Elfrågetråden

Moderator: Telldus

nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Julas mottagare har jag också ett antal.
Dom e faktiskt bättre än man kan tro.
swae
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by swae »

Hej Martin !
Nexa 210 går att trappkoppla om den placeras i den kopplingsdosa där trådarna till alla dina dimmrar möts.
Du måste då också se till att din elektriker placerar en fjäder i varje brytare så att knapparna blir återfjädrande.
Tänk också på att säga till honom att all ström till brytarna skall kopplas bort så att alla knappar endast bryter trådarna på 210.

När det gäller trafo så funkar 210 endast till elektronisk trafo och tyvärr är det så att vissa modeller inte funkar ändå trots att de är elektroniska.
Detta har och göra med om de är switchade eller inte.

//Nicklas
Hej Nicklas!
Jag funderar på att automatisera vissa delar av belysningen hemma men jag vill helst behålla befintliga brytare, därför verkar nexa 210 intressant!
Om trappkoppling är möjligt så är det ännu mer intressant!
Har du möjlighet att skissa upp ett kopplingsschema på inkopplingen av nexa 210 i trappkonfiguration?

Mvh
Daniel
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Schema
schema.png
schema.png (14.45 KiB) Viewed 12700 times
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by marsj027 »

Jag tycker det blev konstigt med återfjädrande på 210. Dimmern stannar inte i läge utan fortsätter dimmra. När jag tog bort fjädern blev det lättare.
swae
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by swae »

Tack för bilden Niklas, nu förstår jag hur den ska kopplas in, men visst måste man i de flesta fall dra nya kablar för att detta ska fungera?

Mvh
Daniel
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

#marsj027
Du måste dubbeltrycka

#swae
Beror på hur nytt ditt elsystem är
Kalabra
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by Kalabra »

Hej,

Kan man använda Nexa LWMR-230 till en lampa som är trappkopplad?
Jag har en lampa som jag kan tända på två ställen som jag gärna skulle vilja kunna fjärrstyra.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Hej kalabra !
den fungerar vad jag vet på samma sätt som 210 (har själv inte trappkopplat den)
Se min min bild ovan hur man kan koppla.
Kalabra
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by Kalabra »

När jag kopplar in LWMR-230 till en lampa med lågenergi 13W så fladdrar ljuset.
Det är en on/off mottagare och på den står det 30-230W men jagbhar hört flera som får det att funka.
Vanliga plug in mottagare on/off fladdrar inte.

Kan du förklara funktionen i den?
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Hej Kalabra
230:an måste ha last på minst 30W för att funka.
Av någon anledning är den extra känslig och endast vissa fabrikat på lågenergilampor funkar.
Kalabra
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by Kalabra »

Hej igen,

Har funderat lite över mini recivern och den borde väl gå att montera på uttagssidan också?
Tänker mig scenariot att jag har ett två-vägs uttag med konstant spänning (ex vid ett fönster) och monterar ett uttag med separat brunnständning där jag vill styra ett uttag med RF för ex en fönsterlampa och slippa plug-in mottagaren.
Sen att det uttaget inte klarar mer än 230W last samt att det bör göras på ett uttag som inte löper vidare i en uttagsslinga är så klart faktorer att väga in.

Jag tänker mig att det kopplas in till fas och de två trådarna som skall sitta till brytaren isolerar man bort eller klipper av.

Tänker jag fel?
zyberzero
Posts: 56
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg

Re: Elfrågetråden

Post by zyberzero »

Två frågor:
Har en reläbrytare av stickproppsmodell (proove) till min sänglampa. Jag har märkt att det har lyst svagt från den när jag ska sova, men har trott att det vart någon underlig reflektion. Av någon anledning ryckte jag ur stickproppen ur väggen och då försvann "reflektionen", som naturligtvis kom tillbaka när jag stoppade tillbaka brytaren. Lampan är av LED-typ så den är lättdriven, men är tanken att det ska läcka ström genom dom?

Är det tillåtet att byta (fastmonterade) brytare, för att stoppa dit en nexa-istället?

Tack på förhand!
Hälsningar
Zyber
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Hej zyberzero.
Låter som att den mottagaren inte är ok.
Hade nog bytat den om jag var du.
Tyvärr är det i nuläget inte tillåtet att göra själv eftersom att du förändrar installationen.
Reglerna är dock på väg att ändras.



Hej Kalabra.
Det du beskriver fungerar utan problem.
Stoppa nu bara inte i dammsugaren i det uttaget.
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by Karlvonoxelstjerna »

Undrar hur faen ska jag dra tåtarna för min trappkoppling har en lampa som tänds med 2 brytare ledarna går som synes på bilden.
Som jag förstått det ska jag ta och kasta in en (L)fas i 210-LWMR och sen dra en tändtråd från variator symbolen till lampan.
Sen drar jag en av tåtarna som går ut från 210-LWMR till en av brytarna, sen dra den andra tåten till den andra brytaren.
Som med andra ord jag nyttjar dom 2 trådarna som är dragna till L på dom befintliga brytarna för att koppla samman med nexan vart ska dom då in på trappbrytarna?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Kopplat det och fått det att funka men frågan nu måste man köra med fjädrande varför? Funkar klockrent nu, men kör jag med fjädrande börjar lampan bara dimma fram och tillbaks. Utan funkar det klockrent.
Attachments
hur koppla.jpg
hur koppla.jpg (58.17 KiB) Viewed 12350 times
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Brun till L på nexan och orange till dett liggande s:et.
Sen tar du de andra två trådarna från nexan och kopplar där orange och brun satt på brytarna innan.
Post Reply