Tellstick Net och Android

Moderator: Telldus

Post Reply
StefanH
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping
Contact:

Tellstick Net och Android

Post by StefanH »

Hej
Det verkar vara nära release av Tellstick Net, eller? Enligt Kjell.com så ska de få in på lager nästa vecka. Jag vill inte behöva ha datorn igång bara för detta, så det ska bli spännande att prova denna. Det hade varit väldigt intressant att kunna läsa manualen eller se en YouTube-demo för att se hur den fungerar och se vad man kan göra med den, jämför med duo.
Kan även den läsa av Trådlös Väderstation 48653 från Kjell.com?

Finns det några planer på en Android app? Jag antar att det går att styra via en hemsida, men det hade varit nice med en app.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net och Android

Post by stefan.persson »

Hej!
Det finns ett demo för hur Telldus Live! ser ut när man använder TellStick Net. Logga in på live.telldus.com med användaren demo@telldus.com och lösenordet demodemo .

Vi stöder den väderstationen för temperatur och luftfuktighet. Ännu så länge så visas inte sensordatan på live.telldus.com, men det är på väg.

Det finns en bra tredjeparts androidapp som har stöd för Telldus Live! som heter RemoteStick ( http://telldus.com/thirdparty/show?id=13 ). Det kommer att komma en android-app med stöd för sensorer från oss också.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
StefanH
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping
Contact:

Re: Tellstick Net och Android

Post by StefanH »

Hej
Det ser ju snyggt och enkelt ut, men hur funkar det med de mottagna signalerna från fjärrkontrollerna? Kan man inte använda dem för att styra andra lampor etc, eller det kanske är på gång?
Finns det planer på "scener", som skulle kunna triggas av mottagen signal eller tid?
eviljava
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net och Android

Post by eviljava »

Kommer det att bli möjligt att gruppera flera enheter? Vad jag kunde se var man tvungen att schemalägga varje enhet för sig. Det vore dock bra om man kunde schemalägga på gruppnivå istället.

T.ex. Lägga upp en grupp som heter belysning_entre (som innehåller device1, device2, device3, osv). Sedan schemalägger man bara den gruppen. Så när händelsen inträffar tänds eller släcks alla enheter i gruppen.

Då blir det mindre att schemalägga.
StefanH
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping
Contact:

Re: Tellstick Net och Android

Post by StefanH »

Det bästa hade ju varit med en grupp/scen, som kan göra olika saker. Tex scenen Film, skulle när jag slår på den dimma golvlampan till 30 %, släcka taklampan och dra ner projektorduken. När jag slår av Film skulle den dimma taklampan till 70%, släcka golvlampan och dra upp projektorduken. Hade man sedan kunnat sätta villkor tex på tid, så skulle man dessutom kunna låta Film i sin tur trigga Film_dag eller Film_kväll (olika ljussättningar). Liknande kan man ju tänka sig för matrummet och sovrummet, eller varför inte utebelysningen styrd av en rörelsedetektor och tid.

Det här var bara önskemål för framtiden! ;-)
eviljava
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net och Android

Post by eviljava »

Bra önskemål StefanH!
Lind1977
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net och Android

Post by Lind1977 »

Vet inte vad det är för krav (flash?) på live.telldus.com.. Att logga in med en fullstor dator / webbläsare är inga problem men att logga in med androiden återgår hela tiden till att fylla i lösenordet på nytt.

Ska testa Remotestick o se om den kan fungera :)..

Min Tellstick.Net var annars busenkel att installera och fungerar förträffligt :D.. Bara väntat sedan Juli ;)
Lind1977
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net och Android

Post by Lind1977 »

Hmm.. Kanske kom på mig själv där.. Jag loggade in med google-konto med datorn, fast det kan man inte välja på android-webbläsaren.
Ska man skapa ett konto till? Och använda samma Tellstick på båda inloggningssätten?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick Net och Android

Post by micke.prag »

Grupper scener är under utveckling. Vi ligger mycket efter med det mesta men det kommer!

@Lind1977: Du kan använda samma konto. Samtliga Telldus-konton har ett lösenord. Kolla din spam-folder. Gmail verkar lägga dom där :x
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply