TelldusLive fungerar inte

Moderator: Telldus

Post Reply
Zeta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Zeta »

Om ni läser lite högre upp så har dom skrivit ut anledningen och att en lösning förhoppningsvist är på plats idag (måndag 25/6).
Visst är det tråkigt när sånt här händer men det kan bara bli bättre och sen får man hoppas på att det kommer en lösning på hur man enkelt slänger ihop en server hemma för tellstick.net för dom som kräver 100% uptime.

För er som missade inlägget högre upp så kommer en quote på Stefan
stefan.persson wrote:Vi vill börja med att be om ursäkt för allt strul.

Vi har lagt till en ny server för styrning av Telldus Live!, alltså en av de servrar som TellStick Net och TelldusCenter kopplar upp sig mot. Det är inte där dessa problem uppstått, men det gör att servern som kör schemaläggaren numera kan köras dedikerat för bara schemaläggning, när den tidigare även tjänstgjorde som Telldus Live!-server. Detta gjorde att en del jobb som misslyckades i förra veckan fungerar nu. Men det är fortfarande väldigt känsligt när många schemaläggningar ska utföras samtidigt, och det är fortfarande stor risk för misslyckade körningar. I våra egna tester körde alla schemaläggningar, men upp till en halvtimme för sent i något fall.

"En enda server för schemaläggaren?" frågar ni er kanske, och ja, det är det som är problemet. Bara en server i taget har kunnat köra schemaläggningarna, vilket uppenbarligen inte räckt till. När vi upptäckte hur belastningen ökade började vi skriva om schemaläggarens backend, men tyvärr ökade belastningen så snabbt att det uppstått problem (minst sagt) för er innan den nya schemaläggaren var klar.

Vi har kodat för fullt, testat och kodat lite till, och har nu en version ute på betatestning. Förhoppningen är att kunna sätta igång en öppen beta på måndag. Först måste alla Telldus Live!-servrar uppgraderas, och vi vill heller inte starta en betaperiod inför helgen.

Nya schemaläggaren ska vara bättre på att klara högre belastning i sig, men om inte annat möjliggör den att vi enkelt kan lägga till nya schemaläggningsservrar i takt med att behovet växer. Ytterligare fördelar, som beskrevs i tidigare inlägg, är att det blir lättare att spåra misslyckade körningar och anledningen till dessa, samt en mer envis körning som inte är nöjd förrän den får bekräftelse från TellStick Net om att signalen verkligen har skickats.

Segheten när man öppnar upp schemaläggaren i Telldus Live! vid tider då belastningen är stor är nästa sak att åtgärda, men vi avvaktar eftersom att få rätt på utförandet av schemaläggningarna är så mycket viktigare.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Zeta wrote:en lösning förhoppningsvist är på plats idag (måndag 25/6).
För tillfället håller vi på att starta om servrar med senaste servermjukvaran som krävs för den nya schemaläggaren. Då de TellStick Net som ligger på icke-uppgraderade servrar inte alls fungerar med nya schemaläggaren öppnar vi inte upp betan för alla förrän i morgon.

Vi återkommer då också med mer information om helgen och nuvarande läge.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej Stefan

Först vill jag tacka för informationen, tycker dock ni måste vara betydligt mer frekvent med info då ni ser att det är problem hos oss användare.
Sedan så skriver du utförligt om problem med schemaläggaren, du nämner knappt de andra problemen, dvs att det ej går att släcka eller tända enheter på vissa tider. Kan du beskriva det problemet ?

Jag använder ej schemaläggaren......

/Kent
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Har postat ett blogginlägg med mer information om helgen och hur man deltar i betan för nya schemaläggningen, http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... duler-beta
Sedan så skriver du utförligt om problem med schemaläggaren, du nämner knappt de andra problemen, dvs att det ej går att släcka eller tända enheter på vissa tider. Kan du beskriva det problemet ?
Har du fortfarande problem med manuell styrning av enheter? I så fall när?
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej
Kvällstid oftast, får vänta några sekunder extra innan av/på...
Jag följer upp detta ordentligt, rapport innan helgen.
/K
andgust
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by andgust »

Min schemaläggning har funkat urdålig vad som nu har hänt är att my device visar att lampor som tända fast de är släckta. Hur skall man lita på
detta system när jag är borta i 5 veckor. Skall jag betala för dyr uppkoppling varje dag 2ggr tända och sedan släcka! Jag kör windows med 4 st on och off det har
inte på senaste 3 veckorna hänt att allt funkat, en lampa kommer ibland 1 timma försent. Att tända och släcka manuelt funkar!
Nä.. jag har väntat länge på min tellstick net och när jag väl fått den så funkar den/systemet inte skandal
En ledsen Anders
Dr Digital
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Dr Digital »

stefan.persson wrote:Har postat ett blogginlägg med mer information om helgen och hur man deltar i betan för nya schemaläggningen, http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... duler-beta
Sedan så skriver du utförligt om problem med schemaläggaren, du nämner knappt de andra problemen, dvs att det ej går att släcka eller tända enheter på vissa tider. Kan du beskriva det problemet ?
Har du fortfarande problem med manuell styrning av enheter? I så fall när?
Har testat betan igårkväll på ett par ställen, det funkar utmärkt. Alla lampor släcktes i tid.

När blir det en skarp release?
eire
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by eire »

[quote="stefan.persson"]Har postat ett blogginlägg med mer information om helgen och hur man deltar i betan för nya schemaläggningen, http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... duler-beta

Körde också en första runda med beta schemaläggaren igår.
För första gången på länge fungerade både på och avslag enl. mitt lagda schema! :P
Således positiv feedback på nya schemaläggarens lastdelning (so far ;-).
Däremot var det trög respons när jag testade med manuella på och avslag vid 23:30 igår, fick vänta uppemot 10 sekunder på att de skulle utföras efter knapptryck!
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Nu kör jag schemaläggaren, funkar bra än så länge.

Dock så skulle jag vilja fråga en sak: Jag ställde en lampa att slå på kl 18:15, Jag gissar att ni använder serverns klocka för att slå på min brytare.
Då skulle jag vilja önska att ni publiserade:
Tid
Datum
Veckodag,
Sunrise
Sunset
.....just under där man kan hitta "Logged in as: Kent Xxxxxx. Log out »"

Kan ni greja det?

/K
FreddanB
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelldusLive fungerar inte

Post by FreddanB »

Provade också betan igår och den fungerade klockrent.
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Lrnflk »

Betan verkar inte ha funkat alls för mig. Har ett jobb med 4 lampor som ska tändas 30 minuter innan solnedgång och det är fortfarande mörkt.

Edit: Det verkar inte gå så bra manuellt heller. Funkade dock manuellt efter en omstart av Net:en men då med 10-20 sekunders fördröjning.
evvas
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by evvas »

Hej,
Finns det möjlighet att spara schemaläggaren lokalt på tellstick'en eller på en egen lokal server istället för att behöva förlita sig på live.telldus.com? Det utlimata hade varit att kunna skapa sitt schema och alla manuella av/på via live men att schemat replikeras till en lokalt angiven server (för de som har denna möjlighet).

En graf över sensorerna är ju en annan sak som hade varit fint att ha tillgängligt via live, har flera temp mätare som man gärna vill se trender på, dag/vecka/månad/år.

Vänligen
evvas
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej
Kvällens manuella tändning (ca 19.00) gick blixtsnabbt
Kvällens manuella släckning (23.33) gick segt, dock ej mega-segt utan 5-6 sek fördröjning

/K
andgust
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by andgust »

Idag så visar schemaläggningen 1 (har 4 schemalagda) lampa utan av och på tider, men tändning och släckning har skett av alla lampor men på fel tider
Har startat om tellstick net men allt verkar kaput!
Jag kan inte heller ändra eller lägga upp nya scheman
Undra vad kvällspressen skulle göra av info om hur detta sköts
En grym snart fd kund
Anders
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

Jeg har prøv med beta i to dager nå. Det fungerer relativt greit, men en NEXA sparepære tennes ikke på forutbestemt dimmenivå. Den kan tennes manuelt.
Post Reply