Tellstick net funkar inte alltid

Moderator: Telldus

Post Reply
Kurdsson
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick net funkar inte alltid

Post by Kurdsson »

Hej. Jag är ganska nöjd i övrigt men det händer ofta att jag måste trycka flera gånger för att mina lamper ska släckas eller tändas. Nån som vet vad det kan bero på?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by gein »

Kan det vara så att du har mottagarna för nära varandra? Jag upplevde att det fungerade sporadiskt med en enhet när den satt precis intill (inom 10cm) en annan mottagare.
Kurdsson
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by Kurdsson »

Det gör de inte. Minst 5 m mellan. Kan det vara avståndet? Det är typ 10 m och en gipsvägg mellan.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by nickolo »

Testa att koda om dem !
Jag har liknande problem med schemaläggaren som missar vissa av mina enheter ibland men funkar kanon manuellt.
I mitt fall hjälpte inte omkodning men kanske funkar för dig om det inte gäller schemaläggaren.

//Nicklas
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by gein »

nickolo wrote:Testa att koda om dem !
Jag har liknande problem med schemaläggaren som missar vissa av mina enheter ibland men funkar kanon manuellt.
I mitt fall hjälpte inte omkodning men kanske funkar för dig om det inte gäller schemaläggaren.

//Nicklas
Det där är väl en känd bugg. Tror det blir problem om man har flera enheter på samma klockslag (oavsett om man använder random-funktionen).
edit/ http://developer.telldus.se/ticket/129
edit2/ Jaha, det var du som hade rapporterat den från början :)
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by nickolo »

Tyvärr finns faktiskt detta problem kvar fastän jag har satt olika klockslag.Missar avstängning slumpvis på olika enheter.
Kurdsson
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by Kurdsson »

Eftersom man inte kan lita 100% så har jag inte ens använt schemaläggaren. Kan det ha nåt med telldus live att göra? Eftersom när man använder fjärren missar den inte en enda gång.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by nickolo »

Antagligen har det med live att göra,för mina enheter funkar alltid när man trycker manuellt.
Kurdsson
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by Kurdsson »

Finns det nån från telldus på forumet som kan hjälpa till?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by gein »

Prova sätt en enhet inom 5m räckvidd utan hinder för att försöka utesluta eventuella fel.
Zeta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by Zeta »

Nu har jag inte läst den andra tråden som länkades här men jag har upplevt samma problem, ska nu prova att köra med lite fler "retries" och ändra retry tiden lite som det går att göra under advanced i schemaläggaren.

Men detta är kanske testat från er andra redan...
Bamsefar
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick net funkar inte alltid

Post by Bamsefar »

nickolo wrote:Tyvärr finns faktiskt detta problem kvar fastän jag har satt olika klockslag.Missar avstängning slumpvis på olika enheter.
Jag har exakt samma problem, fast jag kör med den enklaste versionen av Tellstick - dvs utan duo/net. Det sker lite slumpmässigt att en brytare inte fungerar vid på- eller avslag. Jag har provat i stort sätt allt jag kan komma på, men inget mer än att koppla ur och sedan återansluta USB Tellstick verkar ge liv under en kort period. Inte ens omstart av tjänsterna... Och så här har det varit länge nu.
Post Reply