Utökad funktion önskas till Schemaläggaren i Live

Moderator: Telldus

Post Reply
Johan_F
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Utökad funktion önskas till Schemaläggaren i Live

Post by Johan_F »

Hej,
Har tidigare framfört detta i dialog med supporten, men eftersom man där påstår att efterfrågan på en utökad schemafunktion inte har varit så stor tar jag upp det här åxå med förhoppning att fler kan sluta upp kring önskemålet:

Idag är schemaläggaren i Telldus Live klart begränsad.
Man kan endast schemalägga start/stopp en veckodag, vissa veckodagar eller alla veckodagar.
Tyvärr medför det att man måste komma ihåg att stänga av/ta bort en sån schemaläggning (t ex start av värme) innan den inträder igen, dvs inom en vecka.
Visst, man kan schemalägga stopp varje dag för att "motverka" detta, men det tycker jag är fel väg att gå, och innebär en massa onödig elförbrukning när det handlar om elvärme.

Jag skulle åtminstone vilja ha möjligheten att schemalägga start/stopp på givna datum/klockslag.
Har haft enormt mycket glädje av det i Dovado 4GR:s (3G/4G bredbandsrouter med TellStick-integration) schemaläggare, som alltså går att anpassa på i princip alla sätt man kan önska, även om interface och hantering inte är så tilltalande som Telldus' är.
Dovandon kan hantera en specifik dag under året, specifika dagar viss månad, specifika veckodagar, i förhållande till solupp- och nedgång osv..

Som sagt, det första jag skulle vilja ha är just möjligheten att, på specifikt datum (alt dag under år, typ: dag 3 månad 4), starta/stoppa något så att det inte repeteras efter en vecka igen.
Därefter kommer naturligtvis repeterade start och stopp under månad.

Några fler som kan tycka att det skulle vara användbart :?:

//J_F
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Utökad funktion önskas till Schemaläggaren i Live

Post by arneolav »

Ja, klart,
1) Start date och stop date. yy,mm,dd (Bare en gång)
2) Start månad, dato och stop månad, dato. mm, dd (Alla år)

Och temperaturer.... Anvender TempLight..... Detta saknas i TelldusLive.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Utökad funktion önskas till Schemaläggaren i Live

Post by loa46 »

Det vore en väldig vettig funktion med såna tidstyrningar.
Även tempstyrningar som arneolav sa...

Så jag skriver också upp mig på den väntelistan! :)
Post Reply