Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Moderator: Telldus

Post Reply
D-Straight
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by D-Straight »

Har nyss köpt en Tellstick Net.

Måste Live! "tro" att lampan är släckt för att den ska tända den enligt schedulern?
Har schedulerat 20 lampor och det är ofta minst en (eller ibland flera) lampor som inte tänds vid anvisad tid.
Om jag tänder de manuellt (via websidan eller iPhone-appen) funkar det utan problem...

Är det något problem att ha många lampor inställda att tändas samtidigt?

Men för att återkomma till min första fråga, om lampan redan "lyser" i Live! kommer den då inte att få en tändningssignal vid angiven tidpunkt?

Det vore önskvärt att Live! kunde uppdateras om lampan ändrar status av en fjärrkontroll eller av en strömbrytare (använder många Nexa LWMR-210 samt LWMR-230) och givetvis borde denna "lamp-status" även vara synlig i iPhone-appen...
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by fredrik.gullberg »

En bugg i Telldus Live! gör att det inte funkar så bra att schemalägga flera enheter på samma tidpunkt.
Läs mer här: http://developer.telldus.se/ticket/129
Lägg t.ex. en minuts skillnad på schemaläggningarna så ska det fungera tills dess att vi löst buggen.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
D-Straight
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by D-Straight »

Hej och tack!

Så det spelar ingen roll (tydligen) att jag har ställt in "Random interval 10 minutes" på alla mottagare?
Så länge "på"-tiden är densamma så skiter det sig... trots möjlighet för Live! att randomisera påslagen för alla aktuella mottagare.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by fredrik.gullberg »

Har dessvärre inget bra svar på det nu, vi lägger till det i buggrapporten och kollar upp på det också.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
D-Straight
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by D-Straight »

Trots ändring av tider (skulle vara MYCKET bra att enkelt kunna få en översikt över alla schedulerade tider i kronologisk ordning med tillhörande mottagare) så att ALLA tider (påslag, avslag och dimning) har minst en minuts skillnad så har jag samma problem.
Två av mottagarna (den ena på bara 2 meters avstånd med fri sikt från Telldus Net) reagerade inte på avstängningskommandon via Scheduler, men när jag stängde av manuellt via Live! (på datorn) så fungerade det direkt.

Hittar ingen gemensam nämnare mellan mottagarna (mer än att alla är Nexa) men det är både inbyggda (LWMR-210 och LWMR-230) samt plugin-mottagare som "drabbas".

Jag vet med 100% säkerhet att min Internet-koppling är stabil då jag sitter uppkopplad via VPN mot min arbetsgivare och denna VPN-koppling skulle direkt gå ned om Telia's internetkoppling svajade... återstår (enligt min slutledning) tillförlitligheten hos Live! som inte verkar vara den bästa när det gäller "Scheduler" och dess förmåga att verkligen utföra de kommandon som är definierade.
D-Straight
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by D-Straight »

Tillägg:

Kan man se i brandväggens loggar när Live! skickar ett scheduler-kommando till Telldus Net?
I så fall kan man utesluta antingen själva hårdvaran (Telldus Net) eller internetkopplingen/Live!

Men det kanske är så att enskilda kommandon inte syns i loggarna utan "drunknar" i den vanliga, regelbundna (antar jag) kommunikationen som sker mellan Telldus Net och Live!?

Inget krav på aktiverad PnP i Routern hoppas jag?
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by stefan.persson »

Skulle du kunna skicka ett supportärende på det här? Då kan vi kolla upp loggar och liknande för din användare.

Om du hovrar med musen över schemaläggningarna, när står då "Next run time", och uppdateras detta värde efter att den tidpunkten passerats?
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
D-Straight
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by D-Straight »

Japp, jag loggar ett supportärende, kollar även detta med nästa tidpunkt (vis mushovring) vid nästa planerade aktivitet (orkar inte ändra tider igen...).

Nyss när alla fönsterlampor skulle tändas med en minuts mellanrum i alla fönster (9 mottagare) så tändes INGEN... provade manuellt, inte det heller fungerade... startade on Telldus Net (drog ur USB-sladden) och sen fungerade det åter... ja, jag fick ju tända alla lampor manuellt eftersom tänd-tidpunkten redan hade passerats.

Detta hände för någon dag sedan oxå, ska jag behöva skaffa en till mottagare som jag styr via den programmerbara Nexus-fjärren så att Telldus Net kan startas om en gång per dygn?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by krambriw »

ja, jag fick ju tända alla lampor manuellt eftersom tänd-tidpunkten redan hade passerats
Finns det ingen synk funktion implementerat i net?
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by nickolo »

Jag har faktiskt skapat en tråd om just detta problem som även jag har.
Min net missar framför allt på off-tider och det kan variera på olika mottagare.
On tiderna har även jag fått lägga med en minuts skillnad.

//Nicklas
D-Straight
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by D-Straight »

Ett dygn senare så verkar det som att det framför allt är en mottagare som missas (efter att jag flyttat tiderna så alla aktiviteter har en egen tidpunkt), konstant... Både on och off... men manuellt fungerar det utan problem... märkligt...
markis
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by markis »

Jag har samma problem.
Har i schedulern ställt in samtliga mottagare med 1 minuts mellanrum för både on och off.
Alla tänds korrekt, men just off fungerar bara för NEXA självlärande mottagare. De med fast kod (House och Code switch) släcks enbart i 10% av fallen. Släcka manuellt via Remote-appen på android eller via live, fungerar i 90% av fallen.
Jag får köpa nya mottagare och hoppas det löser mina problem, men det verkar som vi är många som drabbas av denna bugg i schedulern..?!
//Samuel
mosa
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scheduler - Telldus Net/Telldus Live!

Post by mosa »

Spännande, jag hade liknande problem i början och var nära och skicka tillbaka alltihop. Jag har 12 st nexa både själv lärande och vanliga fjärruttag. Har tidigare kört tellstick många år med olika programvaror för styrning och vart grymt nyfiken på denna produkt. I början hade jag det klassiska problemet att jag satte på många brytare på samma tid vilket man tydligen inte bör göra (just nu skall tydligen fixas). Efter att satt om alla brytare med minst 10 minuters mellanrum ( både på och av tiden) hade jag fortfarande en del lampor som tändes och en del släcktes inte. Efter en del labb fann jag nyckeln i retry intervallerna.
Efter att satt Number of retries på 5 och retry interval på 1 så fungerar alla lampor alltid nu. Dom slår på, stänger av sig, dimmar ner och upp helt klanderfritt nu och har så gjort i över en vecka. Tidigare hade jag problem varje dygn. Hoppas det hjälper någon.
Post Reply