Problem med scheduler

Moderator: Telldus

Post Reply
Malino
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med scheduler

Post by Malino »

Jag bytte bredbandsleverantör för ett tag sedan & sedan dess fungerar inte scheduler. Det slår på och av ibland, men inte på tiderna jag programmerat och väldigt sällan.
Jag har testat att deleta alla schedules och lägga till dem igen, men det fungerar inte.
När jag manuellt med appen eller genom att be Alexa sätta på fungerar det, så verkar inte vara räckvidd. Jag har också ställt in den till att försöka flera gånger. Innan flytten till nya fiberuppkopplingen fungerade det perfekt.

När jag bytte bredband flyttade jag bara nätverkskabeln till den nya routern och det verkar funka bra med allt annat än scheduler. Borde jag startat om eller nollställt på något sätt? Det håller på att göra mig helt tokig, så all hjälp är uppskattad!

Jag har en Tellstick Znet Lite V2. Den är inkopplade i en D-Link Covr mesh wifipunkt med nätverkssladd.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem med scheduler

Post by etompau »

Kontrollera att positionsinställningen (Hantera platser--Position) är korrekt för din enhet, ange position manuellt om nödvändigt.
Även inställningen för tidszon kan vara bra att kolla. Välj tidszon Europa/Stockholm.

Några återställningar eller ändringar vid byte av bredbandslev. är inte nödvändigt.
Malino
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med scheduler

Post by Malino »

Tack @etompau
Positionen är här i Göteborg som det ska vara, och tidszonen är Europe/Stockholm - så ser bra ut.

Var till slut tvungen att deleta min tellstick/location och ominstallera den (och bygga om hela scheduler). Det fixade de flesta av problemen, men ett par kontakter sattes forfrande igång på tider som inte fanns i Scheduler (och har aldrig funnits). Deletade de devicerna och ominstallerade, så hoppas att det löser sig - en massa jobba att bygga om allt, men har nu kontroll över hemmet igen!
Post Reply