Framtidssäkring av NET

Moderator: Telldus

Post Reply
JonasB
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Framtidssäkring av NET

Post by JonasB »

Var på var in till Kjell & co för att köpa mig en Tellstick och upptäckte att det kommit en NET som väckte ett väldigt habegär :shock:
Eftersom den inte fanns inne så fick jag lite mer tid på mig att fundera innan jag köpte:

Med en vanlig Tellstick eller en Duo så kan jag använda den, i stort sätt, hur länge som helst men eftersom NET är beroende av Live, och en uppkoppling, så är jag beroende av Telldus välvilja och fortsatta överlevnad för att kunna styra mina lampor så nu undrar jag hur länge man kan lite på att Telldus Live kommer att leva eller om det kommer någon lösning som man kan använda "off line" eller på egen server?

med vänliga hälsningar
JonasB
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Framtidssäkring av NET

Post by Juzzi »

Kanske mest passade tråd att posta en till fråga, som säkert många undrar:
:?: Hur blir det med aktiveringskoden till Live! när man köper/säljer en begagnad TellStick Net? Går den att byta via firmware?
TellStick Net SWE/FIN/ENG
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Framtidssäkring av NET

Post by gein »

JonasB wrote:Var på var in till Kjell & co för att köpa mig en Tellstick och upptäckte att det kommit en NET som väckte ett väldigt habegär :shock:
Eftersom den inte fanns inne så fick jag lite mer tid på mig att fundera innan jag köpte:

Med en vanlig Tellstick eller en Duo så kan jag använda den, i stort sätt, hur länge som helst men eftersom NET är beroende av Live, och en uppkoppling, så är jag beroende av Telldus välvilja och fortsatta överlevnad för att kunna styra mina lampor så nu undrar jag hur länge man kan lite på att Telldus Live kommer att leva eller om det kommer någon lösning som man kan använda "off line" eller på egen server?

med vänliga hälsningar
JonasB
En kvalificerad gissning är att Telldus har en lösning som inte blandar in Live! innan de ev. stänger ner Live!-tjänsten. Så du behöver knappast oroa dig. Jag planerar att köpa en Tellstick Net till mina föräldrar i julklapp.

Jag skulle allra helst se att Telldus släppte mjukvaran som Live! kör så att man kan köra en egen Live!-instans om man så önskar.
JonasB
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Framtidssäkring av NET

Post by JonasB »

gein wrote:En kvalificerad gissning är...
Även om den är "kvalificerad" så skulle jag gärna vilja höra från Telldus att de har några sådana planer. Har väldigt liten lust att stå med en oanvändbar pinne om ett halvår när Google köpt upp Telldus, eller nått :wink:

/JonasB
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Framtidssäkring av NET

Post by micke.prag »

Den "framtidssäkring" som ni nämner är under utveckling och kan följas här:
http://developer.telldus.com/ticket/114

Till er som säljer en TellStick Net. Ta bort den först under "My Locations" så går den att aktivera igen.

Till er som köper en begagnad och säljaren glömt ta bort den. Kontakta oss så kan vi från vår sida låsa upp den igen.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Tobzon
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Framtidssäkring av NET

Post by Tobzon »

micke.prag wrote:Den "framtidssäkring" som ni nämner är under utveckling och kan följas här:
http://developer.telldus.com/ticket/114
Hej Micke!

Finns det någon uppdatering angående detta?
Har precis köpt en Telldus Net och insåg nu att det i själva verket nog var en Duo jag skulle köpt då jag vill kunna köra den mot en egen server.

MVH Tobbe
extremesanta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Framtidssäkring av NET

Post by extremesanta »

Hade ju verkligen vart intressant med lite mer input om, när & hur. Men tycker att man inte får reda så mycket. :?
Post Reply