Strömförbrukning.

Moderator: Telldus

Post Reply
Prostetnic
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund

Strömförbrukning.

Post by Prostetnic »

Hej,

Jag vet att detta är en något perifer fråga men jag skulle vilja veta om någon här har någon uppfattning om hur stor energi förbrukningen hos fjärrströmbrytare är. Jag har skrivigt till nexa och frågat men inte fått något svar. Tex så känns det lite dumt att fjärstyra en energispar lampa på 11W om dosan drar 15W, då är det ju bättre att låta den stå på dygnet runt.

/Rasmus
borsna
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg

Post by borsna »

Om någon har något i stil med http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20181005 så kan dom göra en mätning.
Prostetnic
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund

Post by Prostetnic »

Jag har hört någon säga att sådana energitätare inte är särskilt tillförlitliga om det inte rör sig om en ren resistiv last. Jag har däremot inte satt mig in i ämnet så jag vet inga detaljer.

Det kan säkert ge en fingervisning så om någon kan göra en sådan undersökning så vore jag tacksam.
Klasse
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Klasse »

Prostetnic wrote:Jag har hört någon säga att sådana energitätare inte är särskilt tillförlitliga om det inte rör sig om en ren resistiv last. Jag har däremot inte satt mig in i ämnet så jag vet inga detaljer.

Det kan säkert ge en fingervisning så om någon kan göra en sådan undersökning så vore jag tacksam.
Jag har kollat. En nexa on/off drar inget enligt ClasOhlsons mätare.
Den avrundar till hela watt så det är möjligt att det drar t.ex 0,4w.
En 15w lampa visar att den drar just 15w.

/Klasse
Prostetnic
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund

Post by Prostetnic »

Jag fick just svar från nexa.
Hejsan,

I "Stand by-läge" ca 2,5-3 W / mottagare.
Värt att tänka på om man ska ha många mottagare inkoplade.
3W blir ca 26kWh per år.

EDIT:
Det motsvarar att ha en 60W lampa tänd dygnet runt i två och en halv vecka eller en engergisparlampa på 11W (motsv. 60W) i ca 100 dygn. Så det är svårt att motivera att använda en dosa för att spara ström till belysning.
Jag hadde hoppats att de skulla vara lite strömsnålare.
inquisitive
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by inquisitive »

:banghead: Varför är det viktigt att överhuvudtaget bry sig över strömförbrukning av alla mottagares viloläge utifrån att dessa måste styras från en PC? "-Sila mygg och svälja kameler!" var det någon som sa. En PC måste ju stå på jämt om den ska kunna trigga alla inställda timers. Snacka om WATT!!

Förstår inte hur någon kan konstruera en så fokuserad pryl som TeliStick utan att tänka ett steg till. Konstruera istället en pryl som kan programmeras via PC/TeliStick till en strömsnål sändare med klockfunktion typ TMT502.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

Du menar som en Linksys NSLU-2 eller andra små linux-routrar som kan programeras till att styra en Tellstick?
Det fungerar bra, jag har en själv :)
Lasse-Hifi
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sollentuna

Re: Strömförbrukning.

Post by Lasse-Hifi »

I samband med Julas nya 3-pack som säljs för 99 :- har jag ställt frågan till båda Jula och Nexa vad deras brytare drar och fått följande svar:

Från Jula:
"Den drar 4 watt då den är påslagen. Avstängd drar den 0 w".

Från Nexa:
"...kan räkna med att dom gamla PA-3 drar ca 1-1,5W i standby.. (ingen skillnad om dom är i ON läge) då är det mer frågan av vad du styr för last. PB-3 ligger på strax under 1 W. EYCR ligger på ca 0,5W i standby."

Och via ett annat forum frågade jag vad en vanlig timer drar eftersom det är dessa jag ska ersätta. Fick svaret att en elektromekanisk kan ligga runt 3 watt och en elektronisk uppskattas runt 1 watt. Men såklart beror detta på fabrikat.

Jag tycker därför personligen att det är helt ok ur energiförbrukning att byta ut sina belysningstimers mot Nexa.
Last edited by Lasse-Hifi on Sun Nov 07, 2010 7:28 pm, edited 1 time in total.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Strömförbrukning.

Post by micke.prag »

Julas svar är jag mycket tveksam till. 0W drar den inte avstängd.
Intressant jämförelse mot vanliga timers!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Lasse-Hifi
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sollentuna

Re: Strömförbrukning.

Post by Lasse-Hifi »

Jag förstår inte heller Julas svar, självklart drar den inte 0 watt vid standby. Men jag ställde en motfråga och fick inget bättre svar. Jag har svårt att tro att den ligger under 1 watt i standby. Borde kunna uppmätas av någon som har en proffsmodell av energimätare.
BubbaUser
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by BubbaUser »

Jaxån wrote:Du menar som en Linksys NSLU-2 eller andra små linux-routrar som kan programeras till att styra en Tellstick?
Det fungerar bra, jag har en själv :)
Precis! Själv kör jag Bubba som drar 5-15W beroende på val av disk och då får man en riktig server med upp till 2TB disk.

// Magnus
danielr112
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömförbrukning.

Post by danielr112 »

Jag tippar på överlag ca 1 watt. plus minus 0.5watt.

Jag kör med en Ny inte D510. Sägs kunna ligga på runt 15 watt. Har dock inte mätt min än. Har ssd i bla.
Post Reply