Dimnivå med Telldus Live!

Moderator: Telldus

Post Reply
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Dimnivå med Telldus Live!

Post by gein »

Sitter och försöker färdigställa Telldus Live!-stöd i RemoteStick och upplever lite märkligt beteende vad gäller dimning. Hur jag än dimrar så sätts lampan till samma nivå och i Telldus Center står det 23%. Alltså oavsett vad jag skickar in mellan 0-255 som "value" till Live!-APIt.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Dimnivå med Telldus Live!

Post by micke.prag »

Detta är tyvärr en bugg som behöver fixas i TelldusCenter. Fixen är väldigt enkel för er som vill göra det själva. För er andra kommer det lösas i nästa version.

Tittar ni i filen Plugins/script/com/telldus/live/__init__.js finns en funktion messageReceived().
Ändra raden:

Code: Select all

com.telldus.core.dim( msg.argument(0).intVal(), msg.argument(0).intVal() );
till:

Code: Select all

com.telldus.core.dim( msg.argument(0).intVal(), msg.argument(1).intVal() );
Filen finns i C:\Program\Telldus i Windows och /Applications/TelldusCenter.app/Contents i MacOSX
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dimnivå med Telldus Live!

Post by gein »

Tack!
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dimnivå med Telldus Live!

Post by gein »

Är det så att senast kända dimnivån inte syns genom Live!-APIt?
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dimnivå med Telldus Live!

Post by Bunker »

Det finns ett problem till och det är att när man klickar på knappen för 100% så skickas ON till enheten i stället för värdet för 100% (255).

För Nexa och antagligen de andra Arctech varianterna så är detta inte så smart för det leder till att om jag har lampan på 75% och sen klickar på 100% så går den inte till 100% utan den börjar dimma uppåt och neråt tills jag klickar på någon knapp. Det är förstås den manuella dimmer-inställningen som triggats och det är inte ok för mig, jag vill ju att den ska göra vad lampan visar, dvs 100% ljus/effekt.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Dimnivå med Telldus Live!

Post by micke.prag »

@gein: Tyvärr kommer inte senaste dimvärdet att vara fullt fungerande förrän i version 2.1 av TelldusCenter. Det saknas vissa "events" i 2.0 serien för att skicka uppdateringar.

@Bunker: Vilken version kör du? I alla släppta versioner i 2.0 ska on-kommandot ruttas om till 99% om mottagaren är inställd som dimmer.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dimnivå med Telldus Live!

Post by Bunker »

Jag kör 2.0.4.

Måste också säga att fixen ovan fungerar inte alltid. Två enheter har det beteendet där det fungerar men max påbörjar "manuell dimning". En enhet fungerar ibland men oftast är det det gamla beteendet dvs låg dimning på alla dim-nivåer utom 100% och 0%.

Alla tre enheterna är LWMR-210 men kan vara olika batchar.
Post Reply