Koppla mitt larm till telldus

Moderator: Telldus

Post Reply
Zab
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Koppla mitt larm till telldus

Post by Zab »

Hej jag har en fråga angående mitt telldus stellstick znet lite v2 . Jag har ett hemlarm som går på samma frekvens som mitt telldus system hur skulle men på enklaste sättet samman koppla de systemen så att när larmet löser ut så tänds allt ljus jag styr via telldus systemet. Någon som har en idé.?
Larmet ifråga heter Sikkerthjem S5Touch
Mvh Jonas
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Koppla mitt larm till telldus

Post by etompau »

Det är mycket ovanligt att hemautomatiseringssystem kan avkoda signalerna från larmsystemen, detta pga att de ofta använder ett krypterat radioprotokoll.
Om du inte kan se att din tellstick blinkar med blått sken på sensordioden när du skickar signaler till/från ditt larmsystem så lär det inte gå.

Steg två är att använda något relä/transistorutgång i larmsystemet och där hänga på en lämplig sändare, tyvärr kan jag inte se att det finns i just ditt larm.
Sista alternativet är att ge sig på ex. en inomhussiren. Den tycks inte vara så dyr (ca 300 kr) och från den få ut en signal som kan kopplas till ex en Nexa WBT-912. Det kräver lite kunskap om elektronik, mätning och lödning.
Ser att sirenen är nätansluten så det gör det lite luriga att ge sig in i den. Ett trix kanske kan vara att du använder ett skymningsrelä LBST-604 och låter dess sensoröga ligga över sirenens lysdioder och på så vis detektera "ljus" när larmet går. Isolera sensorn från omgivande ljus med lämpligt material/grejor.
EDIT -- läser i sirenens manual och tydligen blinkar eller lyser dioden vid till och frånslag av larmet så då lär det inte gå att använda dioden tillsammans med skymningsreläet.
Post Reply