Rörelsesensor problem

Moderator: Telldus

Post Reply
Larzen58
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Rörelsesensor problem

Post by Larzen58 »

Hej har haft en rörelsesensor från Telldus i ca: 2 år som utan problem triggat en strömbrytare (också den från Telldus) som tänt en lampa i ett av mina rum när nån kommit in i rummet. Nu har rörelsesensorn helt plötsligt börjat trigga strömbrytaren av sig själv utan att nån är i närheten av den. Det betyder att den ständigt är på eftersom den tänder lampan efter ca: 9 minuter. Det spelar ingen roll om jag lägger rörelsesensorn i totalmörker i en strumpa i en låda i rummet. Den sätter igång ändå. Jag har provat att filma sensorn med min mobil och den gröna lampan blinkar till snabbt precis som om nån kommit in i rummet.

Jag har också provat att byta ut både strömbrytaren och rörelsesensorn mot nya från Telldus. Samma problem.
Det verkar som det är nåt i mitt hus som sätter igång rörelsesensorn. Jag har provat att stänga av min luftvärmepump som har inbyggt wi-fi, jag har stängt av trådlösa lampor från IKEA, en lampa med skymningsrelä samt mina element som också har wi-fi. Ingenting hjälper.

Nån som har råkat ut för samma sak eller om nån har nån briljant idé vad jag ska göra.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rörelsesensor problem

Post by etompau »

Problemet är sannolikt relaterade till instabilitet i rörelsedetektorn. Byt ut den ännu en gång eller köp en från Nexa skulle jag säga.
Post Reply