Samlade erfarenheter - styrning av alla dessa rf-moduler

Moderator: Telldus

Post Reply
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Samlade erfarenheter - styrning av alla dessa rf-moduler

Post by krambriw »

För att få till en bra styrning av dessa konsument produkter måste man skapa en lösning som tar hänsyn till en mängd faktorer och som på bästa sätt försöker kompensera för de brister som finns inbyggda i modulerna.

Här nedan har jag därför samlat ihop mina vad man kan kalla "erfarenheter av användning av billigare rf-styrda moduler" och vad jag har kommit fram till för att hantera olika situationer och behov för att trots allt försöka få en så säker och pålitlig styrning som möjligt.

Produkterna är generellt sett billiga i inköp men det har också medfört att dom besitter några allvarliga svagheter som man med olika trix kan försöka uppväga. De fyra brister som jag tycker är störst är följande:

1) Produkterna saknar ett protokoll som stöder 2-vägs kommunikation
Detta får till följd att en sändande enhet aldrig kan veta exakt status på den styrda enheten.

2) Produkterna har inget minne för senaste status
Detta får till följd att enheterna inte återgår till senaste status efter ett kortvarigt eller längre strömavbrott.

3) Produkterna kommunicerar inte med varandra
Detta medför att dom inte "kan ta hjälp" av varandra för att överbrygga större avstånd.

4) Mottagarna kan ibland bli lite "tjuriga" och tidvis inte vilja ta kommando
Jag har upplevt, oavsett fabrikat, att detta ibland inträffar. Mottagaren tar inte signalen förrän man gått riktigt nära och med upprepade tryckningar på fjärrkontrollen lyckats styra den. Andra tillfällen och oftast regagerar den helt normalt. Vet inte vad det beror på, om det är störning från andra enheter, olika temperaturer/luftfuktighetsvärden eller annat.

Vad bör man då göra för att få en så bra och säker funktion som möjligt om man nu tänker styra dessa enheter med något annat än den fjärrkontroll som följer med i paketen? Eller rättare sagt, vad har jag gjort i dom lösningar jag tagit fram?

Burst med fördröjning
Mottagarna kan ibland behöva extra kommandon för att reagera, det finns chans att det ligger andra signaler i etern. En burst innebär repeterade kommandon med paus emellan. Antalet och pausens längd bör vara inställbara eftersom förhållanden kan variera från plats till plats

Synkning vid anslutning/uppstart
Vid uppstart/omstart av styrprogram, alternativt vid anslutning till överordnat styrsystem typ Telldus Live!, skall schemalagda enheter synkroniseras till de vid tidpunkten gällande statusarna.

Synkning under drift
Enheter kan behöva schemaläggas "hårt" eller "mjukt". Med hårt menar jag att man vill att styrningen håller (eller återfår) sin status så bra det går. Med mjuk menar jag att man schemastyr till och frånslag men att man inte bryr sig om enhetens status däremellan.

Exempel på hård styrning kan vara utomhusbelysning, elektriska handdukstorkar och andra elförbukare som man inte vill att användaren skall "pilla med".

Som mjuk styrning kan tex allmänna lampor inomhus styras av ett schema för till/från men tillåts att ändras via fjärrkontroller, väggsändare, smart phones eller andra typer av gränssnitt.

Val av "hård" eller "mjuk" schemaläggning samt uppdateringsfrekvensen vid "hård" måste vara inställbar för varje styrning individuellt-

Kommandoförskjutning
Jag har själv implementerat kommandoförskjutning så ett om man schemalagt styrningar som skall ske samtidigt, så förskjuts de något tidsmässigt av systemet för att man skall undvika kollisioner i etern.

Omvänd styrning innan avsedd styrning
Fortfarande på experimentstadiet håller jag på att undersöka om detta förbättrar situationen. Det vill säga, innan ett till eller frånslag gör systemet alltid ett omvänt kommando först. Tillslag blir då först från och sedan direkt därefter ett till. Jag tycker mig ha märkt att detta kan hjälpa om mottagaren är "tjurig" som jag beskrev ovan.

Dock måste detta implementeras med viss eftertanke eftersom det inte fungerar så bra vid synkningar av schemalagda enheter (går naturligtvis bra vid till/frånslagen men inte däremellan)


mvh Walter

PS Självklart finns det ju z-wave produkter som inte har ovanstående brister och priset på dom sjunker stadigt. Men nu sitter vi ju trots allt med en mängd av dessa prylar och det vore kul att få det hela att fungera så bra som möjligt
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Samlade erfarenheter - styrning av alla dessa rf-moduler

Post by hekj »

krambriw wrote:För att få till en bra styrning av dessa konsument produkter måste man skapa en lösning som tar hänsyn till en mängd faktorer och som på bästa sätt försöker kompensera för de brister som finns inbyggda i modulerna.

Här nedan har jag därför samlat ihop mina vad man kan kalla "erfarenheter av användning av billigare rf-styrda moduler" och vad jag har kommit fram till för att hantera olika situationer och behov för att trots allt försöka få en så säker och pålitlig styrning som möjligt.

Produkterna är generellt sett billiga i inköp men det har också medfört att dom besitter några allvarliga svagheter som man med olika trix kan försöka uppväga. De fyra brister som jag tycker är störst är följande:

1) Produkterna saknar ett protokoll som stöder 2-vägs kommunikation
Detta får till följd att en sändande enhet aldrig kan veta exakt status på den styrda enheten.
...
3) Produkterna kommunicerar inte med varandra
Detta medför att dom inte "kan ta hjälp" av varandra för att överbrygga större avstånd.
...
Jag har kombinerat en mottagare med en sändare samt gjort några script för att på så sätt komma runt avsaknaden av 2-vägs kommunikation.
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=1537

En eller flera av ovanstående "bygge" skulle kanske även kunna användas till att överbrygga större avstånd till en enstaka mottagare.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Samlade erfarenheter - styrning av alla dessa rf-moduler

Post by krambriw »

Inte direkt standard men intressant ändå, kanske kineserna kan komma på hur man kan klämma in båda sakerna i en produkt (med samma storlek som idag)

mvh
error1
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Samlade erfarenheter - styrning av alla dessa rf-moduler

Post by error1 »

Et av de store problemene jeg har fått etterhvert som det har blitt mange sensorer (IR detektor i hvert rom) er at signalene som blir sendt kræsjer med hverandre, og da klarer ikke tellstick duo motta noe som helst.

Jeg har nå en efergy strømmåler, adax harmony ovnstyring, tre clas-ohlson UPM termo/hygrometer og 6 nexa IR detektorer. Om jeg lytter på RF-signalet med en powermid og ørepropp så kan jeg høre at det går signaler i luften med 3-4 sekunders mellomrom til enhver tid. Da er det ganske stor sjans for at et styresignal blir borte :(

Det er ikke så mye å gjøre med det uten endringer på hardware, men en ting tellsticken kanskje kan gjøre er å lære seg "rytmen" på når det går signaler i lufta og så sende når det er størst sjans for at det ikke blir en kollisjon.
Eller i det minste sjekke at det har vært stille noen millisekunder før den begynner å sende. Og så får vi drømme om billige 2-vegs moduler som håndterer kollisjoner og ack etc. en gang i fremtiden.
cukaldo
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Samlade erfarenheter - styrning av alla dessa rf-moduler

Post by cukaldo »

Bra skrivet krambriw!

Ligger och bevakar dessa trådar i syfte att se om Net verkar kunna fungera på ett tillförlitligt sätt.
Allt du skriver menar jag är högst relevant vilket man bör ta under beaktande under fortsatt utveckling av Net.

Dessutom om en fristående lokal "kopia" av Live-styrningen tas fram så elimineras kravet på konstant nätverksåtkomst.
Detta krav kan i praktiken vara svårt att uppfylla.

Har du fått någon feedback från utvecklarna?

/cu

PS.
Det måste tilläggas utvecklarna gör och har gjort ett hästjobb att få detta att fungera.
Det kan man inte komma ifrån!
Snyggt jobbat!!!

Om man kunde få till en fristående lokal Live-styrning så vore många problem lösta
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Samlade erfarenheter - styrning av alla dessa rf-moduler

Post by krambriw »

Tack,

Jag antar att Telldus redan känner till detta, om inte kan dom ta erfarenheten med sig in i kommande versioner.

När det gäller Net så har jag skrivit tidigare att en off-line lösning behövs. Dels i form av ett api så att man kan använda den som en Duo, dels lanserade jag en ide att nyttja en surfplatta för off-line funktionen eftersom minnes/processor kapaciteten i Net kanske är begränsad.

Surfplattan skulle alltså kunna ha en lokal "kopia" av Live konfigurationerna som Net då alltid kan nå även om nätet är tillfälligt.

mvh
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Samlade erfarenheter - styrning av alla dessa rf-moduler

Post by micke.prag »

@krambriw: Dina idéer låter jättebra. Skriv gärna om dom som "tickets" så samlas önskemål på ett ställe:
http://developer.telldus.com
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply