Location services are off

Moderator: Telldus

Post Reply
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Location services are off

Post by Esse non videri »

Sedan en tid tillbaka får jag upp "Location services are off, To use background location, you must enable 'Always' in the Location Services settings. Settings, Cancel" när jag startar Telldus appen (iOS 14.2). Och det varje gång jag startar appen. Jag har inte lyckats hitta vad det används tillmät kan ana att det skulle kunna användas till automation så att tillexempel belysning tänds när du kommer hem.

Livet som Telldussupporter är inte det lättaste. Visst, det kommer välkomna nyheter såsom möjlighet att växla konto i appen men det påminner lite grand som julafton när man var barn med överraskningar i paketen. Nu förstår jag att det inte går att jämföra med tillexempel Home Assistant där man knappt hinner uppgradera en version förrän det finns en ny men jag skulle gärna välkomna en officiell app för Apple Watch och Apple TV.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Location services are off

Post by etompau »

Det är väl relaterat till geofence-funktionen. Du kan genom den funktionen styra enheter baserat på mobilens position.
Nya funktioner visas efter app-uppdateringar där ska även geofence-funktionen vara beskriven.

Menar du att det är ett fel/bugg att iOS lägger upp detta meddelande så skicka din feed-back till Telldus.
https://telldus.com/kontakta-oss/
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Location services are off

Post by Esse non videri »

Det tror jag också. Inte för att det direkt är ovälkommet att det händer saker. Bara det att jag kommer inte ihåg att jag sett någon information om detta och hittar inte heller någon på nätet.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Location services are off

Post by etompau »

Under Inställningar--Appinställningar hittar du en meny "Vad är nytt i denna versionen?". tryck på den så kan du läsa om uppdateringar och ändringar.

https://telldus.com/utveckling/
Post Reply