Watchdog för strömavbrott

Moderator: Telldus

Post Reply
rsafors
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Watchdog för strömavbrott

Post by rsafors »

Min Tellstick and router matas med avbrottsfri kraft men vid strömavbrott så får jag ingen notifiering av detta. Jag har gjort en fullösning genom att koppla ett relä till ett uttag och reläet i sin tur är kopplad till en Nexasändare (Modellnr: WBT-912). När strömmen bryts släpper reläet och sändaren skicka en signal till Tellstick. Detta fungerar bra men att ha ett relä draget hela tiden känns inte optimalt och en mycket bättre lösning skulle vara att polla en z-wave brytare via ett lua-script och om den inte svarar på ett visst antal frågor så aktiverar man en virtuell brytare som indikerar att strömmen har gått. Detta borde vara relativt enkelt men jag klarar tyvärr inte av att skapa detta script, är den någon som har gjort något liknande som kan ge tips om hur ett sådant script skulle se ut?
Benke
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Watchdog för strömavbrott

Post by Benke »

Hej
Ett planerat strömavbrott gjorde att jag upptäckte att min UPS levererar 231,5 V när avbrott infaller.
I övrigt ligger spänningen högre.
Genom att montera en obelastad z-wave plug som mäter energi i UPS:en så kan jag trigga och få en notifiering
när spänningen understiger ex 232 V dvs när ordinarie ström försvinner och pluggen bara mäter UPS:ens spänning.
Telldus servern har naturligtvis avbrottsfri kraft.
Post Reply