Tellstick duo relaying

Moderator: Telldus

Post Reply
scarecrow
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick duo relaying

Post by scarecrow »

Hej

Jag har en fråga angående den kommande tellstick duo. Kommer det att gå och använda den till att "relaya" information från en Nexa sändare till en Nexa mottagare? Scenario: När jag trycker på min Nexa sändare vill jag att den ska skicka en signal till min server (med en tellstick duo) som i sin tur tar "beslutet" (i det enklaste scenariot beslutet är baserat på tidpunkt) om den ska skicka vidare det till mottagaren. Är det ett möjligt scenario med tellstick duo?
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick duo relaying

Post by Bunker »

Tänker du dig att det ska vara en annan signal som skickas vidare till mottagaren? Annars misstänker jag att du kan få problem med att din Nexa sändare når fram själv till mottagaren.

Det låter i princip som att du vill använda din Nexa sändare som en rf-fjärrkontroll av servern och att den ska göra saker baserat på vilken knapp du tryckt på. Som jag förstått det av beskrivningen av duo verkar det som att det ska gå att göra.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick duo relaying

Post by micke.prag »

Rent tekniskt kommer det gå att använda Duo som en protokollöversättare. D.v.s. med en fjärrkontroll från ett fabrikat kan man styra mottagare från ett annat.

Hur mjukvaran kommer se ut för detta är ännu inte klart.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
scarecrow
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick duo relaying

Post by scarecrow »

Bunker wrote:Tänker du dig att det ska vara en annan signal som skickas vidare till mottagaren? Annars misstänker jag att du kan få problem med att din Nexa sändare når fram själv till mottagaren.
Precis, jag kanske var lite otydlig på den punkten. En signal till servern som i sin tur skickar "rätt" till mottagaren.
Hur mjukvaran kommer se ut för detta är ännu inte klart.
Jag kan programmera diverse programeringsspråk och jag förväntar mig inte att det fungerar "out-of-the-box". Det jag behöver är möjligheten att "hooka" in mig för en viss RF-signal och programatiskt skicka en annan. Kommer det vara möjligt?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick duo relaying

Post by micke.prag »

scarecrow wrote:Jag kan programmera diverse programeringsspråk och jag förväntar mig inte att det fungerar "out-of-the-box". Det jag behöver är möjligheten att "hooka" in mig för en viss RF-signal och programatiskt skicka en annan. Kommer det vara möjligt?
Jadå, vi har ju ett publikt API. Sålänge enheten stödjs av Duo (så att signalen detekteras) ska det inte vara några problem.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
scarecrow
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick duo relaying

Post by scarecrow »

Låter bra. Tack.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick duo relaying

Post by krambriw »

Hur mjukvaran kommer se ut för detta är ännu inte klart
Programvaran heter EventGhost, är gratis och finns redan tillgänglig (om man kan acceptera att en PC är igång) :)
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick duo relaying

Post by krambriw »

Bilden nedan visar ett enkelt exempel med EventGhost

- ett rf kommando (ON) kommer in till TellStick Duo från en self-learning remote
- ett kommando skickas ut för att styra en gammal code switch C6 ON

motsvarande för OFF

I de så kallade makrona på höger sida kan man lägga in i princip vad som helst för villkor. Det finns närmast obegränsade möjligheter. Och det är gratis

mvh

Image2.png
Image2.png (33.71 KiB) Viewed 5888 times
Post Reply