste det. Vill du mörka det så ok.

Carl
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Ber om ursäkt om jag var lite för rask när jag svarade dig. Problemet du beskrev i supportärendet är helt orelaterat till det som har diskuterats här, men jag inser förstås att denna skillnad inte spelar någon roll för er. Återkommer till detta senare.

Vill däremot meddela att det är problem med beta-schemaläggaren för tillfället, men att vi arbetar på det.

Update 13:10 - Problemet är löst för tillfället, men vi kommer att behöva starta om databasen under dagen.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Vi diskuterar hur vi ska göra för att bli bättre på att informera. Vi funderar på ett twitterkonto, endast för driftinfo. Fördelen med det är ju att vi kan nå ut också om det är hemsidans hosting som krånglar.

Det som varit problematiskt att vi har fått problem på flera ställen samtidigt, vilket gjort det mycket svårt att isolera, felsöka och analysera. Schemaläggaren var det mest akuta, vid hög belastning, speciellt kvällstid, slog denna i taket och schemaläggningar kunde försenas upp till en halvtimme. En del utfördes inte alls. Att den inte skulle klara trycket insåg vi tidigt och började skriva om den helt. Tyvärr ökade belastningen mycket snabbare än vi hade trott, och den blev inte klar i tid. För tillfället har vi lämnat schemaläggaren och fortsätter testa den. Sedan får vi flytta över några jobb i taget för att kunna kontrollera belastningen.

Vårt fokus nu är på databasen. Denna påverkar både schemaläggningar, manuell styrning och hastigheten i Telldus Live!. Även här har belastningen ökat väldigt mycket. Vi har de senaste dagarna utfört en rad optimeringar, och efter igår tycker åtminstone vi att man till och med känner det i Telldus Live!. Vi har också fler planer för databasen, både på kort sikt, och hur vi sedan ska bryta ut sensordatan, vilket innebär väldigt många skrivningar, till en annan bättre lämpad databastyp. Det skulle också kunna innebära att sensorvärden sparas för historik. Under dagen planerar vi en rullande omstart av databasen, vilket vi inte räknar med ska ge några problem, men det har inte gjorts på över ett år.

Tredje problemet handlar om den bugg som beskrevs ovan. När alltför många enheter flyttas på samma gång kan informationen om till vilken server en enhet är ansluten blir fel i databasen för några av de som flyttats. När t.ex. nätverket för någon server går ner, som det gjort i två helger i rad (vi tänker inte skylla på det, sådant händer, och det ska vi vara redo för, och just den biten fungerar fint), så flyttas många enheter på samma gång. Denna helgen insåg vi inte hur många som hade drabbats, och därför kvarstod problemen för en del hela helgen. Vi har ett script som synkar enheterna rätt nu, som vi kan köra manuellt då och då, och framöver ska det ske automatiskt i Telldus Live!-servrarna.

Övervakning under helgerna innebär självklart även åtgärder. Icke-akuta åtgärder och längre förklaringar i forumet får kanske vänta till måndagen, men vi gör vad som är möjligt, och åtminstone kortfattad information har ni helt rätt i att vi måste bli bättre på att ge er snabbare. Det närmaste vi kommer solstolar och stränder för tillfället är för övrigt ogräsblommorna längs trottoarkanten på andra sidan gatan som skymtar genom fönstret.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej
Tack för en bra och utförlig förklaring. Ur din förklaring läser jag att ni identifierat flera problem, dessa problem vill iallafall jag få kontinuerlig feedback om er progress på att lösa dem.
Hoppas allt fixar sig.

/Kent
Dr Digital
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Dr Digital »

Stefan och ni andra i Telldusgänget,

Låt er inte nedslås av gnällspikar som kräver 24/7 service och ”Platina Paktetet” i alla lägen. Ge dem pengarna tillbaka och be dem köpa en annan, bättre produkt (om de kan hitta en…)

Jag tycker att Tellstick Net är en kanonprodukt och Live! fungerar bra, givet förutsättningarna. Det är en ny produkt och ett relativt litet bolag som plötsligt får en peak när produkterna börjar ta fart – det är väl jättekul!

Vidare tycker jag att ni hanterar uppkomma problem på ett mycket bra sätt och att ni inte hinner med att informera utförligt vid varje incident är ju lätt avhjälpt: en lite blänkare på Twitter eller i forumet: ”Nu har vi ett problem…” osv

Jag tycker ni alla gör ett kanonjobb, fortsätt med det och passa på att ta nån dag eller två ledigt och fira framgångarna!

Trevlig sommar!
/Dr

*** Keep up your good work! ***
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Vi ska kontinuerligt rapportera om våra framsteg. Vi har också satt upp ett Twitter-konto, användare "Telldus" https://twitter.com/#!/telldus , för att se hur det kan fungera som snabb kommunikationskanal.

Tack för uppmuntran, det betyder mycket!
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Herte
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Herte »

Dr Digital

Det känns inte direkt produktivt att bemöta din hyllning till Telldus-personalen men eftersom jag torde tillhöra en av de "gnällspikar" som du nämner så tar jag tillfället i akt att göra det.

Jag, och en del med mig anser att om man köper en produkt så skall den fungera. Det gör inte Tellstick Net med Telldus Live! 24/7 och det tycker jag faktiskt att den skall göra. Det fanns inget som tydde på att det skulle vara några begränsningar avseende tillgängligheten när jag investerade i min Tellstick Net och kringutrustning till den.
Jag tycker nog att din skrivning om att vi "gnällspikar" kräver ”Platina Paktetet” tyder på en oinsatt konsument och får stå för dig som tydligen inte vill att man skall kunna kräva att en produkt fungerar.
Jag förstår heller inte varför Telldus skall ge mig "pengarna tillbaka". Jag har inte handlat av Telldus av den enkla anledningen att dom inte har direktförsäljning, men det vet väl du som har en Tellstick Net själv?

Jag tycker också att Telldus Live! är en bra produkt i princip, men då skall den också fungera och det gör den inte. Jag vet inte om du har gjort dig besväret att läsa inlägg som handlar om hur opålitlig den är eller inte, men faktum kvarstår att den inte fungerar som den skall vare sig med eller utan ditt "platina paket".

Jag tycker också att det är kul att svenska entreprenörer har fått till en produkt som har potential att bli riktigt bra men jag tycker nog att det hade varit jysst om Telldus hade upplyst mig som köpare att jag skulle få agera betatestare och att produkten alltså inte var färdigutvecklad.
För de flesta människor så torde det vara självklart att det man köper skall fungera men ser från ditt skrivande att alla inte tycker så.

Angående Telldus förmåga/oförmåga att informera så tycker dom ju själva att dom har skött det dåligt så där kan man ju förhoppningsvis se en betydande förbättring och en början är ju deras Twitterkonto.

Jag missunnar inte dom på Telldus ledighet, men ta den när systemet fungerar som avsett. Fram tills dess så får dom faktiskt ta och anstränga sig mer än 8-17.

Carl
FreddanB
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelldusLive fungerar inte

Post by FreddanB »

Bra att ni skaffat ett twitter konto, fortsätt med det grymma jobbet ni gör
Dr Digital
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Dr Digital »

Carl,

Låt oss konstatera att vi ser på saken på olika sätt.

Hoppas du får en trevlig sommar!

/Dr
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej Stefan

Går det att få en uppdatering på ert arbete med att stabilisera tjänsterna?

/Kent
stefan.persson wrote:Vi diskuterar hur vi ska göra för att bli bättre på att informera. Vi funderar på ett twitterkonto, endast för driftinfo. Fördelen med det är ju att vi kan nå ut också om det är hemsidans hosting som krånglar.

Det som varit problematiskt att vi har fått problem på flera ställen samtidigt, vilket gjort det mycket svårt att isolera, felsöka och analysera. Schemaläggaren var det mest akuta, vid hög belastning, speciellt kvällstid, slog denna i taket och schemaläggningar kunde försenas upp till en halvtimme. En del utfördes inte alls. Att den inte skulle klara trycket insåg vi tidigt och började skriva om den helt. Tyvärr ökade belastningen mycket snabbare än vi hade trott, och den blev inte klar i tid. För tillfället har vi lämnat schemaläggaren och fortsätter testa den. Sedan får vi flytta över några jobb i taget för att kunna kontrollera belastningen.

Vårt fokus nu är på databasen. Denna påverkar både schemaläggningar, manuell styrning och hastigheten i Telldus Live!. Även här har belastningen ökat väldigt mycket. Vi har de senaste dagarna utfört en rad optimeringar, och efter igår tycker åtminstone vi att man till och med känner det i Telldus Live!. Vi har också fler planer för databasen, både på kort sikt, och hur vi sedan ska bryta ut sensordatan, vilket innebär väldigt många skrivningar, till en annan bättre lämpad databastyp. Det skulle också kunna innebära att sensorvärden sparas för historik. Under dagen planerar vi en rullande omstart av databasen, vilket vi inte räknar med ska ge några problem, men det har inte gjorts på över ett år.

Tredje problemet handlar om den bugg som beskrevs ovan. När alltför många enheter flyttas på samma gång kan informationen om till vilken server en enhet är ansluten blir fel i databasen för några av de som flyttats. När t.ex. nätverket för någon server går ner, som det gjort i två helger i rad (vi tänker inte skylla på det, sådant händer, och det ska vi vara redo för, och just den biten fungerar fint), så flyttas många enheter på samma gång. Denna helgen insåg vi inte hur många som hade drabbats, och därför kvarstod problemen för en del hela helgen. Vi har ett script som synkar enheterna rätt nu, som vi kan köra manuellt då och då, och framöver ska det ske automatiskt i Telldus Live!-servrarna.

Övervakning under helgerna innebär självklart även åtgärder. Icke-akuta åtgärder och längre förklaringar i forumet får kanske vänta till måndagen, men vi gör vad som är möjligt, och åtminstone kortfattad information har ni helt rätt i att vi måste bli bättre på att ge er snabbare. Det närmaste vi kommer solstolar och stränder för tillfället är för övrigt ogräsblommorna längs trottoarkanten på andra sidan gatan som skymtar genom fönstret.
martin991
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by martin991 »

Jag har startat om(dvs dragit ur strömmen. Gör man på något annat sätt?) flera ggr och jag får ändå att jag är offline. Tellstick Net blinkar blått.
FreddanB
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelldusLive fungerar inte

Post by FreddanB »

Den ska blinka blått när den sänder, blinkar den däremot rött så är det något som e fel
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

FreddanB wrote:Den ska blinka blått när den sänder, blinkar den däremot rött så är det något som e fel
Ikke helt.
Se liste her:

http://developer.telldus.com/wiki/Meani ... tick%20Net
Post Reply