Skicka sensorvärde till display

Moderator: Telldus

Post Reply
GG_GBG
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Skicka sensorvärde till display

Post by GG_GBG »

Hej!

Jag har ett 433MHz-system med en telldus net och använder det till lite olika saker, bland annat att visa utomhustemperatur.
Men något som jag har problem med är att sensorn till min oregon temp/luftfultighetsmätare med extern display tuggar för mycket batteri i kylan. Det är ju inte så konstigt när den suttit ute i väder och vind. Jag har utetemperaturen tillgänglig på annat sätt men inget bra sätt att visa den i hemmet.
Till min fråga:
Kan man skicka sensor-data från telldus net som visas i oregon-displayen? Alltså simulera en sensor via telldus net?
Kanske en bra funktion annars?
Adron
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skicka sensorvärde till display

Post by Adron »

Detta är jag också intresserad av. Jag vill skicka varmvattentempen från ackumulatortanken i värmepumpen till en vanlig 433 Mhz inomhusdisplay i badrummet, så man vet hur mycket man har att röra sig med innan det blir iskallt....
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Skicka sensorvärde till display

Post by etompau »

Misstänker att hårdvaran inte har möjlighet att skicka lämplig kod. Även det faktum att det inte finns något standardiserat protokoll för dessa displayer gör att det troligtvis är liten chans att denna funktion dyker upp.

Annars hör direkt med Telldus:
http://support.telldus.com/?lang=sv-SE
Adron
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skicka sensorvärde till display

Post by Adron »

Jag tror starkt på att det går att göra, men kanske att man måste hålla sig till att göra det via UDP.
Post Reply