Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Moderator: Telldus

Marten0615
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Marten0615 »

Ett budget alternativ som är ganska strömsnålt är att köra med HP:s tunna klienter t.ex. t5700, det går att sätta i en vanlig 2.5" ide hårddisk och köra windows xp (eller det lättare windows fundamentals). Klienten kommer du över för en dryg hundralapp. Ta disk och mer sodimm ddr ram från en gammal bärbar dator och sen är det bara att köra! (Fick ursprungligen detta tips av en kund på jobbet som har skrivit en guide om hp:s tunna klienter på temperatur.nu)

Jag kör väldigt blandade system just nu:

Jag kör idag med Tellstick NET (Jag har fått förmånen att få testa en pp) i min lägenhet och den funkar kanon!

Hos mina föräldrar körde jag en HP T5510 med ide hårddisk, 256mb ram och win xp. Den gick trögt men gjorde sitt jobb. Dessvärre råkade den ut för systemkrash i samband med strömabrott för några veckor sedan och vart ersatt med det jag hade, en stationär dual core. Den fungerar klockrent med vanliga tellsticken men känns lite overkill rent prestanda och elförbrukningsmässigt. Den kommer bli ersatt av en Tellstick NET eller en ny nettop + vanliga stickan för mindre strömförbrukning än med den tillfälliga stationära datorn.

Jag trillade över en ebay annons förut, en nettop med intel atom för c:a 1200kr! Jag köpte med en gång ;-) Jag har en bärbar Asus eee 901 med samma hårdvara som kör Windows 7 hur bra som helst för den här typen av ändamål. Jag får ta och återkomma med strömförbrukningen på denna när den kommer med posten. :) http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 97.c0.m619

Jag har dålig 3g täckning på landet och klienterna lirade inte så bra med trådlöst nätverk så det projektet inväntar en ny nettop. Forsättning följer! :)
thompabompa
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by thompabompa »

Det finns något attraktivt med att ha en "full" dator igång för styra och hantera tellsticken. Jag vet inte riktigt varför.

Men i och med Net-varianten som väl snart kommer känns det inte fullt lika självklart länge. För er som redan nu kör, eller planerar att köra en tunn dator och en Duo; varför? I vilka avseenden är en sån lösning bättre än en Net? Det känns som att mer kan gå fel bara ;-)
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by PerA »

Duon har ju den uppenbara fördelen att den fungerar även om internetuppkopplingen går ner. Antingen hemma eller hos telldus-server. Likaså finns det ett större utbud av 3e-partsprodukter som stödjer duo än som stödjer .net, telldus egna styrning verkar (rätta mig om jag har fel) lite begränsad.

En annan faktor som man förhoppningsvis inte behöver bry sig om är ifall telldus skulle konka. Då lär ju även telldus live slockna och .net-burken lär bli helt oanvändbar (om det inte kommer en uppdatering till .net-burken som gör att den fungerar lokalt inom nätverket, men då är det ju samma sak som en duo helt plötsligt).
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by krambriw »

Jag ser fördelar med att ha en separat dator igång men det beror på vad man vill åstadkomma. Jag kombinerar information som hämtas in från olika källor och som jag sedan utvärderar. Vilket ibland leder till styrningar. Tex kan man tänka sig att du får in information via IR som sedan resulterar i en styrning via TellStick.

En fristående dator ger större valmöjligheter vad avser applikationer; NexaHome, SwitchKing, EventGhost för att bara nämna ett fåtal.

Jag är själv sugen på en sådan här:

http://www.ebay.com/itm/NEW-ZOTAC-ZBOX- ... 3a6b903ae5

Problemet är priset som åker upp rejält, ca 50% med moms och tull.

Om man sedan har en eller flera TellStick Net så skulle det ge en fantastisk flexibiltet, enkel installation och man skulle kunna ansluta all sina boningar till ett system (vår chalet i Alperna, yachten i Nice, penthouset på Manhattan...skojar bara)

Men för att göra detta skulle jag vilja se att TellStick Net får ett api som tillåter detta (utan inblandning av Telldus Live) och som dessutom har stöd för krypterad inloggning och kommunikation (kanske redan är på plats).

mvh
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by johe71 »

krambriw wrote:Jag är själv sugen på en sådan här:

http://www.ebay.com/itm/NEW-ZOTAC-ZBOX- ... 3a6b903ae5

Problemet är priset som åker upp rejält, ca 50% med moms och tull.
$249 torde vara ca 1650 kr... om jag inte läser helt fel så är detta samma modell http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647019 för 1995 kr + frakt (100-150 kr om du inte kan hämta den på en pick-up-point i stockholm,malmö eller göteborg... då kostar det 39kr) något dyrare.. men inga 50%...

ser helt klart ut att vara en "käck" liten pryl :) får läsa på lite mer om den

just nu har jag en Shuttle XS35, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606969, enda klagomålet jag har på den är att jag inte hittat något sätt att få den att starta upp sig igen efter ett strömavbrott...
thompabompa
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by thompabompa »

Marten0615 wrote: Jag får ta och återkomma med strömförbrukningen på denna när den kommer med posten. :) http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 97.c0.m619
Nu är man ju nyfiken; fick du den här och vad tycker du om den? Är den tyst?
Marten0615
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Marten0615 »

thompabompa wrote:
Marten0615 wrote: Jag får ta och återkomma med strömförbrukningen på denna när den kommer med posten. :) http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 97.c0.m619
Nu är man ju nyfiken; fick du den här och vad tycker du om den? Är den tyst?
Jag chansade ännu mer och beställde faktiskt tre på en gång. Leverans tog 11 dagar. Av någon anledning kom paketet till en Ica affär på andra sidan stan istället för mitt vanliga postombud, tur att man har tillgång till bil ;-)

De levererades i var sin retail box med "foxconn linux" förinstallerat, Svenska fanns som språkalternativ(!!). Med i lådan fanns även magnetfötter, plastvagga för att sätta bakom en datorskärm med längre skruvar i vesa hålen? och 110-230v nätadapter med asiatisk strömsladd. Och 160gb sata (tillverkad 2009), 2x512mb ram. Antagligen har dessa värmt hyllan hos någon innan jag köpte dem!

Jag installerade operativsystem, antivirus och och Teamviewer via usb minne, snabbt och smidigt. Prestandan är likvärdig med alla andra netbooks med 1.6ghz atom och 1gb ram. Jag hade nog inte valt den som huvudmaskin men den gör sitt jobb och det är skönt att kunna köra Windows 7 och att allt är modernt.

Det sitter en likvärdigt fläkt i denna som i bärbara netbooks. Jag har lyckats få dem att bli helt tysta, när datorn idlar så stannar fläkten och hårddisken efter en stund. Men vid full load blåser den som en bärbar dator. Ljudnivån är svår att säga, Jag har en Synology 411j nas med samsung F4 diskar i min lägenhet och den för ju en del väsen men jag har vant mig och sover gott på natten, diskarna kurrar och fläkten blåser fast de låter på ett annat sätt. Den lilla fläkten i gemboxen viner mer. Men det är helt ok, jag har haft mer störiga prylar innan! Och en sann diy entusiast kan säkert bara sätta dit en större kylfläns istället för cpu fläkten. Och det går ju att sätta i en ssd :) Tyvärr hittar jag inte min elmätare, måste leta lite djupare i källarförrådet så jag får återkomma med förbrukningen!

Jag ska försöka att ladda upp lite bilder på den på någon img share sida. De ska ligga här: http://postimage.org/gallery/ail02ro/
Det sitter ett plastskydd på ovansidan så den är egentligen lika blank och fin som runt om! Den är ganska exakt lika stor som en Dlink Dir 655.

Priset vart runt 1350kr/st på plats i Sverige. Med tanke på prishöjningarna på hårddiskar senaste tiden känns det som ett kap. Har inte hittat någon barebone lösning i Sverige som blir billigare. En av dem ska till landet och styra där, en till föräldrarna och och en ska jag ha kvar här och läsa temperaturer med så småningom. Nu väntar jag på att Duon ska dyka upp i lager igen!

Fortsättning följer!

//Mårten
Marten0615
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Marten0615 »

Hej igen! Jag har kollat Gemboxen med en Etech elmätare och den drar runt 20w i idle och runt 30w när den t.ex. bootar. Pendlar runt 18-21w när den bara står och inte gör något särskilt.

//Mårten
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by krambriw »

Jag har en gammal laptop från typ 2002 som sköter hela hemautomationen. Den har fått en ssd istället för den gamla hdd'n.

Med extern usb-hub, extern D-LINK DWA-140 wifi-dongle och alla andra prylar drar kalaset 29W och har riktigt hyfsad prestanda.

Lönar sig knappast att jaga efter annan lösning för att spara ynka 10-15W (skulle ge mig en årlig besparing på ca 130 kr i minskade energikostnader)

mvh
Post Reply