Fast adress för par Tellstick Net i vpn nät?

Moderator: Telldus

Post Reply
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fast adress för par Tellstick Net i vpn nät?

Post by jonasolof »

Jag har två hus 130 mil från varandra. Vill koppla ihop två lan med vpn och kunna köra tellstick net i båda för att använda sensorer. Det går att lägga Tellstick i undernät som kör dhcp men det vore smidigare om det går att ställa fast adress.

Funkar det?

Det går inte att lita på att båda lan är uppe och därför kan man inte nöja sig med att ha en dhcp server på ena sidan. Vpn är bara för intermittent bruk där vpn routrarna är små grejor som kan aktiveras med t ex tellstick net eller en tellstick i en dovadorouter.

Alternativ är två Duo i varsin dovado router.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Fast adress för par Tellstick Net i vpn nät?

Post by micke.prag »

jonasolof wrote:Vill koppla ihop två lan med vpn och kunna köra tellstick net i båda för att använda sensorer.
Varför behöver du köra vpn för det?
jonasolof wrote:Alternativ är två Duo i varsin dovado router.
Dovado stödjer inte TellStick Duo.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fast adress för par Tellstick Net i vpn nät?

Post by jonasolof »

Nätverken befinner sig i var sitt hus, det ena i Sverige och det andra i Belgien. När jag är i det ena vill jag kunna kolla temp mm i det andra samt köra styrningar av värmepump, vvb osv med tellstick net. Clas Ohlson har en bra usb datalogger och de har även en bra usb nät server som man kan koppla fyra dataloggare till och aktivera en usb port i sänder fjärrstyrt för att tanka ned loggen. Den servern kan ges fast adress men kan inte nås med port forwarding, bland annat så öppnar den tre portar. VPN verkar vara lösningen, allt måste ligga i samma nätsegment.

Sammanlänkningen sker bara ibland. Några grejor, bl a tellstick Net verkar endast kunna köras med DHCP. Jag kan sgs inget om virtuella lan så jag är osäker på hur det kommer att funka om dhcp är igång på båda sidor - även om dhcp range läggs olika i respektive nät.

Båda näten ligger bakom routrar, en ADSL2 och en VDSL2. Har ingen router för VDSL som kan konfigureras för VPN så tanken är att koppla in Jump routrar bakom respektive adsl och vdsl router. Då etablerar jump routrarna " a virtual cable" och kopplar ihop näten så att alla enheter kan ligga inom samma undernät, t ex 192.168.0.1-254. Metoden framgår av sid 9 och 14 i manualen till den USA sålda varianten Proxicast Pocketport.

Pocket Port är mycket dyrare än Jump; en skillnad är Pocketport har bättre användarinterface och att man kan ställa statisk ip adress. Indivividuell port forwarding är inte möjlig på nåndera men det kan WAN-routrarna sköta vid behov. För VPN ändamålet bör rumänska Jump varianten från automonitor.ro funka lika bra för ändamålet. Jag har redan en och har testat med 3G modem, funkar fint. Då manicken ska användas för virtual cable ansluter man den över lan till internetroutern och så kan man etablera tunneln.Mycket lite inställninagr att göra.

proxicast.com Proxiport router user manual, se sid 12 för IP passs throughg Bridge mode och sid 14 för Virtual cable mode

http://www.proxicast.com/support/files/ ... _Guide.pdf

"Once the Virtual Cable connection is established, devices on either side of the connection can be accessed as if they are plugged into the same local Ethernet switch" - därmed bör det gå att använda Clas Ohlsons usb nätserver på båda sidor. Se bild 14 på sid 15. Installationen kan speglas på båda sidor.

Sen kan man förstås sätta fjärrstyrning på strömförsörjningen till respektive jumproutrer så att man kan koppla igång VPN när man vill. Kanske inte alltid vill ha det.

Automonitors Jump router är originalet, Pocketport är vidareutveckling som Automonitor gör åt Proxicast.

http://www.automonitor.net/jump/automon ... manual.pdf

Jag har redan en Jump och den funkar bra med t ex E169 modem och ska funka med Sierra usb 309 också. Man kan naturligtvis lägga upp vpn över en tredje jump också som går över ett usb 3G modem.

Om det inte skulle gå att ställ statiska adress på tellstick net och man inte kan ha en dhcpserver på var sida så går det förstås att lägga en underrouter på var sida som har fast adress i vpn nätet men dhcp ned mot tellstick Net, t ex då Dovado som dessutom kan ha en vanlig telsltick om man har nytta av det också och telltick net inte kan täcka allt.

Som sagt, har inte så bra koll. Får testa.


"
Post Reply