Telldus Live problemer

Moderator: Telldus

Post Reply
esim
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Live problemer

Post by esim »

prøver å bruke telldus live på min pc. Det står instrukser om at man må aktivere telldus live ved å trykke telldus control senter på verktøylinja, der skal man velge aktivere telldus live, men jeg har ikke dette valget. noen som vet hvorfor?
setter stor pris på hjelp.

Erik
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus Live problemer

Post by micke.prag »

Vad kör du för operativsystem? Window XP? Windows 7? Mac OS X?
Vilken version av TelldusCenter har du?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
esim
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live problemer

Post by esim »

Det ordnet seg med aktivering, måtte gjøre en reinstall. jeg har lagt inn nyeste versjon av telldus center. har windows 7 64 Ultimate
men alikevel ser jeg ikke ut til å få logget inn. skriver inn bruker og passord men jeg logges ikke inn i systemet. Skal prøve igjen senere i dag.
nok en gang takk for utmerket support.

Erik
esim
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live problemer

Post by esim »

Jeg har nå lyktes å få logget meg inn på telldus live, men som andre brukere har sett så er det ingen devices listet der. Håper at telldus teamet klarer å fikse dette snart, siden dette er en av grunnene til at jeg valgte tellstick.
Det som dere andre bør være oppmerksom på er at jeg klarte ikke å logge inn med "firefox" måtte bruke IE explorer.

Erik
maskan
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live problemer

Post by maskan »

Försöker använda det, men jag får inte upp alternativet att aktivera det när jag klickar på ikonen? Har gjort en ominstallation (ta bort gamla genom kontrollpanelen, in med nya). Windows 7 64-bit,
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus Live problemer

Post by micke.prag »

Är det en rent ny installation så har det visat sig att Windows inte har uppdaterat sina root-certifikat. Testa att gå in på någon sida från Telldus som använder https. Lättast är helt enkelt att använda Internet Explorer och logga in på:
http://live.telldus.com.

Detta tvingar Windows att uppdatera certifikaten (så att TelldusCenter kan prata med vår server). Starta om datorn och förhoppningsvis dyker alternativet upp i menyn. Lycka till!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
maskan
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live problemer

Post by maskan »

Nu fick jag upp alternativet och får in alla enheter på my locations. Dock kan jag inte använda iphone "Error: please connect to the internet before activating telldus live!" står det i telefonen om man föröker aktivera det.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus Live problemer

Post by micke.prag »

Bra att du fick Live! att fungera.

Kör du din iPhone över 3g eller wlan?
Vi har märkt att det finns en del buggar i apples bibliotek för att detektera internetanslutning (inte ens Apples egna exempel fungerar som det ska). Detta framförallt över wlan.
Vi har gjort ett par workarounds kring detta som kommer släppas i nästa version av iPhone appen.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
maskan
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live problemer

Post by maskan »

Testade över båda!

Körde jag 3g fick jag inte meddelandet, men inga enheter dök upp. Wifi så fick jag meddelandet.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus Live problemer

Post by micke.prag »

Till vidare kan du även använda webbversionen. Gå in på http://live.telldus.com med Safari, efter att ha loggat in lägger du en ikon på din hemskärm.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
esim
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live problemer

Post by esim »

Micke, tilgi at jeg skriver på norsk, håper du forstår alikevel. Som jeg har nevnt i den engelske utgaven av forumet, så ser jeg ikke helt nytten av telldus live eller iPhone appen hvis man ikke kan få en indikasjon på om lyset er på eller av, uten det hvilken nytte har man da av å kunne slå lyset av eller på om man ikke er hjemme, hvis man ikke kan se om det er på eller av ? eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Erik

Micke, förlåt att jag skriver på norska, jag hoppas du förstår ändå. Som jag har nämnt i den engelska upplagan av forumet, så jag vet inte nyttan av Telldus live eller iPhone Appen om du inte kan få en indikation på om ljuset är på eller av, utan förmånen som sedan ska kunna stänga av ljuset eller om du inte är hemma, om du inte kan se om det är på eller av? eller finns det något jag inte fick med mig här? Appen bör ge dig en indikation på vad du gjorde förra gången, är det uppenbarligen inte möjligt för TellStick å veta om ljuset är på eller av eftersom det är endast en sändare. Jag ber om ursäkt till Telldus om någon har fått intrycket att jag menade Appen är meningslöst, det var nog ett missförstånd.
Erik
Last edited by esim on Mon Dec 13, 2010 11:37 am, edited 1 time in total.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus Live problemer

Post by micke.prag »

Vi har för tillfället problem med "Current Status" vilket gör att den inte uppdateras förrän en omstart av TelldusCenter. Detta är en bugg och ska åtgärdas.
Att dra slutsatsen att systemet därmet är "obrukbart" är väl något snävt?

Sällan baseras beslut om hur man styr sina enheter på aktuell status. T.ex. vill man stänga av en lampa för att man inte är hemma längre eller så vill man tända något för att ha det upplyst innan man kommer hem.

Det finns heller inget tillförligtligt sätt att veta vilket läge en mottagare är i. TellStick innehåller ingen mottagare och kan därför inte veta om någon ändrat status med en fjärrkontroll. Även med TellStick Duo (ännu ej släppt produkt som kan ta emot signaler) kan en lampa även ha tänts/släckts via en vanlig knapp på väggen. Aktuell status kan aldrig användas till mer än en indikation, 100% är omöjligt med de tekniska begränsningar systemet har.

Det finns dock många andra system som kommunicerar dubbelriktat. Oftast är dom antingen trådbaserade och/eller har en extra nolla i slutet på prislappen.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
esim
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live problemer

Post by esim »

Hej Mick, tack för flott svar. "obrukbart" är det inte ,det var bara min frustration som kom till uttryck. Jag förklarade för min lilla dåliga kanske, men vad jag menade om status var nog inte att räkna klubban bör kunna berätta om ljuset är på eller av, men att du får en indikation i programvara om du har slått ljuset på i programvaran . Låt säga att du är hemma, slår du ljuset på i Köket med TelldusCenter och dra sedan ut och inte komma ihåg om du släckte ljuset eller inte, hade Telldus live fungerat som lokal mjukvara hade du sett om du hade stängt av ljuset.

Erik
PS! tack for ett kjempebra og rimelig produkt.
Post Reply