Rörelsesensor i Telldus Live

Moderator: Telldus

Post Reply
Laol
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Rörelsesensor i Telldus Live

Post by Laol »

Hej,
Jag undrar om någon hittat en optimal lösning på hur man bäst integrerar en Nexa rörelsevakt LMDT810 med ett Telldus 433Mhz system. Om MA använder den till en ytterbelysning så släcks ju denna efter inställd tid a sensorn efter aktivering även om det finns programmerat i Telldus Live att den ska vara tänd. Ett sätt vore att använda en tvåkanalig fjärrströmbrytare kopplade parallellt där den ena kanalen styrs av sensor och den andra av Telldus Live schema. Misstänker att det finns andra smarta sätt att hantera detta. Vore intressant att höra hur ni andra löst detta:)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rörelsesensor i Telldus Live

Post by etompau »

Hur vill du att det ska fungera?
Om du låter detektorn trigga en händelse för styrning av belysningen så kommer du runt problemet med att den inbyggda timern släcker belysningen.
Då måste då även ta bort den direkta parningen mellan detektor och mottagare/belysning för att det ska fungera.
Laol
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsesensor i Telldus Live

Post by Laol »

Tack för svar! Det jag inte vill är att detektorn släcker lampan när den är schemalagd som på. Men jag förstår att det går att ordna med separata händelser för av och på signal där man villkorar av-signalen. Och utan direkt kontakt mellan rörelsevakt och mottagare Eller hur?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsesensor i Telldus Live

Post by tronde »

Lag en hendelse som slår på en bryter når bevegelsesføleren går på. Da vil lampen tennes, og lyse inntil du slår den av på en annen måte, for eksempel med skjemaleggeren.
Post Reply