När jag labbade för att få mina fem temp/hygrometer-sensorer och on/off-switchar att fungera så körde jag allt på entreplan. Väl klar flyttade jag upp TellStick Net till ovanvåningen och ställde den intill mina två NAS och Wifi/router. Då fungerade switcharna, men TellStick blinkar inte blått för att indikera att den tar emot signaler från sensorerna. Flyttar jag en sensor väldigt nära så blinkar INTE TellStick heller.
Så min fråga är - det är väl inte så att man måste ställa om allting? Man måste väl kunna bryta strömmen och så ska allting fungera som innan?
Funderar på om det är just NAS + wifi/router som stör?
Inga sensorer fungerar efter att jag flyttat TellStick Net
Moderator: Telldus
-
Re: Inga sensorer fungerar efter att jag flyttat TellStick N
Alla dina inställningar lgger centralt i Telldus servrar och du kan bryta strömmen för glatta livet utan att det påverkar inställningarna.
När det gäller signalerna från sensorer så ska man vara medveten om att det är små uteffekter från sensorernas sändare vi talar om, och små ineffektiva antenner som gör att det ibland kan vara trixigt att få bra räckvidd.
Placera din Tellstick Netfritt ifrån annan elektroniks utrustning och nätaggregat , och prova lite olika vinklar på enhetens antenn.
När det gäller signalerna från sensorer så ska man vara medveten om att det är små uteffekter från sensorernas sändare vi talar om, och små ineffektiva antenner som gör att det ibland kan vara trixigt att få bra räckvidd.
Placera din Tellstick Netfritt ifrån annan elektroniks utrustning och nätaggregat , och prova lite olika vinklar på enhetens antenn.
-
Tanken var att ha en snygg installation och därför ha TellStick:en vid routern. Det får man nog glömma. Inte ens när jag hade sensorn intill antennen så registrerade TellSticken en signal. När jag drog en nätverkskabel och flyttade ut TellSticken så började den ta emot signaler igen. Dock inte från sensorn som finns i källaren...
Är det någon som vet om det finns en BRA signalförstärkare för 433 MHz som man kan köpa?
Är det någon som vet om det finns en BRA signalförstärkare för 433 MHz som man kan köpa?
Är det en helt ny Tellstick Net du håller på att installera? I så fall skulle jag inte utesluta hårdvarufel.
En av mina Tellstick Net har jag i ett (trä)skåp tillsammans med ADSL-modem/router, en Raspberry Pi och en dect-bas, och det fungerar bra.
Signalförstärkare - möjligtvis kan en extern antenn hjälpa till att komma bort från ev. störkällor. Det finns billiga antenner på Ebay med passande kontakter för ca 40:- Räkna dock inte med jättestora förbättringar.
Ska du maximera räckvidden från givarna, så rekommenderar jag att du löder fast en extern antenn i form av en trådbit på ca 17 cm på sändarens befintliga antenn. Ger kanske 30-50% bättre räckvidd.
En av mina Tellstick Net har jag i ett (trä)skåp tillsammans med ADSL-modem/router, en Raspberry Pi och en dect-bas, och det fungerar bra.
Signalförstärkare - möjligtvis kan en extern antenn hjälpa till att komma bort från ev. störkällor. Det finns billiga antenner på Ebay med passande kontakter för ca 40:- Räkna dock inte med jättestora förbättringar.
Ska du maximera räckvidden från givarna, så rekommenderar jag att du löder fast en extern antenn i form av en trådbit på ca 17 cm på sändarens befintliga antenn. Ger kanske 30-50% bättre räckvidd.
-
etompau: Yes, det är en helt ny TellStick Net som jag försöker installera. När jag körde med Tellsticken utanför garderoben så fick jag in signaler även från källarplan lite senare. Så just nu har jag signaler från alla sensorer. Nu återstår frågan varför sensor-signalerna inte fungerar i garderoben, men on/off + dimmer fungerar. Det skumma (tycker jag) är att inte ens när jag höll en av sensorerna direkt intill antennen så fungerade det inte.
Jag ska laborera lite mer imorgon om jag kan ha TellStick:en i garderoben, men längre bort ifrån de andra grejorna (2 x NAS, trådlös telefonbas, ADSL-wifi-router, strömgrendosa).
Jag ska laborera lite mer imorgon om jag kan ha TellStick:en i garderoben, men längre bort ifrån de andra grejorna (2 x NAS, trådlös telefonbas, ADSL-wifi-router, strömgrendosa).
Det är med 100% säkerhet din router som "förstör". Även jag fick problem med Temp sensorer när min tellstick låg nära min router. Flyttade den ca 1 meter från routern och ny fungerar det galant.