Vad ska jag välja?

Moderator: Telldus

Post Reply
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Vad ska jag välja?

Post by micke.prag »

korthoga wrote:Om jag köper ECMR-250, får de plats i dosan bakom brytaren?
Nej. Det är LWMR-210 du ska använda om du vill behålla din befintliga strömbrytare.
korthoga wrote:Jag kommer att köpa en fjäder till brytaren som gör att den fjädrar tillbaka så man får dimfunktion på den.
Det här förstår jag inte alls. Förklara närmre hur du tänkte använda fjädern till dimfunktionen.
korthoga wrote:Om jag köper ECMR-250, kan jag använda min brytare precis som vanligt, tända, släcka, dimra genom att hålla inne knappen?
Åter igen. Det är LWMR-210 du ska ha om du vill behålla din strömbrytare. ECMR-250 är inte tänkt att du ska koppla in en vanlig strömbrytare samtidigt. Med LWMR-210 så är svaret ja. Du kommer kunna tända, släcka och dimma via strömbrytaren.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad ska jag välja?

Post by Zaman »

LWMR-210 låter dig slå på/av mha din gamla brytare.
För att få dim-funktion måste du använda någon form av fjärrkontroll (tex Tellstick) för att sätta ljusnivån. Din gamla brytare kommer sedan att fungera så att nästa gång du slår på så återgår ljuset till det senaste värdet satt av fjärrkontrollen.
Brytaren och mottagaren fungerar i princip som en trappkoppling - om en slår på kan den andra slå av.
Observera att du inte kan koppla in lågenergi eller andra lysrörslampor eller vilka transformatorer som helst till de dimbara enheterna.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Vad ska jag välja?

Post by micke.prag »

Zaman wrote:För att få dim-funktion måste du använda någon form av fjärrkontroll (tex Tellstick) för att sätta ljusnivån.
Det går även bra att dimma med strömbrytaren utan TellStick.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Vad ska jag välja?

Post by micke.prag »

korthoga wrote:Eljo Trends brytare fungerar som så att ifall man kopplar in en "puck" så sätter man en fjäder inne i brytaren.
Du ska inte ha både puck och nexa-mottagaren. Det är antingen eller!
korthoga wrote:Jag trycker tänd så tänds lampan på sist valda belysningsstyrka?
Ja, dock så finns inte begräppet "tänd" då dom, precis som Zaman säger, fungerar som trappkoppling. Växlar du läge på brytaren när lampan är av tänder du lampan.
korthoga wrote:Jag trycker släck och lampan släcks.
Växlar du läge på brytaren när lampan är på släccker du lampan.
korthoga wrote:Jag trycker dimma och lampan börjar, när jag trycker på knappen igen så stannar den på valda belysningsstyrka?
Vad är "att trycka dimma", på en knapp som bara har två lägen?
En lampa som är på som hastigt släcks och sedan tänds igen går in i "dim-läge". Precis som alla andra Nexa-typer dimmar dom upp och ner tills du själv stannar. Stannar gör du genom att släcka och tända igen.

Med TellStick kan du dock sätta valfritt värde direkt.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad ska jag välja?

Post by Zaman »

korthoga wrote:Hålla inne på knappen eftersom den fjädrar tillbaka av sig själv, det är "dimknappen". Men då behövs inte fjädern eftersom man trycker två gånger för att gå igång dimningen. Men hur fungerar det med lampan och så om man tänder och släcker hastigt. Släcks lampan och tänds igen när du ska sätta igång dimningen eller är där någon sorts fördröjning som gör att lampan är tänd den korta tiondelen?
Men pucken installerad så får du (ska förklara vad jag menade tidigare) inte en "vanlig" dimmer - det krävs lite på och avslagning med brytaren för att nå önskad nivå av belysning och inte en knapp för upp och en för ner eller liknande.
Av/På snabbt för att starta dimningscykeln, sedan Av igen för att "låsa" det läge du vill ha (lampan går till släckt läge för att sedan upp till max och jag tror att den sedan går ner igen, kanske tom i oändlighet men jag har aldrig tänkt på att prova det :oops: ).
All tändning/släckning med pucken installerad går långsamt dvs det går aldrig direkt från släckt till fullt tänd.
Om du sedan slår på (inte den snabba Av/På) så kommer lampan att gå till det läge som du tidigare låst den till.
Du kan inte enkelt välja ett dimmat "målvärde" utan att gå igenom processen med av/på om du inte använder dig av Tellstick/fjärris.

Har du ett gammalt hus (som jag) så kolla vad det är för dosor du har i väggarna - är de i metall, vilket man använde under elektricitetens barndom, så kan det bli problem med mottagningen och de bör nog bytas ut.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Vad ska jag välja?

Post by micke.prag »

korthoga wrote:Men hur fungerar det med lampan och så om man tänder och släcker hastigt. Släcks lampan och tänds igen när du ska sätta igång dimningen eller är där någon sorts fördröjning som gör att lampan är tänd den korta tiondelen?
Tyvärr släcks de mellan. Man hade ju önskat en lite fördröjning här...

Bäst är väl att använda knappen som en vanlig on/off och dimma från TellStick/iPhone?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad ska jag välja?

Post by Zaman »

micke.prag wrote:Bäst är väl att använda knappen som en vanlig on/off och dimma från TellStick/iPhone?
Japp, då slipper man blinkande ljus och istället går den direkt till det satta värdet (utan att behöva släckas eller gå via max).
Post Reply