Officiell Android-app från Telldus?

Moderator: Telldus

Post Reply
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Officiell Android-app från Telldus?

Post by gein »

Vad jag förstår så har ni nu släppt en officiell iPhone-app som jag gissar är tänkt att fungera tillsammans med Telldus Live!? Om svaret är ja, så är min fråga egentligen om tanken är att Telldus ska släppa en officiell app för android också som ska fungera mot Telldus Live. För om så är fallet så ser jag ingen anledning för mig att fortsätta plöja ner timmar i RemoteStick-projektet.
valhall
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Officiell Android-app från Telldus?

Post by valhall »

Jag skulle vilja veta hur det ser ut framöver med mjukvara mm från telldus?

Som jag förstår jobbas det på en android klient, eller?

Har ni planer på implementera mjukvara för att slippa ha datorn påslagen dygnet runt?
Using Tellstick NET
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Officiell Android-app från Telldus?

Post by gein »

valhall wrote:Jag skulle vilja veta hur det ser ut framöver med mjukvara mm från telldus?

Som jag förstår jobbas det på en android klient, eller?

Har ni planer på implementera mjukvara för att slippa ha datorn påslagen dygnet runt?
Jag kan sammanfatta det jag känner till rörande dina frågor.

Telldus jobbar med en tjänst som heter Telldus Live!. Tjänsten är ett sätt att låta utomstående mjukvaror (t.ex. Android/iPhone-appar) anropa kommandon på din Tellstick som du har hemma. Telldus Live! är en ny funktion i deras mjukvara TelldusCenter. Det finns en beta-version för Mac och Windows vad jag förstår. Jag har själv med framgång testat versionen för Mac. Det finns inget stöd för Telldus Live! för Linux idag, vad jag förstår.
I samband med att Telldus rullar ut Telldus Live! och gränsytan mot densamma så har det gått ut information till oss tredjepartsutvecklare av Tellstick-mjukvara om hur man implementerar stöd för Telldus Live!. Jag har därmed börjat implementera stöd för Telldus Live! i min android-app RemoteStick. Anledningen till att jag ställer ursprungsfrågan i denna tråd är för att jag inte har något större intresse av att lägga ner mer energi i RemoteStick om det iaf kommer komma ut en officiell android-app.

Vad gäller din sista fråga så kan jag ju säga som så. Det finns ingen mjukvara i världen som kommer lösa problemet att slippa ha dator (eller ett mindre system) körandes dygnet runt. Det som krävs är någon form av hårdvara eftersom Tellstick-adaptern inte kan leva själv. Du känner ju säkert till mina ambitioner med att få stöd för Tellstick i t.ex. OpenWRT för att på så sätt bara behöva ha en hårdvara som drar några enstaka W påslagen istället för en hel dator. Tyvärr så finns det inget pågående arbete med att få ut Telldus Live! för Linux än samtidigt som majoriteten av de strömsnåla hårdvarorna som finns ute på marknaden kör (eller har stöd för att köra) Linux.
valhall
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Officiell Android-app från Telldus?

Post by valhall »

gein wrote:
valhall wrote:Jag skulle vilja veta hur det ser ut framöver med mjukvara mm från telldus?

Som jag förstår jobbas det på en android klient, eller?

Har ni planer på implementera mjukvara för att slippa ha datorn påslagen dygnet runt?
Jag kan sammanfatta det jag känner till rörande dina frågor.

Telldus jobbar med en tjänst som heter Telldus Live!. Tjänsten är ett sätt att låta utomstående mjukvaror (t.ex. Android/iPhone-appar) anropa kommandon på din Tellstick som du har hemma. Telldus Live! är en ny funktion i deras mjukvara TelldusCenter. Det finns en beta-version för Mac och Windows vad jag förstår. Jag har själv med framgång testat versionen för Mac. Det finns inget stöd för Telldus Live! för Linux idag, vad jag förstår.
I samband med att Telldus rullar ut Telldus Live! och gränsytan mot densamma så har det gått ut information till oss tredjepartsutvecklare av Tellstick-mjukvara om hur man implementerar stöd för Telldus Live!. Jag har därmed börjat implementera stöd för Telldus Live! i min android-app RemoteStick. Anledningen till att jag ställer ursprungsfrågan i denna tråd är för att jag inte har något större intresse av att lägga ner mer energi i RemoteStick om det iaf kommer komma ut en officiell android-app.

Vad gäller din sista fråga så kan jag ju säga som så. Det finns ingen mjukvara i världen som kommer lösa problemet att slippa ha dator (eller ett mindre system) körandes dygnet runt. Det som krävs är någon form av hårdvara eftersom Tellstick-adaptern inte kan leva själv. Du känner ju säkert till mina ambitioner med att få stöd för Tellstick i t.ex. OpenWRT för att på så sätt bara behöva ha en hårdvara som drar några enstaka W påslagen istället för en hel dator. Tyvärr så finns det inget pågående arbete med att få ut Telldus Live! för Linux än samtidigt som majoriteten av de strömsnåla hårdvarorna som finns ute på marknaden kör (eller har stöd för att köra) Linux.
Precis, det har jag också förstått, var lite otydlig. Är ute efter att kunna koppla till en Router eller NAS som tuggar dygnet runt. tror många skulle uppskatta det så tycker det borde vara givet att implementera på något sätt.
Using Tellstick NET
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Officiell Android-app från Telldus?

Post by micke.prag »

Det korta svaret: Ja, vi kommer göra en officiell Android app.
Det lite längre:
Vi har idag inte ens påbörjat ett sådant projekt. Vi har istället försökt bygga en infrastruktur (läs Telldus Live!) för att göra denna typen av appar enklare att skapa. Pga projekt såsom t.ex. RemoteStick såg vi tillämpningar där vårt "tradionella" API inte passade. Vi skapade därför Telldus Live! för att hjälpa applikationer såsom RemoteStick, inte för att skrämma iväg dom.
Om du känner att det är massa onödig tid som läggs har vi full förståelse för det. Ett argument för både en Telldus-app och RemoteStick kan vara att du har en annan möjlighet att implementera funktioner som inte är riktade mot Telldus. Om det sedan är tillräcklgt motiverande för dig vet jag inte.
Att vi har lagt all tid på iPhone och inte Android är för att RemoteStick fungerar så bra. Med stöd för Telldus Live! blir det väldigt enkelt för alla användare att använda RemoteStick.

Nästa fråga ang. Telldus Live! för embedded enheter. Detta projekt är påbörjat men kommer tyvärr inte släppas samtidigt som Telldus Live! för Windows och OS X. Orsaken är helt enkelt tidsbrist. Utan att avslöja för mycket kan jag säga så här, att integrera TellStick i olika embedded-miljöer är prioriterat...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Officiell Android-app från Telldus?

Post by gein »

Missförstå mig rätt. Jag tycker i grund och botten att det är bra att Telldus själva tar fram en sådan lösning. Däremot så svalnar givetvis mitt intresse, av förståerliga skäl, till att fortsätta med RemoteStick eftersom den med all sannolikhet i praktiken kommer ersättas med en officell app.

Skulle vi få se en Android-app runt årsskiftet så skulle jag inte fotsätta med RemoteStick. Om vi däremot pratar > 7-8 månader från nu så ser jag ett värde i att fortsätta med Telldus Live!-stödet.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Officiell Android-app från Telldus?

Post by micke.prag »

Innan årsskiftet kommer vi inte hinna få klart någon Android app iallafall. Mer än så vet jag tyvärr inte.
iPhone-appen har utvecklats i 1½ år. Men det är även andra orsaker som gjort att det dragit ut på tiden.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply