Elmätare som har tatt helt av...

Moderator: Telldus

Post Reply
Grete
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Elmätare som har tatt helt av...

Post by Grete »

:help: Jeg har en Telldus kontakt med elmätare, som jeg har koblet til min krypgrundsavfuktare. Den bruker på det meste 880 watt i 4 minutter av gangen og koblet til en 10A kurs.
Men nå måler Telldus plutselig opptill 3.500(!) watt og 16A(!) :o med det resultat at pluggen slår seg av... :(
Men hadde avfukteren plutselig begynt å bruke så mye watt, så hadde vel sikringen gått?
Har noen hatt ett lignende problem?
Blir jo helt nervøs for at det er avfukteren det er noe veldig galt med...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Elmätare som har tatt helt av...

Post by etompau »

Sitter det en motor i avfuktaren som slår till/från så är det kanske därför den rapportera så här höga värde.

Ibland kan det rapporteras felaktiga värde från en Z-wave-mottagare, men då brukar dessa värde vara extrema, exempelvis 10 000 W. Här verkar det som du får någorlunda korrekta värde ( 3500 W).

Hur länge har du haft kontakt och avuktare i brug? Hur ofta sker det att den rapporterar 3500 W?
Grete
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elmätare som har tatt helt av...

Post by Grete »

Det er 10 år gammel Acetec PD 250 sorptionsavfukter og kontakten har stått i ca 2 år. Problemet oppsto for få dager siden. Oppdaget først nå at kontakten hadde slått seg av og nye forsøk viste at den slår seg av etter få minutter. Det har aldri skjedd tidligere. Max effekt tror jeg egentlig er 880 watt.
På telldus-appen nå hoppet effekt opp og ned i alt mellom 60 og 3500 watt før kontakten slo seg av igjen. Og det samme med "Current A" som føyk opp i over 14A.
60 watt er vanlig viftenivå. 600 til 880 watt er normalt avfukting i korte intervaller.
Nå har jeg ikke fulgt veldig med på den, men aldri sett slike verdier. Og i så fall burde vel en 10A sikring slått ut.
Vi har nylig byttet varmeelementer på den, men det har vi også gjort en gang tidligere, for mange år siden, uten at det har oppstått noen problemer.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Elmätare som har tatt helt av...

Post by etompau »

Om du vill fortsätta med att måle effekt så skulle jag rekommendera at udskifte mottagaren till en ny enhed og se om det påvirker.

En (10 A) sikring klarar normalt en större belastning under en begränsad tid.
Post Reply