Nexa EJLR 1000 med Garageport

Moderator: Telldus

Post Reply
s_o_n_y
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by s_o_n_y »

Hej !

Har precis köpt en garageport med diverse fjärrstyrningar. Har kodlås på utsidan och två fjärrar. Men vill även styra den med tex mobilen.

Kör Telldus och tellstick. Hittade på kretskortet en ingång som man kortsluter så endera stänger den eller öppnar porten. Kan denna Nexa enhet lösa mitt problem tro ? Vill ju inte skicka på 230v på kretskortet :mrgreen:

https://www.m.nu/rullgardinmarkisstyrni ... -2424.html

Ha de gott ! :)
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by gbgustaf »

En garageport använder sändare/mottagare med olika kod varje gång. Detta för att förhindra att någon avlyssnar sändaren och använder samma signal för att ta sig in. Nexas brytare sänder helt oskyddade signaler som är lätta att lyssna av och kopiera. Du tappar rätt mycket i säkerhet där.

Om du ändå vill göra det, så låt en vanlig nexa-puck styra ett relä i stället. Och koppla reläet till portmotorn. Så slipper du oroa dig för att ett litet fel i brytaren bränner upp hela motorn.
s_o_n_y
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by s_o_n_y »

Hej !

Fullt medveten om säkerheten där :)
Jag har tagit med det i tänket. Bor inte i Stockholms innerstad så det är lungt tror jag.

Jag har halvkoll på relän och el, men skulle du kunna rekomendera något relä. Nackdelen jag klurar ut är att den behöver bara en slutande impuls från reläet, men kan tänka mig att nexa pucken lägger på konstant spänning och så brinner reläet till slut. Vill inte förlita mig på att skicka en on / off signal varje gång då 433 har en tendens att missa ibland. Denna puck jag tittade på släppte signalen efter 2min. MEn det kanske är för lång tid det också.

Varmt välkommen med tips och klura. Det är ju så kul att automatisera allt :D
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by etompau »

För att komma vidare så skulle jag rekommendera att du noggrant kontrollerar hur ingången på portstyrningen fungerar.
Går porten upp vid slutning och ner vid öppning eller växlar porten vid kort slutning på ingången?
Hur uppfattar styrelektroniken en länge slutning, går porten upp och sedan ner?
Vad är minsta sluttid för att ingången ska detektera signalen?

När du vet detta är det enklare att jobba vidare med någon lösning.

Som start kanske Nexa WRR-1 kan passa.
Som gbggustaf nämnde så kan ett mellanrelä öka säkerhet mot ev. fel i mottagaren. Är dock inget som jag har varit ute för.
Alla DIN-skenemonterade relä är av bättre klass än det som sitter i en Nexa-mottagare.
Kör du med wn WRR-1 kan du mata reläkretsen med ex. 12 V, då skulle Kjells relä och sockel passa:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -dc-p36100
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... kel-p36103


Skulle det vara att portstyrningen kräver någon speciell längd på slutningen så finns det tidreläer som skulle kunna användas. Utbudet av dessa reläer är enormt, så här måste man ha rejält med "kött på benen" för att hitta rätt produkt.
s_o_n_y
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by s_o_n_y »

Hej och tack för svar.

Bra fråga du. Jag får testa att bygla porten. Om man ser till fjärren så är det endast en knapp man använder. Ett tryck och den åker upp. Tryck igen och den stannar. Tryck igen och den åker ner. antar att funktionen på ingången är densamma. Men ska testa för säkerhetsskull.

Typ nu tror ja... :)

Edit: Tog en ståltråd och testade att bygla dem. Porten stängdes. Provade även att hålla in byglingen och den går då till endläge och aktiverar sedan nästa läge på en gång. Så nånting som skickar impuls och inte ligger kvar kan vara bra.

Edit 2: Får man ut 12v ur Nexa pucken ? Måste jag inte ha ett sådant ?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -ac-p36101
Jooohan
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by Jooohan »

Hur kopplar du knappen till portöppnaren? Wrr-1 funkar säkert om det är samma som här
https://mobil.byggahus.se/forum/villala ... stick.html
s_o_n_y
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by s_o_n_y »

Tjenare !

Joo, det där är exakt samma funktion som jag har. Ska prova med den där nexa pucken. Kommer nog koppla ett extra relä emellan nexan och porten. Nämligen livrädd att skicka på 230v på systemkortet :)
angarok
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by angarok »

Jag har en liknande port (Garageportexperten) med samma typ av styrning som rullar igenom öppna-stopp-stäng för varje gång en krets sluts momentant. Jag har en vanlig tryckknapp inne i garaget med impulsfjäder som jag styr porten med. På denna ingång i portstyrningen har jag även kopplat det reläkort etompau tipsar om i en tidigare tråd, http://forum.telldus.com/viewtopic.php? ... ort#p33194.

Den kopplade jag in parallellt med tryckknappen och ställde in i impulsläge. Fungerar kanon, så nu kan jag styra garageporten via Tellsticken.

Säkerheten då? Det var ju på tal tidigare i tråden. Eftersom jag har ett larm från Verisure har jag löst det med att ha en Verisure-brytare till garageportsmotorn som gör den strömlös när larmet är påkopplat. Jag har även byggt en brygga som talar om för Tellsticken om larmet slås av eller på och satt den i samma Verisure-brytare. En mycket enkel historia byggd med en mobilladdare, Nexa WBT-912 och ett 5V-relä från Kjell&Co.
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by gbgustaf »

Grym lösning! Fast man kan ju undra vilket problem du löser?
När är det bra att kunna öppna garageporten med Tellstick?
angarok
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa EJLR 1000 med Garageport

Post by angarok »

gbgustaf wrote:Grym lösning! Fast man kan ju undra vilket problem du löser?
När är det bra att kunna öppna garageporten med Tellstick?
Du menar att man måste ha en praktisk nytta med alla hemautomationslösningar? :-) Vi gör väl det här mest för att vi kan...

Skämt åsido, det är ganska praktiskt att kunna öppna garageporten utifrån med mobilen. Jag har inget kodlås på utsidan och vill inte gå runt med fjärrkontrollen i fickan.
Post Reply