Notifikation när internet går ned?

Moderator: Telldus

Post Reply
Klutte
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Notifikation när internet går ned?

Post by Klutte »

Hej!

Jag har länge gått och grunnat på hur jag skulle kunna försöka få notifikation på om mitt internet går ned när jag inte är hemma (via Telldus).
Jag fattar ju så långt att något som pingar/loggar, just kommer sluta göra det, om internet går ned, så jag anar att jag måste tänka tvärtom.

Jag skulle vilja komma på något sätt att slå av och på en (Dummy?) device, och i samband med detta, säg var 5:e minut köra en event som skickar iväg något via https/s eller på annat sätt (IFTTT?) kanske kan skriva en datumsträng i någon logg/google spreadsheets etc.

Går internet ned, så kommer loggen inte skrivas den 5:e minuten. Sen försöker jag åt andra håller bli notifierad om just loggen/spreadsheeten INTE är uppdaterad inom rimlig tid.

Hoppas ni förstår lite hur jag tänker. Finns det något enkelt sätt att lösa detta?

Mvh

Klutte
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Notifikation när internet går ned?

Post by etompau »

Möjligtvis kommer denna funktion i appen. Om din Tellstick går off-line, beroende på avbrott på internet eller något annat fel, så ändras status för Tellstick:en i appen (till off-line) efter en fördröjning på 10-15 minuter, samtidigt skulle då en signal/indikation kunna ges i mobilen.
Klutte
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Notifikation när internet går ned?

Post by Klutte »

OK, tack för svar - hoppas detta dyker upp! :-)
Post Reply