Event med timer, men som inte gör åtgärden om triggern återställs

Moderator: Telldus

Post Reply
johfo
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Event med timer, men som inte gör åtgärden om triggern återställs

Post by johfo »

Hej,
Jag har en kyl i förrådet. Den är mest tänkt för öl, eftersom det aldrig får plats i kylen inne. Men ibland får inte maten plats inne och då får lite mat låna plats i förrådskylen.
Några gånger när vi skickat barnen att hämta något har de nog smällt igen dörren så den studsat upp och så har kylen stått öppen. Inte bra för varken öl eller kylskåp.

Jag satte en magnetisk dörrkontakt på dörren och tänkte att jag gör ett Event/Händelse som säger att när VarningFörrådskyl=On så skickar den en push till min telefon efter 5 min.
Med bara trigger och åtgärd så skickar den ju en push 5 min efter att dörren öppnats, varje gång
Då lade jag in ett villkor, DVS Trigger: VarningFörrådskyl=On, Villkor: VarningFörrådskyl=On och Åtgärd=Push.
Men den gör åtgärden även om villkoret inte är uppfyllt när fördröjningen för åtgärden gått ut. Alltså kollar den bara villkoret just när triggern utlöses.

Jag har klurat en del om jag skulle kunna använda nån dummy, men hur jag än vrider och vänder på det så fastnar det i vinkelvolten och jag kommer inte på något bra sätt.
Finns det nåt fiffigt sätt att komma runt det?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Event med timer, men som inte gör åtgärden om triggern återställs

Post by etompau »

Japp du får införa en dummy-enhet som används som "flagga" för öppen dörr.

Låt magnetkontakten trigga en händelse, i åtgärd har du en dummy-enheten och en fördröjd aktivering av dummyn på önskad tid (ex. 5 min).
En ny händelse med dummyenheten som trigger och som villkor har du status för din magnetkontakt. Är magnetkontakt aktiv (dörr öppen) så triggar händelsen och utför önskad aktivitet (push etc), men är dörren stängd sker inget efter att fördröjningen har triggat dummyn.
johfo
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Event med timer, men som inte gör åtgärden om triggern återställs

Post by johfo »

just! så blir det ju!
och ett tredje event som nollställer dummyn om inget larm skickas!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Event med timer, men som inte gör åtgärden om triggern återställs

Post by etompau »

Det lär inte behövas någon återställning av dummy-värdet. Systemet triggar på själva förändringen eller aktiveringen av en enhet, detta oavsett tidigare tillstånd.
Post Reply