Väderstationen saknar inställning för relativt lufttryck.

Moderator: Telldus

Post Reply
LLh
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Väderstationen saknar inställning för relativt lufttryck.

Post by LLh »

Hej.
Detta gäller trådlös "Smart väderstation" med utomhusgivare och inomhusenhet.

I displayen kan man välja att visa lufttrycket som "ABS" (absolut) eller "REL" (relativt).
Det absoluta visar alltså det lufttryck som råder där mätningen är, d.v.s. i inomhusenheten, och det relativa är ett värde relaterat till havsytan (QNH) för att jämföra mot andra mätstationer.

Tyvärr var medföljande manual väldigt knapphändig.
Därför ställde jag denna fråga till supporten den 21/1-2021.

-Jag har laddat ner manualen "14759" men saknar viss information och behöver förtydligande på hantering av displayen.

1. Hur ställer jag in det relativa lufttrycket till min plats?
ABS. tryck i display = 992.7 hPa. och REL. visar 1031,3 hPa. Trycket på min plats är 995,0 hPa (QNH vid +9 m.ö.h.) D.v.s. jag skall ställa in REL till ABS +2 hPa. Den enda inställningen jag hittat för trycket är 2, 3 eller 4 i förändring av de lustiga sol/ molnfigurerna med blommor även på vintern.
Specifikationerna redovisar heller inget om noggrannheten på lufttrycket.

-Fick först detta svar:
Hej!
Tyvärr förstår vi inte riktig fråga 1. Du vill ändra inställning men det går inte?

-Mitt svar:
Hej och tack för snabb respons.
1. Det absoluta lufttrycket "ABS" är det som stationen mäter där den sitter, men för att kunna jämföra lufttrycket mellan olika platser använder man det relativa lufttrycket "REL" som är omräknat till havsytan (QNH). Detta får man genom att ABS justeras med hänsyn till hur högt över havet mätstationen är. Så, för att ställa in det relativa trycket, behöver man ange stationens höjd över havet eller med en justering av "REL" med ett konstant +värde för att motsvara QNH.
På min display har REL en diff på +38.6 mbar mot ABS så den är kalibrerad till 308,8 m.ö.h. Jag befinner mej på 9 m.ö.h. Därför behöver jag ställa in "ABS" +2 (egentligen +1, men +2 för mätonoggrannheten på ABS) för att få REL att motsvara mitt QNH enligt andra mätstationer runt omkring mej.
-Hur ställer jag in detta?

-Nytt svar:
God morgon!
Jag skickar detta vidare till vår produktansvarige som får kika på detta med lufttrycket. Vi återkopplar så fort vi kan!

-Efter 6 månader med återkommande påminnelser till produktansvariga på supporten utan vettigt svar så redovisar jag det här för dem som behöver veta.

Hej!
Vi har tyvärr inte fått någon mer information om detta. Enligt uppgift så finns det ingen möjlighet till kalibrering men vi kan skicka ytterligare en förfrågan till fabriken.

Detta är en inköpt produkt som vi ej varit med och utvecklat. Den har de funktioner som efterfrågas mest från vår användare och det är en väldigt populär produkt.
Vi kan bara beklaga att den ej har just den funktion som du är ute efter men ska framföra din önskan med hopp om att det är något som kan implementeras i en framtida funktion.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väderstationen saknar inställning för relativt lufttryck.

Post by tronde »

Det ser ut som om den også selges som WS-0835 og FT-0835. Jeg finner heller ikke noe om relativt trykk, men det kan være at noen ute på nettet vet noe. Det kan også være flere andre typebetegnelser.

Jeg fant frem ved å ta et bildesøk med det skjermbildet som vises på side 7 i den svenske manualen. google.com, yandex.com og tineeye.com finner mye ved bildesøk.

Noen sier at den også har WiFi, mens andre sier motsatt. Jeg fant en manual hos amerikanske FCC som viser ganske mye, men ikke relativt trykk. Den sier en del om WiFi.

https://fccid.io/2ALHJ-WS0835/User-Manual/UM-4676538
LLh
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väderstationen saknar inställning för relativt lufttryck.

Post by LLh »

Det är nog så att Telldus har fått denna väderstation anpassad att skicka vissa värden till Tellstick på 433 MHz i stället för Wifi och dessa visas som sensorer i Telldus Live.
Tyvärr har inte Telldus valt en väderstation som är värd namnet.
Väder och väderförändringar är väldigt beroende av lufttryck och lufttrycksförändringar. Att man då valt en produkt där dessa inte visas i Telldus Live och dessutom är intetsägande i displayen eftersom de inte går att kalibrera och ställa in lufttrycket så att det visar ett vettigt värde är dåligt. Att man från Telldus sida dessutom inte svarar på frågor om varför man valt denna produkt med dessa brister är uselt.
Jag har haft andra väderstationer där detta inte saknas och hoppades att denna skulle vara O.K. så att alla värden, och riktiga, kom in i Telldus Live.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väderstationen saknar inställning för relativt lufttryck.

Post by Paxman »

Jag är helt med LLH här. Det är obegripligt att väderstationen inte har funktion för kalibrering av relativa lufttrycket och att basstationens värden inte går in i Live!. Eller, basstationens lokala värde för temp och luftfuktighet sänds till Live!, men inte lufttrycket vilket var det jag var mest intresserad av. (Jag har dock tidigare fått enormt fin hjälp av Tronde att skapa en 433 mHz-sensor som rapporterar lufttrycket till Live! via en Arduino, så jag har en trevlig historikkurva jag kan följa.)

Häromdagen fick jag hem tre "väderstationer" från Termometerfabriken Viking och såg till att kalibrera relativa lufttrycket på dem så de överensstämde med det tryck jag räknat ut att jag har där jag bor. Då störde det rejält att Telldus station visar 3,4 hPa för mycket, så jag letade förgäves efter kalibreringsfunktionen. Hittade den här tråden när jag googlade efter problemet, och blev lite nedslagen när jag läser Telldus svar på LLh's frågor.

Det känns mer och mer rätt att ha tagit steget till Homey. Behåller min Tellstick enkom för att hantera lufttryckskurvan, då Homeys historik i mitt tycke är lite yxig.
Post Reply