Smart Home produkter

Moderator: Telldus

Post Reply
Nymme
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Smart Home produkter

Post by Nymme »

Hej alla SH proffs!!
Är helt ny i Smart Home (SH) djungeln!
Vill nu lära mig allt.
Finns ju massa olika sätt att ansluta sina SH produkter.
T.ex 433Mhz, Zigbee, Z-Wawe, WiFi, m.m
Vad säger ni om Telldus o Telldus Tellstick Znet Lite v2?
Tänkte ju börja med att bygga ut mitt fritidshus.
Vill då starta med några temp.sensorer, lampor. Har 2 st. WiFi element jag vill styra.
På sikt utöka med nån övervakningskamera m.m
Det ska vara enkelt, driftsäkert, framtidssäkert, appstyrt,
Kompatibelt med Google Home.
Bomba mig med tips o fakta!!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Smart Home produkter

Post by etompau »

Eftersom du har postat i ett telldus-forum så är det just dessa grejor de flesta här använder.

Det finns många system och grejor att välja på idag, det kokar ner lite till hur mycket du själv vill pyssla om och greja med systemet.
Det mesta flexibla och mångsidiga systemet eller programmet verkar Home Assistant vara. Mjukvaran får köras på passande hårdvara där man sedan hänger på lämpliga enheter för att kommunicera via Z_wave/Zigbbe etc.
Sedan finns "bollen" Homey som många använder. En kompetent hårdvara som erbjuder styrning av många grejor. Kanske 3 gånger så dyr som en ZNet.

ZNet och Telldus Live är ett smidigt system, har en relativ lågt pris och som du enkelt kommer ingång med. Det tar kanske 5 minuter innan du har systemet uppe och körandes och kan styra en mottagare.
Styr 433 MHz och Z-wave från hårdvaran som finns i lådan.
Sensorer av olika slag (temp/fukt/vind etc) kan avläsas, loggas och användas som trigger för olika händelser i systemet.
Röststyrning via Google Home. App finns.

När det gäller framtiden, så är det ingen som exakt kan veta hur utveckling kommer att gå. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med framtiden, hur långt tid tänker man då?

Har kört med telldus-grejor i en drös år och sålt in det till andra användare, funkar mycket bra för ljusstyrning och automationer. Med Znet så funkar grejorna även om internet skulle gå ner.

Wifi-element, lär inte funka med telldus.
Post Reply